https://www.youtube.com/watch?v=kxpu9UO7IFwTUSAŞ GENEL MÜDÜRÜ TEMEL KOTİL: MMU'da en çok dikkat ettiğimiz dış geometriyi doğru yapmak oldu...Dış geometrisi aorodinamik yeteneklerini belirler , doğru yapamazsanız aorodinamik olarak mesela manevra yeteneği olarak iyi bir uçak olmaz...2017'DEN BERİ GECE-GÜNDÜZ bunun üzerinde çalıştık. Yüzlerce deneyler ,bunların modelleri yapılıp rüzgar tüneli testleri yapıldı...En önemli nokta buydu çünkü bunun geri dönüşü yok...
Güzel uçak ; yusyuvarlak , keskin tarafları olmayan , her tarafı rüzgarı yalayarak giden aorodinamik uçaktır (Hürjet gibi dedi Temel Kotil) ...Ama stealth uçaklar ise elektromanyetik vb dalgaları yansıtmayacak şekilde yüzeyleri keskin olmalıdır. Şimdi bu iki durum yani aorodinamik dış yapı ile stealth olması için yüzeylerinin keskin olması zorunluluğu tezat oluşturur.
Bir uçağı ne kadar görünmez yaparsanız aorodinamik olarak o kadar yeteneklerini bozarsınız.Buna çok dikkat ettik.
Hava alığından bakarsanız arkasını ,-çıkışı göremezsiniz.Hava içeride dolaşarak gider ki hava alığından giren dalgaları geri yansıtmasın içerde dolaşırken kaybolsun diye...Bunun için şu anda ortaya çıkan MMU'nun aorodinamisini doğru bulduğumuzu düşünüyoruz ; test ettik , simule ettik , bilgisayarda denedik , değişik versiyonlarını yaptık , kanatların arasını mesafeyi açtık-kapattık...Her olasılığı uyguladık...Uçunca iyice göreceğiz..
Ayrıca sonradan gelen bir şirket olma avantajını kullandık...Eski kafayla gidip 2 motorlu , klasik bir eğitim uçağı da yapabilirdik ama biz tek motorlu ( Dünyada rakibi olan T-7A ile T-50'yi kastediyor yani tek motorla 2 motor performansı alabildik diyor ) yaptık...
HÜRJET neden tek motorlu yapıldını cevabını da vermiş Temel hoca (Gerçi biz elimizde bu güçte motor yok , onun için 2 motor istedik ama neyse
)
Bu tesisi çok kompackt yaptık yani uçak üretmek için gerekli tüm test merkezleri birarada , yürüme mesafesinde .Yabancı kmutanlar tebrik etti...
SİEMENS PLM ile DASSAULT Systemes PLM'sini yani bu yazılım programını satın aldık...UÇTAN UÇA UÇAK YAPMANIZI SAĞLIYOR...Uçağımızın tüm yazılımları vs...kırmızı ağda...Mühendisler çalışmak için buraya , buradaki o bilgisayara gelmek zorunda (Güvenlik için)
NOT: PLM (Product Lifecycle Management), bir ürünün fikir aşamasından son kullanıcıya ulaşıncaya kadar geçirdiği endüstriyel tasarım, mühendislik, analiz, üretim, ürün dokümantasyonu ve pazarlama materyallerinin oluşturulması gibi tüm süreçlerinin dijital ortamda takip edilip yönetilmesine imkân sağlayan yazılımsal bir suit çözümün adıdır. (1.01.00'DAN İTİBAREN ANLATIYOR VİDEODA)
Benim anladığım motor araları neden fazla , kuyruk dikmeleri neden motorun üzerine alındı , kanatlar neden geride vs herşey bilgisayar ortamında yerleri-şekilleri değiştirile değiştirile mükemmelleşmiş en sonunda mevcut halini almış...Bu saatten sonra çok değişmeyecek şekli izlenimi aldım ben...