Yaşar hocam, yatay fönüşte, g kuvveti yok, onun yerine hıza ve açıya bağlı olarak merkezkaç kuvveti var ki o da g kuvveti kadar ağır değil.
O pilotların, o yorumları yazdıklarında aca uçağa gelen füzeleri hassas şekilde takip eden çift bant termal ve uv optik algılayıcılar varmıydı acaba.
Abd liler 12 15 g ile f22 de kaçma imkanı görmüş ve denemiş ki bu sistemi koymuş.
Tabi ki bu manevra tek başına ve yüzde 100 garantili değildir. Bu manevra ile beraber chaff, flare ve elektronik karıştırma da devrede olacak ve füze mümkün olduğunca karmaşık ortamda tutulacaktır.
Ayrıca son ana gelmiş ve çarpma noktasını hesaplamış bir füzenin boşa çıktıktan sonra ne kadar başarı ile tekrar kilit atabilrceği, yine kısa olan roket motor yakıtının 2. Bir hücuma yetip yetmeyeceği de ayrıca tartışılır.
Bu gün için, şaşırtılması çok zor denen ıır kameralı füzeler için bile özel flareler üretiyorlar.
Sn Alpars,
Yatay dönüşte de yüksek g çekilir. Formula 1 araçlarında dahi dönüşlerde 5+ g ivme var. Uçaklarda konuştuğumuz “G force” da zaten bu yatay dönüşte asıl ortaya çıkar. Benim bahsettiğim düz uçuş; uçak 5-600km hızla giderken afterburner ile aniden 2 mach a ulaşmak için hızlanması durumunda ulaşacağı maximum G kuvveti dir.
Fizikte vektörel olarak merkezkaç kuvvet diye bir şey yoktur. Merkezcil kuvvet vardır. Merkezkaç diye bilinen “varlığı olduğu sanılan” bir kuvvettir. Lise Fizik dersi notlarımdan alıntı:
Quote:
Note that while centripetal force is an actual force, centrifugal force is defined as an apparent force. In other words, when twirling a mass on a string, the string exerts an inward centripetal force on the mass, while mass appears to exert an outward centrifugal force on the string.
However, if you are part of the rotating system, you experience an apparent centrifugal force pushing you away from the center of the circle, even though what you are actually feeling is the inward centripetal force that is keeping you from literally going off on a tangent.
Unquote.
Fizik dersini bir kenara bırakırsak, F22’nin tasarımı 1981’de başlar. F15’in yerini alacak stealthy bir uçak yapılması kararlaştırılır. 1990’da ilk prototipler uçar. İlk bugünkü f22’nin uçuşu 1997 de dir.
Bu dönem, Körfez savaşları dönemi ve o dönemin savaş uçakları için gereken özellikleri dikkate alınarak üretimi yapılan bir uçaktır f22. 3D TVC yapmak çok daha ucuz ve kolay olmasına rağmen , f22 için 2D TVC kullanılmıştır. Bu çok çok pahalı TVC, uçağa istenilen üstün arka kısım stealth kabiliyetini verir. (Ruslar’da bunu kopyalamak istemişler ve yüksek maliyetinden dolayı vazgeçmişler SU57’de. Onun için SU57’nin arka kısım RCS değeri yüksektir.). Bu dönemin uçaklarında (F35) ABD TVC kullanmamıştır.