Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 1010186 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 761
  • 134
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1750 : 24 Nisan 2020, 15:58:33 »
Sn Ace,
Ufak bir düzeltme yapayım;
Aim120 amraam 4 + mach
Meteor füzesi 4.5 mach ramjet
Modern AA füzeleri bu hızlarda.

Enter the ramjet powered Meteor. Instead of burning off all its fuel right after launch it can throttle its engine back during cruise, thus saving fuel. As it approaches its target it can throttle up, eventually making its terminal attack while at its highest possible energy state, around mach 4.5, even when fired over long ranges.

AA füzeler genelde uçağın irtifasından daha yukarıdan hedefe dalar diye biliyorum. Bununla bir ilgisi olabilir mi?

Hocam IRIS-T ve AIM serisinden bir füzeye baktığımda 3 mach yazınca hepsine bakmadım doğrudur.
Füzenin üstten yukarıdan vs gelmesi hozı etkiliyordur ama sistemin çalışması için çok önem arzetmez heralde diye düşünüyorum. uçak füzeyi arkasına aldığında. (Gerekirse dalışa geçer) o hesap ve rotayı yapay zekalı bir sistemin kontrol edip mühimmatı bırakması gerek. Tabi füze yaklaşırken çok manevra yapıyor mu bilmiyorum ATGM videolarındaki gibi.

İnternette bakayım biraz belki bir deneyen olmuştur.

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2672
  • 315
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1751 : 24 Nisan 2020, 16:10:40 »
Şimdi arkadaşlar birde şöyle bir durum var. Ben size daha makul motorlu ve daha ufak gövdeli bir uçak daha mantıklı hatta F-16 özgür deki aviyonik suitle bir erken duhul tfx bile olabilirdi derken boşuna demiyorum. Aklımızda ve gönlümüzde bir ihtimal var da ondan diyorum. Bunu daha önce tek başına bir fikir olarak paylaşmadım ancak, Cabatlı-53 üstad da benle aynı fikirde. Şöyle bir ihtimal var ;



Şimdi Ts-1400 motor çekirdeğinden turbofan ve Turbojet yapabilmemiz gibi ihitimallerimiz var. Tei'nin de bu alanda çalışmaları var.

Cabatlı hocamızında onayladığı üzere, 1500-1600 shp güç sağlayan tei-ts1400 motorumuzun çekirdeğinden 40-45 kn 9500 ibf civarında bir turbofan motor yapabiliriz.

Bu tarz bir motor ile ;

+ Tekli kullanımı ile Dassault Neuron gibi bir stealth ucav

Error 404 (Not Found)!!1


+ Çift motor halinde kullanımı ile  Jas-39 Gripen A/b ayarında ama ng seviyesi aviyonikli bir hürjet yapabilirdik. Tam olarak mitsubishi x-2 shinshin test uçağı ayarında olurdu. (benzer itki/ motor sayısı oranı)

Error 404 (Not Found)!!1



----------------------------------------------------------------------

Gelelim ikinci aşamaya, bilindiği gibi Tai ağır saldırı helikopteri projesinden 300 shp bir motor istiyor. Motor çapı vs. ts-1400'ün iki katı. Muhtemelen  tei bunun üzerinde ön çalışmaya'da başlamıştır.  Bu motorun çekirdeği ile de afterburnerla beraber 20.000 ibf klasmanında ej-2000'e eş değer bir motor yapılabiliyor.



Zaten tei bu kompresörler vs. üzerine çalışıyor. Bu motor çekirdekleri ileride yerli bölgesel ve kısa menzilli yolcu uçakları ve askeri kargo uçaklarında da kullanılabilir.

MMU böyle bir motorla, daha hafif olabilirdi. Ef-2000 performansını yakalayabilirdi. Ef-2000'in menzil, hız, irtifa, tırmanma gibi özellikleri muazzam derecede iyi. Bu tarz bir motorun kaldıracağı gövdeye oranla burun konisi çapı ve buna bağıl aesa radarı'da çok iyi . Birde mmu'nun stealth tasarımı böyle bir performans ile birleşirse çok daha güzel ve mantıklı olabilirdi. Prototiplerde de ej-200 kullanırdık.

