Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 1011282 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3669
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2090 : 16 Mart 2021, 18:04:30 »
Uçağa ne gerek var o zaman... Sınırlarına uzun menzilli savunma sistemi kur , geleni gideni indir...
Sn Serkan1976,
Biz TVC konusunu tartışıyorduk. Uçağı değil!😀
Uçak her zaman gerekli.
Uzun menzilli hava savunma sistemlerini vuracak olanlar o uçaklar işte! KGK bombasına booster/jet motoru takıp adam 555km ötedeki yer hedefini vuracak. Bunları atacak olan gene o uçak !
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/f-35ac-to-receive-jsow-er-air-to-surface-missile
Görev tanımı biraz farklı bu çağın uçaklarının artık!
Hava hava görevlerinde Sn Merzifonlu’nun dediği gibi elektronik ve sensör tarafı kuvvetli ve elindeki uzun menzilli hava-hava füzesinin daha kabiliyetlisi olan uçak kazanacak.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2775
  • 263
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2091 : 16 Mart 2021, 18:22:08 »
Uçağa ne gerek var o zaman... Sınırlarına uzun menzilli savunma sistemi kur , geleni gideni indir...

Örneğin Akıncı TİHA'yı ele alalım. Bildiğiniz gibi MMU'ya kıyasla çok hantal bir uçak.

Bu uçağımız;
a) Uzun menzilli hava-hava veya hava-yer füzeleriyle donansın,
b) Uzun menzilli ve hassas sensörleri olsun,
c) Sensörlerden gelen verileri güçlü yapay zeka sistemleri ile kaynaştırsın ve ortaya gerçek zamanlı taktik resim koyabilsin,
d) Diğer birimlerle hızlı ve güvenilir anlık bağlantısı olsun.

Bu şartları taşıyan Akıncı TİHA, hem satıh saldırısında, hem de hava sahasının savunulmasında MMU'nun en az %70 kapasitesine sahip olacaktır! Bu kadar nettir benim gözümde.

Kalan %30 potansiyel ise biraz radarlara silik görünmek, biraz da olay yerine hızlı intikalle ilgilidir, o kadar...

Yok efendim uçarken 10 kaplan gücündeymiş, yok efendim maymun kadar çevikmiş vs vs, geçiniz bir kalemde. Bu kinematik yeteneklerin günümüzde hemen hemen hiç bir kıymeti harbiyesi yoktur.

Bu nedenlerden dolayı, Akıncı TİHA'ya ve ardından gelecek olan MİUS'a çok önem veriyorum. MMU projesinde olmazsa olmaz olan yüksek performanslı veri işleme, haberleşme ve sensör entegrasyonu gibi yeteneklerin geliştirilmesi için tam zamanında göklerde olacaklar. 8)
« Son Düzenleme: 16 Mart 2021, 20:40:36 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1211
  • 40
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2092 : 17 Mart 2021, 07:02:00 »
Peki o zaman, görüş içi füzeler ne için yapılıyor. 9x, bozdoğan, piton, iris t, astra v.s

Ülkeler bu füzelere bunca parayı spor olsun diye mi harcıyor. Bu görüşler çok amatörce geliyor bana.

Yani, bi radar kilidi kırmak için bile manevraya ihtiyaç varken nasıl olurda vektörel kontrole gerek yok diyebiliriz ki? Pilotun rwr den bir radar kilidi ikazı aldığında ilk yapacağı iş chaff atıp ani manevra yaparak radar kilidini boşa çıkarmaya çalışmaktır. Bu manevra ne kadar sert olursa radar kilidini kırma şansı o kadar yüksek olur. Bunun içinde tvc bulunmaz nimettir.

Bunca hss tehdidi varken, nasıl olurda tvc ye gerek kalmaz.

Jet savaş uçağı, arı kovanına sokulan çomak gibidir, her türlü koruma ve korunma kabiliyetine ihtiyacı vardır.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7778
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2093 : 17 Mart 2021, 07:58:16 »
Yerli motorun 2028'lı yıllarda yapılacağı konuşuluyor. Tvc'li olursa 2035'leri bulur üretilmesi.

Tvc'li olsa güzel olur ama ben hiçbir yetkilinin ağzından yerli MMU motorunun tvc'li olacağı ile ilgili bir cümle olmadı.

