Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 1010176 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7766
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2150 : 21 Nisan 2021, 16:40:23 »
Bizim gibi ; "Tankı yaptık şimdi bir de bu tanka motor yapalım" demiyorlar...

KFX ilk başladığı anda Aesa radar geliştirmeye de başlamışlardır...

Bizim kafa " kervan yolda düzülür "  ortadoğu kafası

Çevrimdışı tumucin

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2304
  • 24
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2151 : 21 Nisan 2021, 17:11:18 »
lockheed martin bu kfx projede onun icin hizlandi Kore  aesa  radarini yapamaz

abd yapiyor

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3666
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2152 : 22 Nisan 2021, 02:02:34 »
Sn Merzifonlu,
Son araştırmalarımdan öğrendiğime göre; Boeing 787 Dreamliner uçaklarının motoru olan Trent1000 motorunun tek kristal bıçaklarının tamamında tasarım hatasından kaynaklanan hatalar bulunmuş. Bütün bıçaklar yenileniyormuş. 44 adet uçak yerde yatıyormuş. Bıçakların üretimi yavaş olunca da hemen değiştirmek mümkün değil tabiiki.
Yani RR gibi firma da bile hatalar yapılıyor.
https://www.reuters.com/article/us-rolls-royce-outlook-focus-idUSKBN28S0J5
Bu motorun çapı airbus 200 uçağının gövdesinden büyük. Motor büyüdükçe creep kendisini daha çok belli ediyor.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2773
  • 263
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2153 : 22 Nisan 2021, 05:52:41 »
Sayın Yaşar, teşekkür ediyorum.

Hoby olarak bıçak yapan birisiyim ve şunu iyi biliyorum: Aynı işlem setini, farklı boyutlardaki iki metal parçasına uygularsanız ve bu iki parçanın eşdeğer performans göstermesini isterseniz, büyük parçadaki işin zorluğu parçanın boyutuna göre üstel yani katlamalı olarak artar...

Bıçak özelinde izah edersem: Kılıç yapmak, bıçak yapmaktan katlamalı olarak zordur. Hemen her amatör hobyci iyi kötü bıçak yapabilirken, kılıcı hakkını vererek Turgut Aydemir Usta gibi deneyimliler yapabilir. :)

Bu bakımdan, R&R firmasının bu zorlukları yaşamasına hiç şaşırmadım. F110 ebadında bir turbofan motoru tasarlayıp imal etmek de bu nedenle bizim için çok zorlayıcı olacaktır.
« Son Düzenleme: 22 Nisan 2021, 06:00:17 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1211
  • 40
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2154 : 22 Nisan 2021, 06:47:26 »
Hornet hocam, sanırım aesa radar konusunda dünyada fazla sıkıntı kalmadı, piyasa da hazır modüller çok yaygınlaştığı için bu teknıloji bu kadar hızlı ilerledi. Hem, alıcı verici, hem işkemci, hemde anten konusunda hazır ürün bulunuyor galiba.

Geriye birtek bunları alıp yazılım ile birleştirmek kalıyor.

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1211
  • 40
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2155 : 22 Nisan 2021, 06:52:28 »
Zaten, 5. nesil uçakların erkenden gizliliklerini kaybetmelerinin nedenlerinden biride aesa radarların  bu kadar hızlı bir şekilde yayılmış olması galiba.

Belki de doğu bloku, batının 5. nesil uçaklarını erkenden  çökertmek için aesa modüllerini bol  kolayca ve ucuz sattı.

Güzel taktik aslında.

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1211
  • 40
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2156 : 22 Nisan 2021, 07:01:59 »
Bence abd ne Kore'ye, nede japonya ya kendisinin kontrol edemeyeceği 5. nesil rka sı küçük bir uçağı yaptırtmaz. Bu durum abd nin şimdiye kadar ki uygulamalarına ters düşüyor.

Günümüzün eskiye göre farkı, abd nin güçlenen çin e karşı mücadeleye başlamış olması. Gerçi eskiden de rusya ya rağmen f22 yi vermiyordu
Bu nedenlerden dolayı ben kfx in çok ileri düzeyde yeteneklere ulaşabileceğini düşünmüyorum.

Bence, kfx anca f 35 in çift motorlu, biraz daha hava hava kabiliyetli bir versiyonu olabilir diye düşünüyorum. Yani çin in J serisi uçaklarına bir nebze engel teşkil edebilecek seviyede.

