Sn SelçukKoçak, kıvırma falan yok.
2010 da 460 milyon Euro’ya çıkmış Juan Carlos. Sn Demir’de bize 650 milyon Euro ya çıkacak diyor.(bu video yu bulamamıştım. Sağolun).
Ben o günkü (anlaşmanın yapıldığı gün) gazetelerde yazan (1milyar 250milyon dolar) ve diş basındaki 1 milyar doları baz almıştım.
Sorumu yineliyorum. Biz Ne ekstra teknolojik ve silah kazanımı sağladıkki geminin İspanya’ya maliyeti 460 milyon Euro iken bize , bizim işçiliğimizle 650 milyon Euro ya geldi?
Satış fiyatı burada geçersiz. Çünkü bunu biz %68 yerlilikle burada yapıyoruz. Satın almıyoruz. Ama motor ve jeneratörlerini temin edebilirsek ve de Juan Carlos’tan da daha iyi ise 1milyar 100 milyon Euro ya satmak ta bir fikir.
Bu arada gazetelerin 1 milyar 250 milyon rakamı da doğru olabilir. Üzerine konulacak ve geminin öz malı gibi olacak uçar teçhizatın maliyeti eklenirse bu rakamı bile geçer.
sen pakistana kendine 250 m $ a yaptığın korveti 350 ye neden sattıysan o sebeple.üstüne üstlük juan carlos sınıfı gemilerin 4-5 farklı çeşidi var.ağırlık tonaj farklılıkları rampa farklılıkları felan ki biz bu sınıf içindeki en iri en uzun gemiyi tercih ettik ona rağmen fiyatı 650 ye maloldu.avusturalyalılar daha küçük sınıfı için 1.1 milyar ödediler tane başına.anlamadığım şu daha neyini beğenmediniz bu fiyatın.bak kardeşim ssb başkanı alenen fiyatı 650 demişmi? demiş......... daha fazla uzatılması komplo teorisi kurulması ancak siyaseten kindarlıkla açıklanabilir.muhalif olacam diye saçmalama özgürlüğünüzü bu kadar hoyratça kullanmayın lütfen
Sn SelçukKoçak, ben soru soruyorum. Komplo teorisi üretmiyorum. Agresif olmaya ve hakaret etmeye gerek yok. Burada hepimiz Türkiye’mizin savunma sanayisinin gelişmesi ve attığımız adımları paylaşmak için varız.
Saçmalamak!! Özürlülük!!
Bunlar buraya yakışmayan tabirler.
Ben hala siz diyorum bakın. Kabalığa gerek yok.
Soruma cevap verirsiniz ben kabul ederim etmem. Tartışırız. Sizin de benim görüşlerimi kabul etme zorunluluğunuz yok. Serbest dünya bu. Demokrasinin kuralı bu. Karşıt görüşlü de olsak medeni kurallar içinde tartışmayı bilmemiz lazım.
Konumuza dönersek;
Juan Carlos sınıfı gemiler den benim görebildiğim operasyonel olarak 3 adet var. Kendisi yani Juan Carlos1 , İspanya ‘da. HMAS Canberra ve HMAS Adelaide Avustralya’da. En son da bizim yaptığımız. TCG Anadolu.
Tonaj ve ölçüler olarak Avustralya gemileri ve bizimki hemen hemen aynı. İspanya’nın gemisi 1metre18 cm daha kısa ve ve 1000ton daha hafif. İspanyollar bu gemiyi 500 milyon U.S. dolara mal etmişler.
Avustralya’ya bizim geminin benzerini ama motorları farklı olanının tanesini 1milyar 25 milyon U.S. dolara satmışlar.
Bizim gemi de Sn Demir’in söylediğine göre 650 milyon Euro yani 720 milyon U.S. dolara mal olacak.
Bir malı satın almak başka , üretmek başka. Bu ticaret kuralı. Sizin Milgem korvetinde verdiğiniz örnek gibi. (O gemilerde daha fiyat çok artar bana göre. Çünkü üzerine konacak bizde olan çok akşam var. )
O bakımdan satılan gemilere bakmamak lazım. İnşası yapılan gemleri karşılaştırmak gerekir. İspanyolların gemisinde motorlar farklı. Gaztürbinli ve dizel karma motorlar kullanıyor.(Avustralya gemileri de aynı. Her ikisi de bol bol arıza veriyormuş.) bizim gemide sadece dizel var. Tamamı Alman Man ve Siemens.
İspanyollara teknik “know-how” transferi için iyi bir para ödüyor olmamız lazım.
Şimdi bana desenizki bu para 50-60-80- x milyon dolar. Gemimiz 1000 ton daha ağır. Bu gemide daha farklı x var z var y var. Onun için İspanya’nın 500 milyon dolar’a yaptığını biz 720 milyon dolara yapıyoruz. İşçilik farkı burada %x daha ucuz. Ama sonuç fiyata şukadar etkisi oluyor. anlarım.
Ama bilmiyorsanızda nem kapıp karşınızdakini suçlamayın.
Bu tip ihalelerde dünyanın heryerinde bazı “arka kapı” oyunları ve avanta döner. Bu işin kimyasında var. Buradaki fiyat sorgulaması da bir ölçüde bununla alakalı. Ama bu alenen görünen bir meblağ da olabilir, fiyatın içine yedirilmişte. Bunları hepimizin sorgulaması gerekir. Çünkü sizin , benim vergilerimizle alınıyor, yapılıyor bu gemiler.