Gönderen Konu: HÜRJET  (Okunma sayısı 41104 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2351
  • 259
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #160 : 13 Eylül 2019, 15:42:25 »
Bu saydıklarını yapabilirsek, aslında bu uçağı bir evrimden geçirebiliriz. Mesela aynı motordan iki tane kullanabilecek, daha yüksek performans sağlayabilecek ve rakipleri olacak yeni nesil uçaklara göre daha uygun maliyetli bir canavar olabilir! Gelişmiş bir F/A-18 benzeri olur.


Eğer stealth uçakları tespit teknolojileri gelişirse olabilir hocam eğer olmazsa da gövdesini MMU'dan gelecek tecrübeyle lowcost multirole stealth bir uçağa evriltebiliriz. Silent Hürjet hesabı. Pakistanlıların Jf-17 için çok ilerde düşündükleri gibi ;



Bizim için bile ''fakir adamın multirole'u '' tabiini karşılayacak o seviye bir şeyler olabilir. Sonuçta bizler 6. nesillere yelken açmışken nijeryalar, faslar'a vs. lazım böyle şeyler.

Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı Mermi

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 935
  • 22
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #161 : 13 Eylül 2019, 17:06:12 »
Siklet farkı var. Tek motor ve 19000 ib güç üreten bir motorla nasıl bu kadar üst düzey bir uçak olabilir. Güçlü motor olsun dedim mı uçağın tasarımı baştan âsşa etkilenir. Çift motor olsun dedi mi aynı şekil. Adeta yeni uçak tasarlamak gerekir. Hürjet 1 sayfa geride ki özellikleri sunsun öpüp başımıza koyalım. Daha fazlası olmaz bu uçağa. Gerekte yok. Kapasitesi, sıkleti belli. Bu uçaktan F-16 olmaz. Bize düşük maliyet ile CAS yapabilecek uçak lazım. Keşif gözetleme yapabilecek uçak lazım. Pilot Jet uçağına geçerken ara eğitim uçağı olsun vs vs. Ve bunları yaparken düşük maliyetle yapsın en önemlisi bu. Amaç bu yani. Dogtfigth yapsın değil.

Çevrimdışı Commander

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 667
  • 14
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #162 : 13 Eylül 2019, 17:19:23 »
Hocam çok iyi projeler yapıyoruz evet ama bunların üretime geçmesi en büyük sorun en iyi örnek altay 2026'ya kadar bile 250 adet gibi komik bir rakam veriliyor. Ki hürjeti düşünemiyorum
Ayakta ölmek,diz üstü yaşamaktan daha iyidir.

Çevrimdışı Mermi

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 935
  • 22
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #163 : 13 Eylül 2019, 17:29:13 »
Hürjet benim çok istediğim ve önemsediğim bir proje. Yıllardır terörle mücadele de F-16 kullanıyoruz. Hem maddi kayıp hemde 60 milyon dolarlık elimizde ki en gelişmiş uçakları harab ediyoruz. Güney doğuda 30, 40 adet Hürjet olsaydı hava herkâtlarinın maliyeti yarı yarıya düşerdi. Ve F-16'lardan daha uzun süre havada kalırdı( maliyet etkin olduğu için) anı çıkan hedeflere daha hızlı reaksiyon gösterebilirdik. F-16'larida daha az yıpratırdık. Malum F-16'lara daha çoook uzun yıllar iş düşecek. Hürjet bizim için tam bir yük eşşeği olacak. Göktuğ füze ailesi ile karşısına çıkan helikopter, iha, ve Su-25, A-10 gibi eski uçaklara karşıda kendini savunabilecek. Bu haliyle maliyet etkin modern bir hafif saldirı uçak olacak. Her halükarda pazar bulur kendisine.
« Son Düzenleme: 13 Eylül 2019, 17:32:27 Gönderen: Mermi »

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2351
  • 259
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #164 : 13 Eylül 2019, 17:35:09 »
Siklet farkı var. Tek motor ve 19000 ib güç üreten bir motorla nasıl bu kadar üst düzey bir uçak olabilir. Güçlü motor olsun dedim mı uçağın tasarımı baştan âsşa etkilenir. Çift motor olsun dedi mi aynı şekil. Adeta yeni uçak tasarlamak gerekir. Hürjet 1 sayfa geride ki özellikleri sunsun öpüp başımıza koyalım. Daha fazlası olmaz bu uçağa. Gerekte yok. Kapasitesi, sıkleti belli. Bu uçaktan F-16 olmaz. Bize düşük maliyet ile CAS yapabilecek uçak lazım. Keşif gözetleme yapabilecek uçak lazım. Pilot Jet uçağına geçerken ara eğitim uçağı olsun vs vs. Ve bunları yaparken düşük maliyetle yapsın en önemlisi bu. Amaç bu yani. Dogtfigth yapsın değil.