Aslında, japonya ve Kore birlikte bu savaş uçağı geliştirmeye girişselerdi çok daha mantıklı olurdu ama bu da abd nin işine gelmezdi.

Çevrimdışı Destroyed

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 126
  • 17
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2157 : 27 Nisan 2021, 11:43:09 »
« Son Düzenleme: 27 Nisan 2021, 11:45:38 Gönderen: Destroyed »

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6613
  • 185
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2158 : 06 Mayıs 2021, 01:27:00 »
Alıntı
Milli Muharip Uçak projesinde bazı parçaların üretimine başlandı.

MMU projesinde çok hızlı mesafe alındığını belirten TUSAŞ Genel Müdür Yardımcısı Prof. Dr. Fahrettin Öztürk, projede bazı küçük üretimlerin başladığını söyledi.
Milli Muharip Uçak projesinde bazı parçaların üretimine başlandı

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) Genel Müdür Yardımcısı ve Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Fahrettin Öztürk, Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Robot Teknolojileri ve Akıllı Sistemler Uygulama ve Araştırma Merkezi (ROTASAM) tarafından çevrim içi düzenlenen "Havacılık Sanayisinde Ar-Ge ve Millileştirme Çalışmaları" başlıklı seminerde, TUSAŞ tarafından geliştirilen projelerin fiili olarak 2005 yılında başladığını belirtti.

Bu süre içinde HÜRKUŞ eğitim uçağının ortaya konulduğunu belirten Öztürk, "HÜRKUŞ-C, bunun silahlı versiyonu. Bu da hazır halde. Hürjet, 2022'nin sonunda uçmasını hedeflediğimiz bir uçak. Şu anda montaj faaliyetleri yürütülüyor. Bu, ülkemizin ilk jet uçağıdır. Hürjet'in 'Kombat-C' versiyonu, bu da silahlı." diye konuştu.

Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi'ne değinen Öztürk, "Bu uçak, 5. nesil bir savaş uçağı. Bu uçağı yaptığımızda Türkiye, teknolojide bir üst lige çıkmış oluyor. Dünyada 5. nesil savaş uçağı yapan çok az ülke var." ifadesini kullandı.

MMU İÇİN BAZI ÜRETİMLER BAŞLADI

Helikopter projelerini anlatan Öztürk, şunları kaydetti:

"Bugün itibarıyla T-129 Atak helikopterini farklı birimlerimiz kullanıyor. Çok başarılı bir proje. Üretimler devam ediyor. Yurt dışına ihracatımız da var. T-70 Skorsky, S-70i'nin modifiye edilmiş versiyonu. Yazılımsal ve yapısal anlamda ciddi iyileştirmeler yapılarak, yeni bir helikopter çıkıyor. Bunun da üretim faaliyetleri devam ediyor. Tamamen Türk mühendisler tarafından tasarlanmış 6 Eylül 2018'de ilk uçuşunu gerçekleştirilen Gökbey de bizim gururumuz. Helikopter üzerindeki motor dışında her şey yerli üretimimiz. Bunu insan gururla söylüyor, çok önemli ve başarılı bir proje. Gelecekte çok önemli hizmetler yapacağını düşünüyorum. Ağır sınıf taarruz T-929 helikopterimizde de çalışmalar hızla devam ediyor. MMU'da bazı küçük üretimler yapılıyor ama proje aşamasında ve çok hızlı şekilde mesafe alıyoruz."

"TEI VE TR MOTOR, YERLİ MOTOR ÇALIŞMALARINI YÜRÜTÜYOR"

Öztürk, "Milli Muharip Savaş Uçağı için hedefimiz, 2023'te hangardan çıkarmak, yani motor çalıştırmak. İnşallah ilk uçuşunu 2025 veya 2026'da yapacak. Bunun envantere girmesi, 2028-2029 ya da 2030 da olabilir. Şu anda yaklaşık olarak mühendis sayısı, 1000'e yaklaştı bu projede." dedi.

İLK TESLİMAT TUNUS'A YAPILACAK

ANKA ve İHA'ların Türkiye'nin gurur kaynağı olduğunu dile getiren Öztürk, "İHA ile ilgili hem ülkemize hem dünyaya örnek olduk. Bu anlamda ihracatımız da var. İlk teslimatı çok yakın zamanda Tunus'a yapacağız." bilgisini verdi.

