EJ200 nasıl bir motor acaba F404'e göre, sorunlu mu, bakım aralığı v.b.. Çünkü, iç açıcı yorumlar okumadım...
EJ200 için 4 Avrupa ülkesi 1986 yılında Almanya merkezli "EuroJet Turbo GmbH" adında bir konsorsiyum kurdu. Motordaki ortaklık payları;
İngiliz Rolls Royce %33
Alman MTU Aero %33
İtalyan Fiat Avio %21
İspanyol ITP %13
Bu ülkelerin bize zorluk çıkarmayacağının, izin vereceğinin garantisi var mı? Almazlar çoğu şeye izin vermiyor, en başta tank motoru konusunda.
Hocam EJ-200 bakımı zor-zahmetli bir motor... Motorlarda türbin kanatları ki en çok bakım gerektirip-değiştirilen parçadır ; ABD motorlarında türbin kanatları hasara uğradığında sadece hasar gören bıçaklar değiştirilip motor bakımı hızla yapılıyormuş...
Ama EJ-motor türbin kanatları bir bütün olarak şaft miline bağlı olduğu için motorun tam ortasından geçen shaft'ın tamamen çıkarılması gerektiği bu da bakımının daha zor-uzun olduğunu okumuştum yada bir üstadımız anlatmıştı...
Sn Serkan1976,
EJ200 motoru ilk kullanıma alındıktan sonra, bakımı konusunda çok şikayet oldu. Bunlar medyaya da yansıdı. Yeni bir sistemin, eski sisteme alışmış kullanıcısı tarafından reddedilmesi olayı bir yerde bu.
Bu motor yalnız fan kademesinde değil, kompresör kademesinde de BLISK kullanan ilk motorlardan birisi idi. Blisk (Bladed Disk), fan ve kompresör bıçaklarının tek tek değil ama tüm ünite olarak yekpare üretilmesi ile ortaya çıkan yeni bir teknoloji. Motora daha uzun ömür, daha yüksek itki veren bir sistem. GE de artık savaş uçağı motorlarında bu teknolojiyi kullanıyor. Bizim TF6000’de de her iki kademede BLISK var.
EJ200 motoru 15 ana modülden oluşuyor. Ve bakım sürecinde bu modüller değiştirilerek çok daha kısa sürede ve daha çabuk bakımı yapılabiliyor. Hatta Eurojet bu kolay bakım ile övünüyor. Motorun çok az hata vermesi de motorun bakımını kolaylaştırıyor.
https://world.eurofighter.com/articles/bright-future-for-ej200Yalnız Eurofighter’ın kendisi değil başka siteler de bu kolay bakım konusunda hemfikirler.
Tabii uçak motoru kirli pist yüzeyindeki sert molozu yutarsa, ya da kuş kaçarsa motora, motorun fan ve kompresör kanatları hasar görecektir. Bu durumda bu parçaları bireysel olarak değiştiremeyecek olunması bir negatif noktadır. (Türbin kanatlarında Blisk teknolojisi kullanılmıyor bu arada)
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/aeat.2000.12772aaf.010/full/html