Hocam çok yanlış düşünüyorsunuz. Bu uçak 19200 ib lik motorla uçarsa jas-39 gripen C ve D den daha güçlü bir motorla uçmuş olacak. Pakistan gibi bir ulkenin bile musteri bulduğu jf-17 ile ise aynı. Taşımak istediğimiz yüke bağlı tırmanma oranı irtifa ve hızı gayet yeterli olacak.

Bir uçağın hava hava muharebe yapmasa için illa delta kanat ve cok agresif bir uçak olmasına gerek yok. Yeni donemin kisa menzilli iir gudumlu fuzeleri (aim-9x ve gökdoğan) iir sensör açısı ve menzili çok iyi uçaklar birde bunlar kaska monteli nişangahla birleşince uçağın çoğu dezavantajı kalmıyor. Keza aesa radar ve bozdogan ,amraam veya meteor uzun menzilde çağ atlatır bu kuşa

Tamam belki f-16 kadar muhimmat taşıyamaz ama hava kara gorevlerinde kgk hgk ve som neb varken o kadar carpet bombing gibi bomba taşımaya gerek yok.

Günümüzde hurjetten daha ileri eğitim gorevlerine yakin fa-50 bile 4. Nesil sayılıyor. Hürjetten çok iyi bir canavar çıkacağından eminim ayrica siz isterseniz vermeyin ben savaş uçağı yapabiliyorum deme ve mmu yu ihracatta guvenli bir firma destegi saglamak bakımından onemli bu proje.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı Mermi

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 935
  • 22
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #165 : 13 Eylül 2019, 17:59:30 »
Hocam proje isterleri ortada. Kuvvetin isteği ortada ilerde neye evrilir ne olur zamanla göreceğiz. Ama ben bu uçağı dediğim gibi Keşif gözetleme, yoğun CAS gorevi icra edebilme ve eğitim uçağı olması butun bunlarida düşük maliyet ile yapabiliyor olması kuvvetin isterleri böyle. Aesa radar içinde 200+ F-16 Ve MMU sırada bekliyorken Hurjete sıra gelir mi bekleyip göreceğiz.

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2351
  • 259
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #166 : 13 Eylül 2019, 18:54:17 »
Hocam proje isterleri ortada. Kuvvetin isteği ortada ilerde neye evrilir ne olur zamanla göreceğiz. Ama ben bu uçağı dediğim gibi Keşif gözetleme, yoğun CAS gorevi icra edebilme ve eğitim uçağı olması butun bunlarida düşük maliyet ile yapabiliyor olması kuvvetin isterleri böyle. Aesa radar içinde 200+ F-16 Ve MMU sırada bekliyorken Hurjete sıra gelir mi bekleyip göreceğiz.

Hocam benim ilk mesajda bahsettigim  ihracat icindi. Çünkü 3. Dunya ulkeleri icin basarili bir ucak olabilir demistim. Ayrıca bizim isyerler belli evet ama atak, gören zibilyon tane turboprob ve subsonic iha ve silahlı hürkus varken bırakalım da hurjeti bir ust klasmanda mmu  filo bazinda envantere girene kadar bir iki filo stop gap yapalım . İhracat içinde ekstra  teşvik edici olur hem.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı Yasar

