Konuyla ilgili teknik bir detay aktarayım
151. Filo'nun özel görevi
Hava Kuvvetleri’nde F-16 filoları, Akıncı/Ankara, Bandırma, Balıkesir, Konya, Diyarbakır ve Merzifon’daki hava üslerinde bulunuyor. Filoların ağırlıklı görevleri, av/av önleme yani hava-hava ve bombardıman yani hava yer. Ancak pilotlar tüm görevlerin eğitimlerini alıyor. Örneğin keşif pilotu olsa bile bomba atışları yapıyor.
Toplam 12 F-16 filosu arasında en farklı göreve 151’inci Filo sahip. Merzifon 5. Ana Jet Üs Komutanlığı konuşlu filonun görev tanımı SEAD olarak adlandırılan Hava Savunma Baskısı – Suppression of Enemy Air Defence.
Bu görevlerde HARM Füzeleri kullanılıyor. AGM-88 askeri adına sahip HARM (High-speed Anti-Radiation Missile - Yüksek-hızlı Anti-Radar Füzesi) Raytheon’ın portföyüne giren Texas Instruments şirketi tarafından geliştirdi. Uçaktaki sistemler, yerdeki radar sistemlerinden yayılan sinyalleri buluyor. Füze bu sinyalleri takip ederek hedefini yok ediyor.
1985’te Amerikan Hava ve Donanma’ya bağlı olarak kullanılan füzeler ilk savaş tecrübesini Libya’ya yapılan 1986 operasyonunda yaşadı. Kaddafi’nin evinin de bulunduğu hedeflerin etrafındaki hava savunma sistemleri, HARM füzeleri ile vurularak operasyonun riskleri azaltıldı.
KÖRFEZ SAVAŞI’NDAKİ İLGİNÇ OLAY
AGM-88 HARM füzesi, 1991’deki ilk Körfez Savaşı sırasında yaşanan bir ‘dost ateşi’ olayına da karıştı. Bölgeye bomba atmak üzere uçan B-52 tipi ağır bombardıman uçağına elektronik sinyallerin takip edilmesi ve yerden havaya atılan füzelerin yok edilmesi için F-4G Wild Weasel uçakları da eşlik ediyordu.
Bu uçak tarafından atılan HARM füzesi, yerdeki bataryanın sinyalleri ile B-52’nin kuyruğundaki radar güdümlü savunma topunun yaydığı sinyalleri karıştırmış ve füze uçağın kuyruğuna isabet etmişti.
Ancak füzenin patlayıcı gücü dev bombardıman uçağını düşürmek için yeterli olmadığı için olay hafif hasarla atlatıldı. B-52 üssüne dönmeyi başardı.
Bu uçağa "In HARM's way" yani “HARM'ın yolunda" (aynı deyim İngilizce "başı belada" anlamına da gelmektedir) adı verildi.
1999’DAN BU YANA SEAD GÖREVİ YAPIYOR
Merzifon’da yer alan hem 151 hem de 152. Filolar, TAI’nin ikinci pakette imal ettiği Block 50 serisi F-16C ve eğitim amaçlı D modellerini kullanıyor. Merzifon üssü 1997’de elindeki F-5 uçaklarını Konya’ya verdikten sonra ilk F-16 kullanıcısı 152. Filo oldu. Bu filo bir dönem SEAD görevi yaptı. Ardından uçak sayısının artması ile filo personeli 151’e geçti. 152. Filo standart av/av önleme görevlerine devam etti.
İNCİRLİK İNTİKALİNDEYDİ
151. Filo’nun çağrı adı Tunç. Filo diğer F-16 filoları gibi dönem dönem İncirlik’e intikal ederek ‘CAP’ olarak adlandırıla sınır boyunca silahlı devriye uçuşları gerçekleştiriyor. Burada amaç herhangi bir ihlal durumunda anında müdahale etmek. Gerektiğinde de ihlali yapan hava aracını vurmak.
Dönüşümlü olarak gerçekleştirilen bu görevlerde bir süredir 151. Filo’nun F-16’ları İncirlik Hava Üssü’ne intikal etmişti.
http://kokpit.aero/index.php?route=content/secret_file&secret_file_id=54