Yaşar hocam, verdiğin linkde, bir uçağın sanırım radar la atışda, sembolojiyi anlatıyor. Tabi bunda semboloji, radar füze bileşiminin pilota aktarımı. Radarın hedefe dair aldığı bilgileri ve bu bilgilere göre füzenin davranış şeklini hedef üzerine bindirerek anlatmış.
Burda filmde ki gibi değil dediği, bi düğmeye bas işlem tamam değil demeye getiriyor benim anladığım.
Tabi bu atış, birde hedef kısmı var. İşde burda, ecm sistemi var, chaff var, flare var, rwr (radar warning receiwer), rcm(radar counter measurement) var. En önemlisi manevra yeteneği.
60g kabiliyeti olan bi radar güdümlü, hava hava füzesinin chaff atılıp, yanal yani pilota g kuvveti yüklemeyen bi keskin manevra ile, son 20 metrede hedefi kaçırma ihtimali çok yüksek deniyor. Burada kilit noktalar, chaff ve manevranın açısı, uçağın hızı.
Yada, düşman uçağının yada yer radarının kilit ikazını alan pilotun ilk yapacağı işlerden biri, chaff atıp keskin manevra yaparak düşman radar kilidini kırarak uzaklaşmak.
Bakın abd li f22 yr tvc koymuş. Rus, su 57 ye hem önde hemde arkada yatay stabiliye koymuş, yetmedi bide tvc li izdeliye motor takacak. Yurofaytır yine tvc li motor çalışmaları vardı. Bence bunlar, manevranın bittiğini değil dahada önem kazanabileceğinin işareti gibi.
Sn Alpars,
F22 80’li yılların başında ABD de geliştirilmeye başlanan, o zamanın hava hava savaşı isterlerinde üstünlük sağlayacak şekilde tasarlanmış bir uçak. Üzerinde bugünün ve 2030’ların hava savaşını yapabilecek ekipman var.
ABD nin yeni nesil hava savaşı konsepti farklı. F35 ile yeni bir hava savaşı çığırı açmış vaziyette. BVR füzeler, durumsal farkındalıkta inanılmayacak derecede hassasiyet ile hava savaşı konsepti çok değişmiş vaziyette. Hasım uçaklara yaklaşmadan, onların kendisini görmesine fırsat bırakmadan onları yok etme stratejisi üzerine inşa edilmiş bir uçak. Hava yer görevlerinde de yer radarlarının kendisini göremediği mesafelerden yer birimlerini yok etmek için tasarlanmış f35. Ama kendisine atılan füzelere karşıda koruması var. Gerektiğinde en iyi uçak kadar kaçma manevraları ifa edebiliyor. Ama sıkıntılı bir uçak. Örneğin;
F35 uçağı 25000ft altında 500knot hızın üstünde silah kapaklarını açtığında ısınma problemi yaşıyor. Yüksek irtifalarda uzaktan savaş için tasarlanmış bir uçak. F22’yi başka ülkeler kullanmadığı için şikayetleri bilemiyoruz. Ama F35’i kullanan pilotların raporları enteresan;
The following details discoveries in F-35A flight sciences testing:
- Testing to characterize the thermal environment of the weapons bays demonstrated that temperatures become excessive during ground operations in high ambient temperature conditions and in-flight under conditions of high speed and at altitudes below 25,000 feet. As a result, during ground operations, fleet pilots are restricted from keeping the weapons bay doors closed for more than 10 cumulative minutes prior to take-off when internal stores are loaded and the outside air temperature is above 90 degrees Fahrenheit. In flight, the 10-minute restriction also applies when flying at airspeeds equal to or greater than 500 knots at altitudes below 5,000 feet; 550 knots at altitudes between 5,000 and 15,000 feet; and 600 knots at altitudes between 15,000 and 25,000 feet. Above 25,000 feet, there are no restrictions associated with the weapons bay doors being closed, regardless of temperature. The time limits can be reset by flying 10 minutes outside of the restricted conditions (i.e., slower or at higher altitudes). This will require pilots to develop tactics to work around the restricted envelope; however, threat and/or weather conditions may make completing the mission difficult or impossible using the work around.
Source: DOT&E 2015 F-35 Annual Report.pdf (page 10)
DOT&E 2015 F-35 Annual Report.pdf
F35 buna rağmen yüksek irtifada 9+g dönüşle kendisine atılan füzeden kaçabilecek yapıda. Ama it dalaşı için uygun değil. Düşünün deniz üzerinde 1000ft de önünde vurması gereken uçağa füze atabilmek için silah kapağını açamıyor.
Stealth uçak yapıyoruz. Edindiğimiz tecrübe ve bilgiler ABD menşeli. Umarım bu tip teknik kısıtlamalarla karşılaşmayız. Ama yapacağımız uçak, “f22 ile f35 arası bir uçak” olacaksa onların taşıdığı kısıtlamaları da taşıyacak olabilir.
Ben de size katılıyorum. TVC ve super-cruise, yeni nesil stealth uçağın olmazsa olmazıdır. Hele bu uçak “hava üstünlük uçağı” olarak yapılıyorsa. Her türlü olasılığa karşı hazırlıklı olmalı havadaki savaşçı. Bir elini arkasına bağlatıp savaştırmak bence de yanlış. SU57’yi bu bakımdan çok beğeniyorum.
O yüzden RR/Kale 27000+lbf lik TVC li super-cruise kabiliyetli motoru yapmayı önerdiklerinde sevinmiştim. Ben olsam uçağı küçültür bu motora uydururdum.
Aslında aynı şeyleri tartışıyoruz gibi geliyor bana. Ama biraz değişik açıdan!
Ayrıca geçmiş olsun! Kendinize iyi bakın. Saygılar!