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 923
  • 91
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #167 : 14 Eylül 2019, 11:00:07 »
Hürjet’te kullanılması düşünülen ilk f404 GE motorunun 17800lbf itki gücü ile uçağa 1.4 mach hız sağlanabileceği hesaplanmıştı.
Şimdi 20000lbf itki gücü veren ej200 kullanılacak. Bu motorun uçağı çok rahat 1.6 mach üzerine çıkarması mümkün değil mi? Sonra, bu performans artışı ile uçağın maximum irtifa değeride artmaz mı?
Tabii bir de ej200, thrust vectoring kabiliyetli motor. Bu özelliği ile mi gelecek bizim kullanacağımız motor? Böyle olursa f16 nın daha kabiliyetli küçük kardeşi olacak bu uçak.
İnşallah bu motor lisans altında Türkiye’de üretilir. Kendi “eğitim uçağı” ihtiyacımız artı CAS uçağı ve İhraccat edilecek adetlerinin üzerine yedek motor miktarlarını da koyarsak yüzlerce motor konuşuluyor. Bunların içeride üretimi serbest lisans ile yapılmalı.
« Son Düzenleme: 14 Eylül 2019, 11:01:49 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2351
  • 259
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #168 : 14 Eylül 2019, 13:00:09 »
Hürjet’te kullanılması düşünülen ilk f404 GE motorunun 17800lbf itki gücü ile uçağa 1.4 mach hız sağlanabileceği hesaplanmıştı.
Şimdi 20000lbf itki gücü veren ej200 kullanılacak. Bu motorun uçağı çok rahat 1.6 mach üzerine çıkarması mümkün değil mi? Sonra, bu performans artışı ile uçağın maximum irtifa değeride artmaz mı?

Hocam o iş biraz denklem gibi. Uçaktan beklediğin ve ona biçtiğin role ve beklentine göre değişir. Nasıl mı ? Motor sabittir ;

- Büyük yakıt tankı + Fazla Silah Kapasitesi = Daha Az hız (Çünkü uçağın sabit itkisi maksimum ağırlık fazla olduğunca yüksek hızlarda itemez.)
- Yüksek Hız + Fazla Silah Kapasitesi =  Daha Az Menzil (Hızı arttırmak için dahili yakıt tankını ufaltırsak bu seferde menzil azalır.)
- Yüksek Hız + Büyük Yakıt Tankı =  Daha Az Silah Kapasitesi (Silah kapasitesini yüksek hız için kısarsanız da bu seferde  görev yükü düşer.)

Bu yüzden biz ilk motorumuzu seçeceğiz sonra şunlara bakacağız ;

- Muhtemel rakiplerin özellikleri
- Muhtemel market ülkelerin ortak ihtiyaçları
- Uçağa biçilecek rolün gereklilikleri

Bu değerlere ve değişkenlere göre biz bu uçakta bir hız, tırmanma hızı ve maksimum irtifa hedefi belirleyip. Bu motorun bu değerlere hangi ağırlıkta ve aerodinamik yapıda ulaşacağı tespit edilir. O saatten sonra iş o ağırlığı mevcut istenilen rol ve menzile göre dağıtılır.

Açıkcası ben 19200 ib rd33/93 olursa Jas-39C Fiziksel özellikleri ve Jas-39 NG , Ej-2000 olursada direk her anlamda Jas-39 Ng Teknolojisine yakın bir uçak çıkarabileceğimize ve bunun MMU'nun geliştirilmesi ve ihracatında bize tecrübe olacağını düşünüyorum. Ortaya çıkacak uçağında 30-35 milyon bandında olursa (İsveç'e göre çok yüksek yerli katkı payı ve dış kaynaklı alt sistem olacağından) bu uçağın çok iyi pazar payına ulaşacağını düşünüyorum.

Tabii bir de ej200, thrust vectoring kabiliyetli motor. Bu özelliği ile mi gelecek bizim kullanacağımız motor? Böyle olursa f16 nın daha kabiliyetli küçük kardeşi olacak bu uçak.
İnşallah bu motor lisans altında Türkiye’de üretilir. Kendi “eğitim uçağı” ihtiyacımız artı CAS uçağı ve İhraccat edilecek adetlerinin üzerine yedek motor miktarlarını da koyarsak yüzlerce motor konuşuluyor. Bunların içeride üretimi serbest lisans ile yapılmalı.

Hocam ben artık Rd-33, Ws-13, Ej200 birinin yerli lisans altı bağımsız olarak üretilebilme haklarıyla satın alınması gerektiğini düşünüyorum. Bu bütün havacılığımızın kilit taşı olacaktır.

Neden ?

Çünkü motor belli olmadan başlanılan her havacılık projesi sakat doğmuştur. Bu motor işini halledersek.  Misu'dan sonra çok büyük bir gamechanger olmasını beklediğimiz Tai Tisu'nun motorunu belirlemiş olacağız ve çalışmaları hızlanacak. Üstte anlattığım olaylar olacak ve Hürjet şekillenecek ve hızlı bir şekilde Türkiye savaş uçağı üretebilme ve ihracat kabiliyetine sahip olacak.

