Bana bu video itiraf gibi geldi; işlerin yolunda gitmediğini sezdim tavırlarından cevaplarından. TF10000 dediği de TF6000’in artyakıcılı hali sanırım. Art yakıcı ekleyince yeni bir motor gibi lanse edilmesi bana pek hoş gelmedi.
Uzun süre daha büyük bir motor beklentim yok benim ne yazık ki.
Aynen
Normalde artyakıcı ile mi uçacak uçak , artyakıcısız uçacak. Hiç artyakıcı olmasa bile olur, mecburiymiş gibi söylüyor artyakıcı olayını. Sanki tek sorun bu, daha parçalar bazında sorun var
Kale Arge+RR ile olacaktır bu işler, durum onu gösteriyor.
Yanlış bir düşünce. kalkış sırasında veya hava muharebelerinde fazla güç isteyen durumlarda nadir de olsa kullanılır. Kalkış için zaten 5. nesil uçaklar bile hâlâ artyakıcı kullanıyor. KE'nin kısa pistlerden kalkacağını düşünürsek hiç de gereksiz değil. İlaveten, sn Akşit her konuşmasında bu motordan MMU motoruna sıçrayış yapılacağını ve 5. nesil motorların hepsinde converging diverging (yakınsak-ıraksak) nozul olduğunu belirtiyor. Sabit nozul, artyakıcısız motorlarda ve düşük irtifalarda ve düşük hızda uçan uçaklarda kullanılır. Çünkü motorun itme gücü motordan geçen hava akış hızı ile doğru orantılıdır ve düşük irtifada yer çekiminden daha fazla etkilenen yavaş bir uçakta motorun verimi düşer ve nozul parçasının ağırlığı artar bundan ötürü bu tür uçaklarda yakınsak-ıraksak nozul kullanmak verimli değildir. Değişken nozul, yüksek irtifalarda ve yüksek hızlarda uçan uçaklarda kuru itkinin ve artyakıcının verimini artırmasından ötürü çoğu 5. nesil uçakta var ve en çok da, şekli gaz genleşmesini desteklediği için, değişken nozul olarak yakınsak ıraksak nozullar kullanılır. MMU'ya sorunsuz olarak bu teknolojiyi uygulamak için bu motora artyakıcı eklenip üzerinde çalışılması gerekiyor. Zaten artyakıcıların da nesilleri var ve f119 ve f135'deki artyakıcılar hem gizliliği hem de, artyakıcı kullanılmasa bile, motor performansını artırıyor; ancak bu gizliliğe katkı ve performans artışının ne kadar olduğunu, gizli tutulduğundan, bilmiyoruz.
Sn İbrahim,
Şuraya kadar yazdığınızın bir kısmı yanlış olsa da tamam da ;
Çünkü motorun itme gücü motordan geçen hava akış hızı ile doğru orantılıdır ve düşük irtifada yer çekiminden daha fazla etkilenen yavaş bir uçakta motorun verimi düşer ve nozul parçasının ağırlığı artar bundan ötürü bu tür uçaklarda yakınsak-ıraksak nozul kullanmak verimli değildir
Burası ve buradan sonrası yazdıklarınız, kusura bakmayın ama, biraz fizik kurallarının dışına çıkmış ve çorba olmuş.
Şimdi nozül işine kabaca bir bakalım;
1. Jet motorlarında nozül olması gerekir. Çünkü nozül, oluşturduğu vakum ile itki yaratır.
2. Convergent nozül, uçağın 1 mach hıza kadar gelebilmesini sağlar. Ama daha öteye taşıyamaz.
3. Convergent-divergent nozül uçağı ses hızının üzerine taşır. Tüm süpersonik uçaklarda vardır. Yoksa uçak süpersonik uçamaz.
4. Artyakıcının olup olmaması ile bunun bir alakası yoktur. Motorun kuru itkisi önemlidir.
5. Yerçekimi ivmesi deniz seviyesinde 9.8m/sn2 iken, 30000feet’de 9.77m/sn2 olur. Yani kayda değer bir rakam değildir.
6. Türbofan bir motor için kalın hava tabakalarında uçmak daha çok itki demektir. Ama kalın hava tabakalarındaki sürtünme değerinin yüksek olmasından ötürü uçağın hızı düşer. Uçağın “ağırlığı” yüksek irtifada ve deniz seviyesinde aynıdır.
7. 5inci nesil uçakla convergent-divergent nozül’ün bir bağlantısı yoktur. Motorun bağlı olduğu uçağın süpersonik gitmesini istiyorsanız convergent nozül olmaz. Convergent-divergent nozül kullanmanız gerekir.