Sanırım hiç turbofan motor yapmayan bir ülke için tvc'li turbofan motoru yapmak 2-3 kat zor olur...

İleride tvc'li  belki ama önca acil 30000ibf'lik düz nozzle turbofan motor yapmalı...

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2775
  • 263
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2094 : 17 Mart 2021, 09:10:35 »
Peki o zaman, görüş içi füzeler ne için yapılıyor. 9x, bozdoğan, piton, iris t, astra v.s

Ülkeler bu füzelere bunca parayı spor olsun diye mi harcıyor. Bu görüşler çok amatörce geliyor bana.

Spor olsun diye harcanmıyor elbette. Yakın hava muharebesi görevini 5. ve 6. nesillerde Loyal Wingman denilen dronlara aktaracaklar. Onlar için gerekli.

Kimse yakın hava muharebesi olmayacak demedi ki. Bunu yapacak araçlar çok gerekmedikçe insanlı jetler olmayacak diyoruz.

TVC'ye gelirsek, bizimkilerin ilk blok uçaklarda bunu koyacaklarını düşünmüyorum. Daha öncelikli mevzular var. Ne zaman ki yerli motor iyice olgunlaşır, o zaman belki düşünürler.
« Son Düzenleme: 17 Mart 2021, 19:47:04 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3669
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2095 : 17 Mart 2021, 15:13:47 »
Peki o zaman, görüş içi füzeler ne için yapılıyor. 9x, bozdoğan, piton, iris t, astra v.s

Ülkeler bu füzelere bunca parayı spor olsun diye mi harcıyor. Bu görüşler çok amatörce geliyor bana.

Yani, bi radar kilidi kırmak için bile manevraya ihtiyaç varken nasıl olurda vektörel kontrole gerek yok diyebiliriz ki? Pilotun rwr den bir radar kilidi ikazı aldığında ilk yapacağı iş chaff atıp ani manevra yaparak radar kilidini boşa çıkarmaya çalışmaktır. Bu manevra ne kadar sert olursa radar kilidini kırma şansı o kadar yüksek olur. Bunun içinde tvc bulunmaz nimettir.

Bunca hss tehdidi varken, nasıl olurda tvc ye gerek kalmaz.

Jet savaş uçağı, arı kovanına sokulan çomak gibidir, her türlü koruma ve korunma kabiliyetine ihtiyacı vardır.
Sn Alpars,
Ben her zaman TVC’nin savunucusu olmuşumdur. Savaş uçağının kıvrak olması gerekir. Ancak it dalaşı için TVC’ye gerek yok. Çünkü bu dönemin uçağı it dalaşına girmeyecek artık. Ama bazı hava-hava füzelerinden kaçmak için TVC yardımcı bir enstrüman olabilir. Ancak modern hava-hava füzelerindeki gelişmiş arayıcı başlıklar ve bu füzelerin 4+mach hızı ve bu hızda 60g’lik dönüş kabiliyetiyle koca uçağın başa çıkması zor. İşte burada elektronik karıştırma, hassas sensörler, çok uzun menzilli Aesa radarı ve TVC gibi faktörler hep bir arada uçağın hayatta kalmasına yardımcı olacak şeyler.
Bunun dışında yukarıda saydığım, TVC’nin motorun bekasına, güç arttırımına ve yakıt harcamasına dönük avantajlarını da unutmamak gerekir.
ABD’nin F22 uçağının dışında TVC kabiliyeti olan uçağı yok. O da 2D TVC. SU serisi gibi 3D değil. Yapamazlarmı. Tabiiki yaparlar. Ama gerek görmüyorlar demekki. EF2000 için motor hazır ama uygulama yok. Rafale’ler için de durum aynı.  Ama hepsinde Super-Cruise yeteneği var. F35 dahi 150 millik bir mesafe için 1.2 mach hızı sürdürebiliyor.
Rolls Royce ile yola çıkılsaydı , önerdikleri motorda TVC vardı. Umarım ileride eklenir.
« Son Düzenleme: 17 Mart 2021, 15:17:43 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1211
  • 40
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2096 : 17 Mart 2021, 17:34:52 »
İllaki, nozulun 3 boyutlu olarak hareket vermesine gerek yok. Uçak üstü 2d yada 3 d tvc de olur. Evet f22 deki gibi. Bu sayede motor konusunda gecikme yaşanmaz.