En azından daha yapabilir olduğumuz ve mantıklı bir uçak ve konsept olurdu. Bunu şunun gibi düşünün mmu'da da altay gibi daha büyük bir gövdeyi ve 1500 hp motoru seçtik. Oysaki 1300 hp'de daha fazla alternatif olduğu ve daha makul ve başarılı bir tank yapabileceğimiz gibi.

Koskoca Kore ve japonyada bu klasmanı tercih etmiş ki her alanda bizden daha iyiler.  Sadece onlar mı ? Fransız-Alman- İspanya ortaklığı Fcas sizce nasıl bir uçak olacak ? o'da bu klasmanda olacak.  Ha bunu nasıl söylüyebiliyorsun diyebilirsiniz. Fransız snecma m88 üzerine ne kadar koyabilirki ? 75 kn'lik motoru maks 90-95 kn'a çıkartırlar.

Ha daha yüksek çapta bir motorda olabilir. Ancak Fcas'ın boyutları belli. Adeta stealth bir rafale. O boyutlardaki uçaklara f-110 çaplarındaki bir motor takamazlar. Daha gelişmiş bir m88 olur anca. O da yeter zaten .

Error 404 (Not Found)!!1


Şöyle bir performans bize yetmiyorsa ne deyim .

Zaten geleceğin uçaklarında konsept şöyle olacak iken ;

Error 404 (Not Found)!!1


yani uçak daha geri planda iken ön planda onun kontrol ettiği taşıyıcı eskort ihalar olacakken illa F-22 raptor gibi su-57 gibi bir uçak yapmaya çalışmamız bence saçma. Kaldı ki buna rağmen yine o uçakların seviyesini yakalayamayacak olmamız.  Kaldı ki ufak uçağın rcs'si her zaman çok daha düşüktür.

Herşeyi geçtim, ts-1400 üzerinden geliştirilecek motoru 2'li olarak kullanan x-2 shinshin gibi bir uçak yapsaydık eğitim amaçlı. Stealth olması , f-16'lardaki aesa radarı ve aviyonik suitini kullansa bile gövde içi silah istasyonunun avantajı ile bile bize o kadar çok şey kazandırırdı ki .

MMU bir kenara kazanacağı ihracat başarısını düşünemiyorum bile. Al sana fakir adamın stealth'i.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7766
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1752 : 24 Nisan 2020, 17:38:40 »
TS-1400 motorun çekirdeğinden türlü türlü motor devşirebileceği fikri bir türlü mantığıma yatmıyor...

Prensip aynıdır diyeceğim , turbojet-turboprop-turbofan hepsi farklı motorlar aynı çekirdek yapısından farklı farklı ihtiyaçlar için motorlar
nasıl üretilecek , bilemiyorum...

100 yıldır tüm derdimiz " bir motorun çekirdeği" yapamamak mıymış?   Bu kadar basit olmasa gerek ... Yine de üstadlar daha iyi bilir...

 

Çevrimdışı fırtına getiren

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 212
  • 13
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1753 : 24 Nisan 2020, 18:35:27 »
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/kanada-turkiyeye-silah-ambargosunu-suresiz-uzatti-1734715
Sayın forumdaşlar Kanada ülkemize karşı  silah ambargosunu süresiz uzattı. Hürkuşun motoru Kanada'dan geliyordu.

Çevrimdışı Mermi

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1069
  • 28
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1754 : 24 Nisan 2020, 19:55:53 »
Alpars hocam, F-35'in durumsal farkındalığ ve RCS değerlerinizn çok iyi bir uçak olduğu 5. Nesil uçaklar ile de dogfight yapmaması isteniyor vs. Amerikalı RCS değerleri, Durumsal farkındalığı, geliştirdiği Cuda, Aim-260, Peregrine hava hava füzelerine çok güveniyor. Tabi bu kâğıt üzerinde. Gerçek bir hava hava muharebesi olmadan bilemeyiz. En azından Amerikalı kafasında bu şekilde tasarlamış. Bence hava hava füzelerini de oyuna dahil etmek lazım.

