Bu konuya yorum yapmadan başka bir konuyla giriş yapayım.
Arkadaşlar Stealth uçaklar çıktığından beri 4. nesil savaş uçaklarını ve tabi altını kaldırıp da bu uçakları vurmayı denemek İM-KAN-SIZ. Çünkü klasik radarların ki buna bizim en üst seviye uçağımız block 50+'lar 'da dahil bu 5. nesil uçakları tespit edip vurmaları imkansız. Yani adam sizi tespit eder, ister amraam atar ister yaklaşır sidewinder atar.
4.5 ve 5. nesil uçaklar ki bunlarda Aesa taşıyan uçaklar diyelim bunlarda kendi radarları içinde farklılaşıyor o ayrı ama genelinde bu uçaklarda anca 5. nesil stealth uçakları 40-50 km içinde kızılötesi füze menzilinde anca tespit edebilecek bir radara sahipler ki buda karşıdaki stealth uçağın yine bvr menzilinde sizi rahatça vurması demek.
Ama tabi 5. nesil uçakların bir avantajı sizde stealthsiniz ve rcs'niz düşük siz onu o da sizi göremiyor. Hatta bizim awacslardaki Mesa'lar bile Stealth uçağı amraam menzili üstünde tespit edemiyor.
Yani nedir ? RCS'si düşük uçaklar yüksek uçakları her türlü vurur. Ve pasif sensör teknolojisi ne kadar gelişse de bu uzun bir süre böyle devam edecek. Bu bozulsa da stealth uçaklar bunu bir üstünlük olmasa da avantaj olarak devam ettirecek.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uzun bir girizgahtan sonra konumuza dönelim. Arkadaşlar savaş uçağı radarlarınıda menzilleri ve farklı radar alanlarını tespit kabiliyetleri ve çalışma prensiplerine göre konvansiyonel ve aesa ve kısa, orta, uzun menzilli olarak tanımlamamız mümkün.
Elimizdeki en iyi uçak radarımızı apg-68 v9'ler konvansiyonel radarların kısa-orta hadi orta menzil klasmanında diyebileceğimiz bir radar. Hani şöyle deyim 4. ve 4.5 nesil uçakları elimizdeki Amraam C-7'lerin menzilinden daha alt bir menzilde tespit ihtimali var. Ama tabi işin içine kara radarları, awacs vs. girer o ayrı. Ama savaş ortamında oda nereye kadar.
Hani bizim f-16'larla karşılayıp vururuz ya dediğimiz mısır rafaleleri varya seni kafadan 2katı menzilden tespit edip sen onu tespit edemeden vurma kabiliyetine sahip, Sudi ef-2000'leri ise 4 katı menzilden yakalayıp sen onu tespit edemeden seni vurma kabiliyeti var. 5. nesillere girmiyorum daha.Onlar ayrı bir dünya. Meteor füzesiyle birlikte bu seni tespit ettikleri 2-4 katı menziller var ya direk oradan seni vurma kabiliyetine sahip olacak hatta senin anca onu tespit edebileceğin menzilin 1.5-2 katından sana no escape zone'dan yani tillahı olsan kaçamayacağın menzilden angaje olacak.
Tehlikenin bu kadar farkındaysanız böyle bir geliştirmenin ne kadar önemli olduğunu anlamışsınızdır. ŞİMDİ BURADA SİZİNDE AKLINIZI ÇELEN BİR KAÇ SORU VAR. 1-) F-16'LARA TAKILACAK RADAR KABİLİYETİ NE OLACAK ? 2-) BU RADAR VE MUHTEMELEN ÖZGÜR MODERNİZASYONU UÇAĞI HANGİ SEVİYEYE GETİRECEK ?
1-) F-16'LARA TAKILACAK RADAR KABİLİYETİ NE OLACAK ?
Gayet ucu açık bir soru. Ancak bizi bir raya oturtacak bazı parametreler var. Nedir ? Kullandığınız radarın menzilini belirleyen en önemli etmen kullandığınız T/R modülü sayısıdır. Bu sayıyı da uçağın burun konisinin genişliği etkiler. O yüzden F-16'ların koni genişliğini düşününce APG-77, Caesar, APG-63, APG-81, RBE-2 sınıfı bir radar beklemeyelim. Ama TF-X 'in radarı bu sınıf olacak büyük ihtimal.
Peki ne bekleyebiliriz ? Tahminen APG-80-RBE-2 arası bir radar çıkacak . Aslında GAN tabanlı ve 660 mmlik burun konisini maksimum kullanacak bir radar ile RBE-2 radarından daha iyi bir radar olma ihtimalide var. Ama bu çok fazla güç çekmesi anlamına gelir bu işin yazılım vb. farklı boyutlarıda var. Zaten bu modernizasyon biraz'da apg-68 v9'a sahip olmayan ve form olarak f-16'nın manevrası en yüksek versiyonu f-16 block 30'ları muhtemel bir yunan viper modernizasyonuna karşı modernize ederek özellikle Tf-x'e kadar 30-40 uçaklık filo içi bir stop-gap avcı çözümü diyebiliriz. Bu yüzden APG-80'e eşit veya bir miktar iyi bir radar beklememiz lazım.
2-) BU RADAR VE MUHTEMELEN ÖZGÜR MODERNİZASYONU UÇAĞI HANGİ SEVİYEYE GETİRECEK ?
Şimdi Hava üstünlük özelinde baktığımızda bu radar seviye olarak bu uçağı F-22,F-35, F-15 Strike Eagle, F-18, Eurofighter, Rafale F-4 dışındaki tüm uçaklardan avantajlı kılar.(Batı Bloğu) Ama başka çok önemli bir durum daha var. Oda bvr füze menzili. Bizim elimizde şu an 100 civarı C-7 Füzesi var Maksimum menzil 105-120 km arasında. Ancak bu radar bir anlam bulması için bizim elimizde iyi bir bvr füzeyede ihtiyacımız var. Bu füze 65 km menzilli Bozdoğan değil. Bu füze ya yeni bir füze yada 160 km menzilli Aim-120D Amraam veya 320 Km menzilli Meteor füzesi.Eğer böyle bir füze takmaz isek Aim-120 C-7 ile devam edersek 120D veya Meteor'a sahip F-16 Viper, F-15C, Jas-39, Rafale F-1/2/3'lar bizim F-16 Özgün'den daha avantajlı konuma geçer. Kaldı ki elde de 100 C-7 var. O yüzden iyi bir füze lazım.
Tabi bu işin birde doğu bloğu kısmı var. O iş çok daha karmaşık ve en az bu yazı kadar bir araştırma gerektiriyor. Ama şöyle üstün körü bir araştırma ile C-7 ile Mig-29'dan daha iyi Aim-120D ve üstü ile Su-27'den daha avantajı bir uçak olması mümkün. Bu arada Akıncının muhtemel burun konisi ve ona yerleştirilecek radar ve onun tahmini kapsamı bu uçaklardan daha kötü olacağı ve bozdoğanla tahmini etkinliğinin malumu hakkında bir fikir edinmeniz mümkün.