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1211
  • 40
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2097 : 17 Mart 2021, 17:37:30 »
Tfx/Mmu uçağımız için diğer bir durumsal farkındalık unsuru olacak olan geri bakışlı ve yan bakışlı radar konusuda var. Acaba bu imkan Aselsanın geliltireceği BÜRFİS de olacak mı?

Su 57 radar anten yerleşimi

« Son Düzenleme: 17 Mart 2021, 17:45:07 Gönderen: Alpars »

Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2098 : 19 Mart 2021, 07:48:15 »
MMU'da stealth kabiliyet kazanımı için Tusaş tarafından yapılan/planlanan bazı çalışmalar var.

Bunlar üç ana başlık altında devam ediyor ,

*Kızıl Ötesi Düşük Görünür Boya:
Hava aracının kızıl ötesi takip edilebilirliğinin azaltılması için, Milli Muharip Uçak (MMU)
platformuna hizmet etmek üzere LWIR (8μm-12μm) alt bandında belirlenen frekans
aralıklarında çalışan, bölgenin ihtiyacına göre belirlenmiş optimum yayınım değerine sahip
kaplama/boya geliştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır.
Geliştirilecek olan kaplama/boyanın, oluşacak aerodinamik ve yapısal yüklerde her hangi bir
performans kaybına (çatlama, kopma) sebebiyet vermemesi, uçağa getireceği ağırlığın
kontrol altında olması ve herhangi bir bileşen/ham malzemesinin ihracat lisansına tabi
olmaması gerekmektedir.
Seçilen teknoloji ile geliştirilen malzemelerin laboratuvar ortamında kavramının kanıtlanması,
seçilen malzemenin tüm özelliklerini ortaya koyan fiziksel/kimyasal testlerinin yapılması ve
tam ölçekte bir prototip parça üzerinde gösterim yapılması gerekmektedir

*Düşük Görünürlüklü Malzeme Teknolojileri – Kanopi (Şeffaf Yapı) Radar Yansıtıcı/Soğurucu Kaplama
Kanopinin radarlar tarafından görünürlüğünün azaltılabilmesi için, Milli Muharip Uçak (MMU)
platformuna hizmet etmek üzere minimum belirlenecek % miktarda optik geçirgenlik ve
frekans aralığında radar yansıtma/soğurma özelliğine sahip kanopi kaplaması geliştirilmesine
ihtiyaç duyulmaktadır.
Geliştirilecek olan kaplamanın; pilot görüşünü engel olmayacak şekilde tasarlanması,
kanopinin dışına kaplanması durumunda oluşacak aerodinamik ve yapısal yüklerde her hangi
bir performans kaybına (çatlama, kopma) sebebiyet vermemesi, pilot kaçış sistemi
performansına limit dışı bir etki teşkil etmemesi, uçağa getireceği ağırlığın kontrol altında
olması ve herhangi bir bileşen/ham malzemesinin ihracat lisansına tabi olmaması
gerekmektedir. Seçilen teknoloji ile geliştirilen malzemelerin laboratuvar ortamında
kavramının kanıtlanması, seçilen malzemenin tüm özelliklerini ortaya koyan fiziksel/kimyasal,
radar soğurma/yansıtma ve optik geçirgenlik testlerinin yapılması ve bir prototip kanopi
üzerinde tam ölçekli gösterim yapılması gerekmektedir. Proje kapsamında kanopi
geliştirilmeyecek olup; mevcut bir kanopi üzerinde kaplamanın gösterimi yapılacaktır.

*Radar Soğurucu Yapısal Kompozit Malzeme (Termoset)
180°C kür epoksi reçine sistemleri ile, belirlenen frekans aralığında belirli radar soğurma
kabiliyetine sahip yapısal nitelikte kompozit malzeme geliştirilecektir. Geliştirilecek prepreg
malzemeler TUSAŞ’ın özgün ürünlerinde kullanılabilecektir

https://www.tusas.com/uploads/rpstr25003tpdf.pdf

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6616
  • 186
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2099 : 20 Mart 2021, 15:56:10 »
Alıntı

Milli Muharip Uçak (MMU) ile diğer uçakların Kıvraklık/Manevra Mukayese.





https://mobile.twitter.com/KRCBEY28/status/1373252513386921984