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2672
  • 315
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1755 : 24 Nisan 2020, 19:56:39 »
TS-1400 motorun çekirdeğinden türlü türlü motor devşirebileceği fikri bir türlü mantığıma yatmıyor...

Prensip aynıdır diyeceğim , turbojet-turboprop-turbofan hepsi farklı motorlar aynı çekirdek yapısından farklı farklı ihtiyaçlar için motorlar
nasıl üretilecek , bilemiyorum...

100 yıldır tüm derdimiz " bir motorun çekirdeği" yapamamak mıymış?   Bu kadar basit olmasa gerek ... Yine de üstadlar daha iyi bilir...


Bu zaten turbofan motoru olacak diye hemen olacak değil. Ama F-110'nun yerli versiyonu gibi 11 senede olacak da değil.

Seneler öncesinden tei altyapı yatırımları yapıyor bazı projeler adı altında. Ts-1400 bunların meyvelerinden birisidir.  Açıkcası 300 shp kadar güçlü bir motorun gerekliliği konusunda düşünceliydim ağır saldırı helikopteri projesinde ancak tei hem ts-1400 hemde tei ts3000'de orta bir çekirdekte birden fazla ürün çıkarmayı düşündüğünden dolayı böyle bir seçim yapılmış olabilir.

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/kanada-turkiyeye-silah-ambargosunu-suresiz-uzatti-1734715
Sayın forumdaşlar Kanada ülkemize karşı  silah ambargosunu süresiz uzattı. Hürkuşun motoru Kanada'dan geliyordu.


Neyse ki tei ts-1400 sene sonu geliyor. Turboşaft versiyonu'da gelir. Aw-139'da hürkuş'un motorunun turboşaft versiyonunu kullanıyor.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 761
  • 134
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1756 : 24 Nisan 2020, 20:12:28 »
TS-1400 motorun çekirdeğinden türlü türlü motor devşirebileceği fikri bir türlü mantığıma yatmıyor...

Prensip aynıdır diyeceğim , turbojet-turboprop-turbofan hepsi farklı motorlar aynı çekirdek yapısından farklı farklı ihtiyaçlar için motorlar
nasıl üretilecek , bilemiyorum...

100 yıldır tüm derdimiz " bir motorun çekirdeği" yapamamak mıymış?   Bu kadar basit olmasa gerek ... Yine de üstadlar daha iyi bilir...

Hocam olay gaz türbin motor. Yeri geliyor önden giren hava ve nozülden çıkan itkiyle jet motoru oluyor. Yeri geliyor bıçakların bağlı olduğu şaft uzatılarak turboşaft pervane takılınca turboprop oluyor. Yeri geliyor tanka konuluyor o şaft palet döndürüyor vs. Tabi bu şaft direkt bağlı değil, istenen momente göre dişliler konarak enerji iletiliyor. Bir gaz türbin motor 50-60bin/dk devirle dönse de tanka bunu daha düşük dönme hızı ve büyük moment olacak şekilde büyük dişlilere aktararak veriyor.

Yıllardır derdimiz bu muydu? Evet. Bu ne çok kolay ne de çok zor bir şey aslında. İçeri giren havanın hacmi, sıkıştırma oranı, yanma oranı, ortaya çıkan ısının malzemeye olumsuz etkisi vs bunları deneye deneye bu zamana kadar biraz tecrübe etmemiz gerekiyordu.