En önemlisi de muhtemel bir MMU blok 1 için motor alternatifi çıkacak. Biliyorsunuz F-35'in gelmemesi ülkemizde bir çok şeyi değiştirdi. En son Fransa'da MMU'nun maksimum hız ve irtifasının düşürüldüğünü gördük. Herkes buna dedi ki F-35 gelmeyeceği için taşıma kapasitesi arttırıldı hız düştü vs. Alakası yok gövde içi taşıma kapasitesi vs. arttırılması için tasarımda ciddi değişikliklere gidilmesi lazım .

Kanıt ;

J-31 Tfx ile aynı fiziksel yapıda nerdeyse aynı maksimum ağırlık değerlerine sahip ve aynı hız (1.8)'a 19200 lük rd-33 ile çıkabiliyor. Ancak MMU 27.000 ib lik motorlarla nasıl bu performansı veriyor ? Saçmalık. Bence burada şöyle bir olay var. F-35 sonrası mevcut Rd-33 (hürjete'de aynı itki de güncelleme geldi.), ws-13 veya ej-2000 motorlardan birisi mevcut mmu gövdesine takılacak ve eldeki özgür ve hürjette kullanılan alt sistemler ve radarla çift motorlu f-16 ÖZGÜR ve F-16 viper teknolojik seviyesinde stealth bir blok 1 modeli geliştirilecek.

Bunun sebebi Türkiyenin F-35 verilmemesi ve mevcut rakiplerin temin ihtimali sonrası acil Stealth uçak ihtiyacını karşılamak için böyle bir blok-1 modeli yapmak acil çıkış noktası olmuş olabilir. Daha sonrada 27.000 ib motorlara sahip çok daha güçlü aesa radara sahip daha güçlü bir avcı MMU Blok 2'yi  zamanı daha güzel kullanarak yapacağımızı düşünüyorum.

Ben blok-1'de kullanılacak motorun rd-33 olacağını düşünüyorum. Çünkü Hürjete de 19.200 ib lik bir aynı motorun güncellemesi geldi. Şimdi uçak motora göre tasarlanır . Rd-33 büyük bir motor tasarım değişmesi lazım vs. diyen arkadaşlar olabilir.  Tfx'in nihai halinde olacak 27.000 ib motorlar biliyoruz ki R&R'ın Ej-200 e yapmayı planladığı stage 1 ve stage 2 geliştirmelerinden olan 27.000 ibf lik stage 2 modunun yerli hali olacak. E ej-200 'de bu yolda büyüyerek Rd-33 ile aynı çap ve uzunluğa yakın olacaktır.
Böylece fazla kurcalamadan Blok 2'de istenilen motorda kullanılmış olacaktır.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı Yasar

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 923
  • 91
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #169 : 14 Eylül 2019, 15:14:15 »
Sn Battlestar, açıklamalar için teşekkürler. Ancak Klimov RD33 olayı 2018 de sözü geçen bir şeydi. Ondan sonra Eurojet ile ön bir protokol yapılıp Paris airshow da ej200 motorunun Hürjet’te kullanım anlaşması imzalandı.
Şu anda bu motor üzerinden geliştiriliyor hürjet diye biliyorum. Sadece ej200, tek motor kullanımına uygun hale getirilecek.
Yani Hürjet motor olayı bir aksilik çıkmazsa ej200 le kapanmış gibi görünüyor.
Sonra biliyorsunuz aynı show da MMU için 5 adet f110-GE-129 motoru sipariş edilmişti 29000lbf lik. Bunlar prototiplerde kullanılacak motorlardı. Yani prototip MMU motoru da tamamlanmıştı.
Ej200 den türetme geliştirilecek ej230 motoru ise 27000lbf maximum itki ile yetersiz görülmüştü.
Ruslar izdeliye30 motorunu hazır edip bizede satsalar ya da ortak üretime yanaşsalar....Bu motor 41000lbf güce sahip.
Aslında MMU için en az 33000-35000lbf aralığında motor lazım. Tabii bir de stealth uçağa uygun olacak.
O bakımdan ej230 türevi motor çok iyi olabilir. Ama biz MMU yu çok büyük yapmışız. O boyuttaki uçağa büyük motor lazım.
Halbuki Typhoon ebadında ya da biraz daha büyükçe bir uçağa odaklansaydık motor derdimiz pek olmayacaktı.
« Son Düzenleme: 14 Eylül 2019, 17:56:06 Gönderen: Yasar »