MMU KENDİ MOTORUMUZLA UÇACAK

Yerli uçak motoru geliştirme çalışmalarının devam ettiğine dikkati çeken Öztürk, şu bilgileri verdi:

"İştirakimiz olan Eskişehir'deki TEI'de motor geliştirme çalışmaları devam ediyor. Milli Muharip Savaş Uçağı'nda çift F-16 motoruyla başlıyoruz. TR Motor şirketimizin amacı, kendi motorumuzu üretmek. Bunun için Hacettepe Teknokent'te faaliyetler sürdürülüyor. Motor geliştirme yönünde çalışmalar yapılıyor. MMU'nun ilk prototipleri dışarıdan gelen motorla uçacak ama daha sonra müşteriye kendi motorlarımızla teslim etmeyi planlıyoruz. TEI ve TR Motor, yerli motor çalışmalarını yürütüyor."

F-35'İN ORTA GÖZDESİNİ BİZ YAPIYORUZ

TUSAŞ'ın uzay faaliyetlerini aktaran Öztürk, "Göktürk 2 ile ilgili faaliyetler var. TURKSAT 6A var. F-16 genlerinden kalan çok güçlü olduğumuz uçak yapısalları bölümümüz var. Burada biz dünyadaki hemen hemen her uçağa parça yapıyoruz. Bindiğimiz herhangi bir airbus, boeing uçağında mutlaka şirketimizin bir parçası vardır. Uzun bir süredir F-35'in orta gövdesini de uçak yapısalları grubumuz yapıyor." dedi.

TUSAŞ'IN 2020 AR-GE HARCAMALARI YÜZDE 40'LARDA

Öztürk, TUSAŞ'ın ciddi bir üretim potansiyeli olduğunu vurgulayarak, şirketi 15 milyar dolarlık iş hacmini büyüterek, çok daha güçlü bir yapıya dönüşmeyi hedeflediklerini anlattı.

Ar-Ge faaliyetlerinin önemine değinen Öztürk, "TUSAŞ, Türkiye'de Ar-Ge harcamalarında birinci sırada. Bizim yüzde 40'lar civarında Ar-Ge harcamamız olmuş, 2020 sonunda ve bizim özgün projeler dışında Ar-Ge'ye harcadığımız kaynak, yüzde 10'lara çıkmış. Ülkemizin oranı, yüzde 1'ler civarında. Çok ciddi bir rakamdayız. Bunu sürdürülebilir kılmamız lazım." dedi.

Hedeflere ulaşmak için canla başla mücadele etmek gerektiğine dikkati çeken Öztürk, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Bilgili insan kaynağına, yetkin ve güçlü üniversitelere, araştırma kuruluşlarına, altyapıya, güçlü ve büyük şirketler ile KOBİ'lere ihtiyacımız var. Bu ekosistem sağlıklı yürüsün ve ülkemiz, teknolojik seviyesi yüksek güçlü ülkeler listesinde yer alsın. Yatırım çok önemli. Ar-Ge yatırımı yapmazsanız millileştirme, yerlileştirme, birçok faaliyet sekteye uğruyor. Çünkü teknolojik ürünler çok fazla pahalı. Ülkemizin birçok kaynağı buralara gidiyor ve ciddi manada bizde cari açık oluşturuyor. Bunu da kapatmanın yolu, yüksek teknoloji ürünler üretip ihraç etmek. Enerjide dışa bağımlı bir ülkeyiz. Bazı konularda dışa bağımlılığımız var. Bunları ortadan kaldırabilmek için güçlü bir model oluşturmamız gerekiyor."

Öğrencilerin eğitim alırken şekillenmesine katkı sağlamak, onları TUSAŞ'ın çarkına daha erken sokmak için faaliyetler yürüttüklerini belirten Öztürk, "TUSAŞ olarak, çalışkan, konusuna hakim, yabancı dil bilen, yazılımları çok iyi kullanan elemanlar arıyoruz. Biz, dünya markası havacılık ve uzay şirketi olma vizyonuna sahibiz. Bu vizyon için de sürecimize çalışkan, disiplinli, öğrenme odaklı, hayat boyu öğrenmeyi şiar edinmiş gençler, hocalar, tecrübeli insanlarla çalışmak istiyoruz." ifadesini kullandı.
AA

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3666
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2159 : 06 Mayıs 2021, 12:13:58 »
https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/milli-muharip-ucak-icin-hedef-2023te-motor-calistirmak/2230453
TRMotor ve TEİ özgün TFX motoru üzerine çalışıyor. Hedef:  2023’de kendi motorumuzu çalıştırmak.