Asıl Zor olan ne peki? Zihniyet! Öncelikle iyi bir temel fizik bilgisi, akışkanları, kimyayı, metalurjiyi deneyimlemiş olmak. Motorun içindeki bıçakların sayısı, açısı, içeriği, kavisi, bağlı olduğu iç yapının çapı vs bir sürü değişkene göre tasarım ve bunlarla oynayarak en uygun projeyi yapmak. Ardından o parçaları uygun malzeme ve prezisyonu yüksek bir şekilde kesip yerleştirebilmek (bir nevi işçilik)

Bizde şöyle bir sorun var eğer sonunda bir ürün ve ister yoksa o konuda herhangi bir arge yatırımı yapılmıyor. Temel bilimlere destek düşük; kafası basan biliminsanı olacak kişiler üniversitelerde araştırma ve deney yapacak ne para ne de ortam bulamıyor. Dertleri bir kaç ders daha verip ek ders ücreti alabilmek. Derse girmeyen bir profesöre veya doçente üniversitede yer yok. Halbuki hep derim; safi eğitim hedefleyen üniversiteler değil spesifik araştırmalar yapacak enstitülerin açılması gerekirdi. Hakkariye Bayburta üniversite yapıp Hocaları oralara bağlamak iş değil. Ama işte ne yazık ki bunu yukarıda anlayabilecek kapasitede kimse yok. Üniversiteler sadece mesleki eğitim birimi ve kuruldukları şehirdekilere gelir kapısı olarak görülüyor.

Bundan 30 sene önce 4-5 bilim insanı ödenek bulup da “yüksek ısıya dayanımlı türbin motor bıçağı metalurjisi” üzerine bir araştırma yapsa ve sadece o konuda müthiş bir teknik bulsa; bir şirketimiz buna yatırım yapıp sadece bu bıçakları üretip dünyaya satsaydı. Bir diğer şirket de esnek ama dayanımı yüksek başka  bir maddenin patentini alıp onun üstünden yürüse veya kompozit malzemeler üreten başat bir şirket olsa; kanat üreticileri bu malzemeyi sadece bizden tedarik edebiliyor olsa işte o zaman bize bu motoru vermediklerinde biz de karşılığında bu malzemeleri keserdik. Kendi motorumuzu da deneyimlerle çok daha kolay yapardık. Şimdi kimin kapısını çalsak bize el hareketi yapıyor ve hep boynumuzu büküyoruz. Niye? Çünkü teknolojik olarak lider olduğumuz hiç bir konu yok. Ürün anlamında silahımız yok vazgeçilmez bir şeyimiz yok Alternatifimiz hep var.

İşte bundan dolayı zor. Sadece mecbur kalınca motora yöneldik. Sadece mecbur kalınca radar vs yapmaya başlamıştık. Gündelik hayattaki yapımız da bu. Mesela lokomotif sektörümüz inşaat değil mi, evet ama inşaata dair hiç bir teknolojik buluşta, projede lider değiliz. Amelemiz çok sadece. Neyse pfff çok vurdum.

 

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1211
  • 40
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1757 : 25 Nisan 2020, 02:45:59 »
Yusuf Akbabadan mmu ya motor haberi.

**MMU prototiplerinde kullanılacak F-110 motorları için ABD'den izin noktasında bir sıkıntı yaşanmadı.

ABD motorların kullanımına olumlu yönde cevap verdi.**

https://mobile.twitter.com/ssysfakb/status/1253642499609985025

Çevrimdışı UYVAR

  • YASAKLI
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2045
  • -111
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1758 : 25 Nisan 2020, 06:13:03 »
Yahu f110'u gectim, f16'nin tamamini satiyor adam. 40 yil oncesinin teknolojisi, parayi bassan yok mu diyecek? Basari gibi sunmayin su haberleri.
''Başarının sırrı amaca sadakattir.''

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44315
  • 615
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1759 : 25 Nisan 2020, 11:07:11 »
Yahu f110'u gectim, f16'nin tamamini satiyor adam. 40 yil oncesinin teknolojisi, parayi bassan yok mu diyecek? Basari gibi sunmayin su haberleri.

+1
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com