Mmu uçağımız ilk fazda F110 motoru ile uçacak. Fakat hangi model f110 motor ile jçacak. Çünkü modeller arasında başta güç olmak üzere bazı varmlar var.
Ayrıca f110 motoru sabit eksozlu ve eksaz şekli düşük görünürlülük özelliği olmayan bi motor. Bu yüzden bence daha ilk baştan tai, f22 nin eksozu gibi bi tasarım ile uçuşlara başlarsa daha iyi olur. Hatta su serisi uçaklarda her yöne hareket edebiliyor eksozlar. Keşke tai mmu ya f22 eksozunun 4 yöne hareketli olacak şekilde yapsa. Bu sayede mmu daha yüksek manevra kabiliyetine sahip olur.
F110GE129 motoru kullanılacak.
Bu 29000lbf itki üreten motoru.
F110GE132motoru, 32000lbf itki üretiyor. O motorlar Ortadoğu’da kullanılan f16 V70 lerin motoru. Aslında onlarında bakımını TEİ yapıyor ama f110GE129’un büyük kısmını TEİ üretiyor.
Bizim f16 ların motoru da 29000lbf lik motor. Bu motorların hiçbirinde TVC yok (thrust vectoring control) . Bir ara f16 da denemişler yıllar önce ama hiç bir zaman üretime alınmamış.
Bu uçaklar kobra manevrası yapmayacak. İt dalaşına girmeyecek. Ama TVC mutlaka büyük avantaj yakın savaşta.
Ama en önemlisi uçakların “super-cruise” özelliğinde olması. Umarım bu olur.
RR/Kale TVC ‘li motoru yapıp teslim ederiz demişlerdi. Ama o günkü önerilen motor gücü 27000lbf idi. Tabii 3üncü şahıslara satış izni verseler dahi, motorun IP haklarından vazgeçmedikleri için motora biz OK vermedik.
Ancak şu an kullanılan stealth uçakların motorlarını incelerseniz 35000+ lbf itki gücü olan motorlar.
SU57 nin izdeliye30 motoru 40000+lbf güç üretebiliyor. Bundan 2 tane var bir de.
F22 de kullanılan TVC , 2D
Rus uçakları 3D TVC kullanıyor.
RR’un önerdiği motorda 3D TVC idi
Hocam güzel konuşuyorsunuz ancak hürjet bir kenara bu bizim ilk jet motorlu savaş uçağımız olacak. Şu raddede rakip olarak Su-57'yi , F-22'yi almak biraz yanlış bence. Japonya ve Kore bile bizden sanayi, endüstri, bütçe ve dış teknik destek olarak iyi seviyede iken çok daha sınırlı motorlu makul jetler istiyor ve yapıyor.
Bana kalsa ben her zaman ilk safhada daha küçük rcs'li tek motorlu daha basit stealth bir uçak isterdim. Ama hava kuvvetleri çıtayı maksimum'a koydu.
Hatta en azından 2x ej-200 motorlu (sınai hakları bize ait bir model) , özgür projesindeki aviyonik suiti ve mfd kokpit tasarımı ile erken duhul bir mmu yapıp onun ihracatı ve ihracat geliri ile tasarımı ve motorları büyütüp şu an ki mmu'yu yapmak daha emin adımlı ve mantıklı bir iş idi.
-----------------------------------------
Herşeyi bir kenara koyalım. F-110 vs bir kenara, tek 90 kn ej-200 motorlu 5-6 bin kg faydalı yük kapasiteli stealth formda ve gövde içi silah istasyonlu (2x amraam veya 1x son veya 1x hgk'lı) , aesa radar, jchms'li hürjet gibi muharip bir uçak bile bizi o kadar ama o kadar rahatlatırdı ki. Size anlatamam.
Zaten görülen o ki gelecekte savaş uçakları daha geri planda kalırken , onlara eşlik edecek royal wingman gibi eskort sihalar işi uçağın yönlendirmesi ile bitirecek. Yani o kadar çok kaslı uçaklar hayati değil.
Sn Battlestar, sizin genel yaklaşımınızı anlayabilmiş değilim. Yapınızda yazılan her paylaşımı münakaşa konusu ve kiritik yapma var herhalde.
Ben Sn Alpars’ın sorusuna cevap olarak bazı bilgiler verdim.
Bunlar sadece bilgi. Doğruluğu da kanıtlanmış bilgiler. Bunlardan ek konular türetip sanki uçakları karşılaştırıyormuşum gibi yazı yazmanızı anlayamadım.
Tfx ile f22’yi karşılaştırma yapacak gibi bir şey söylemedim ben. Şu anda herkesin “stealth” kabul ettiği uçakların motor güçleri yüksek:
Su57 : izdeliye 30
F35 : PW f135
F22 : PW f119
J20 : önce AL31(Rus) ve Şimdi WS-15
Bunların hepsi çok yüksek güçlü 35000+lbf lik motor kullanıyorlar.
Bu bilgidir. Karşılaştırma değil.
Şimdi sizin yazdığınıza dönersek.
Doğru Kore ve Japonya KFX ve X2 uçaklarında çok düşük güçlü motorlarla başladı.
KFX zaten stealth değil. 4.5 nesil. Dışarıda silah taşıyan bir tasarım. Ama çok güzel bir atlama taşı full stealth uçağa.
X2 ise tek bir prototip ve proje safhasından öteye geçmiş değil.
Kai Kfx boyu 15.2m , kanat açıklığı 9.8m olan bir uçak
X2 boyu 14.1m , kanat açıklığı 9.1m olan bir uçak
Tfx’in boyu 21m, kanat açıklığı 14m olacak.
Aralarında çok büyük fark var. Biz Sn Kotil’in de söylediği gibi f22 ile f35 arası bir uçak tasarımı yapmışız. Tabii motoru ayrı bir sorun!
İlk cümleniz hariç yazdığınız herşeye katılıyorum. Bu söylediklerinize zıt bir şey zaten yazmamıştım. Ama söylediklerinize canı gönülden destekçiyim - ilk cümleniz hariç!