Gönderen Konu: Milli AESA uçak üstü radar projesi  (Okunma sayısı 12180 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Destinyy

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 802
  • 4
Ynt: Milli AESA uçak üstü radar projesi
« Yanıtla #10 : 25 Mart 2019, 13:32:38 »
bu radar biriminde kaç modül sığdıracak aselsan merak ediyorum cidden.abd f 35 lerdeki aesa da 1000 modül sığdırmıştı  bakalım biz ne kadar sığdıracağız.600 700 lü rakamlar bile muhteşem olacaktır
Bu durum değişkenlik gösterir. Her uçağın burun yapısı ve hacimi bir değildir. Evrensel bir radar savaş uçakları için yok. Platforma özgü çözümler var. Dolayısı ile F-16 ile F-35'in burun nitelikleri aynı olmadığından birbirlerine oranla farklılık olacaktır. Amerikalıların Viperlara taktığı radarlar karşılaştırmak daha doğru olur.

F-35'in radarı zaten sadece bir radar değil çok farklı görevlerde yapabiliyor. Radar demekde doğru olmaz ona...

AESA radar teknolojisinin ÇAFRAD radar teknolojisi ile bağlantısı,ilgisi var mı?
Bağlantısından kasıt nitelik ise ikiside AESA nitelikli bir radar. Kasıt başka bir şey ise ben birinin diğerinden elde edilen sonuçlarla geliştirildiğini düşünmüyorum bence ortak bir çalışmanın ürünleridir. Bu yetkinlik oldukdan sonra zaten gerisi tasarım meselesi diğer faktörleri teknolojik gelişmişlik belirler. Mesela yukarıda AVCI üstadın TR modül kıyaslamaları gibi..

Misal Amerikalılar GaAS tabanlı T/R modül kullanıyorlar diye biliyorum Viperların radarında biz muhtemelen GaN T/R kullanacağız. İkisi arasındaki ağırlık faktörleri nedir bilmiyorum ancak GaN transmistörlere çok daha fazla güç basabiliyorsunuz buda çok daha güçlü yayın çok daha uzun menzil anlamına geliyor.

Thales'in bizden Smart-S T/R modüllerini istemesi gibi bizim radarlarımızda klasik Smart'lardan farklı muhtemelen çıkış gücü daha yüksek radarlar.

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2480
  • 272
  • DefenceTurk.com
Ynt: Milli AESA uçak üstü radar projesi
« Yanıtla #11 : 25 Mart 2019, 18:13:52 »
Bu konuya yorum yapmadan başka bir konuyla giriş yapayım.

Arkadaşlar Stealth uçaklar çıktığından beri 4. nesil savaş uçaklarını ve tabi altını kaldırıp da bu uçakları vurmayı denemek İM-KAN-SIZ. Çünkü klasik radarların ki buna bizim en üst seviye uçağımız block 50+'lar 'da dahil bu 5. nesil uçakları tespit edip vurmaları imkansız. Yani adam sizi tespit eder, ister amraam atar ister yaklaşır sidewinder atar.

4.5 ve 5. nesil uçaklar ki bunlarda Aesa taşıyan uçaklar diyelim bunlarda kendi radarları içinde farklılaşıyor o ayrı ama genelinde bu uçaklarda anca 5. nesil stealth uçakları 40-50 km içinde kızılötesi füze menzilinde anca  tespit edebilecek bir radara sahipler ki buda karşıdaki stealth uçağın yine bvr menzilinde sizi rahatça vurması demek.

Ama tabi 5. nesil uçakların bir avantajı sizde stealthsiniz ve rcs'niz düşük siz onu o da sizi göremiyor. Hatta bizim awacslardaki Mesa'lar bile Stealth uçağı amraam menzili üstünde tespit edemiyor.

Yani nedir ? RCS'si düşük uçaklar yüksek uçakları her türlü vurur. Ve pasif sensör teknolojisi ne kadar gelişse de bu uzun bir süre böyle devam edecek. Bu bozulsa da stealth uçaklar bunu bir üstünlük olmasa da avantaj olarak devam ettirecek.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uzun bir girizgahtan sonra konumuza dönelim. Arkadaşlar savaş uçağı radarlarınıda menzilleri ve farklı radar alanlarını tespit kabiliyetleri ve çalışma prensiplerine göre konvansiyonel ve aesa ve kısa, orta, uzun menzilli olarak tanımlamamız mümkün.

Elimizdeki en iyi uçak radarımızı apg-68 v9'ler konvansiyonel radarların kısa-orta hadi orta menzil klasmanında diyebileceğimiz bir radar. Hani şöyle deyim 4. ve 4.5 nesil uçakları elimizdeki Amraam C-7'lerin menzilinden daha alt bir menzilde tespit ihtimali var. Ama tabi işin içine kara radarları, awacs vs. girer o ayrı. Ama savaş ortamında oda nereye kadar.

Hani bizim f-16'larla karşılayıp vururuz ya dediğimiz mısır rafaleleri varya seni kafadan 2katı menzilden tespit edip sen onu tespit edemeden vurma kabiliyetine sahip, Sudi ef-2000'leri ise 4 katı menzilden yakalayıp sen onu tespit edemeden seni vurma kabiliyeti var. 5. nesillere girmiyorum daha.Onlar ayrı bir dünya. Meteor füzesiyle birlikte bu seni tespit ettikleri 2-4 katı menziller var ya direk oradan seni vurma kabiliyetine sahip olacak hatta senin anca onu tespit edebileceğin menzilin 1.5-2 katından sana no escape zone'dan yani tillahı olsan kaçamayacağın menzilden angaje olacak.

Tehlikenin bu kadar farkındaysanız böyle bir geliştirmenin ne kadar önemli olduğunu anlamışsınızdır. ŞİMDİ BURADA SİZİNDE AKLINIZI ÇELEN BİR KAÇ SORU VAR. 1-) F-16'LARA TAKILACAK RADAR KABİLİYETİ NE OLACAK ? 2-) BU RADAR VE MUHTEMELEN ÖZGÜR MODERNİZASYONU UÇAĞI HANGİ SEVİYEYE GETİRECEK ?


1-) F-16'LARA TAKILACAK RADAR KABİLİYETİ NE OLACAK ?

Gayet ucu açık bir soru. Ancak bizi bir raya oturtacak bazı parametreler var. Nedir ? Kullandığınız radarın menzilini belirleyen en önemli etmen kullandığınız T/R modülü sayısıdır. Bu sayıyı da uçağın burun konisinin genişliği etkiler. O yüzden F-16'ların koni genişliğini düşününce APG-77, Caesar, APG-63, APG-81, RBE-2 sınıfı bir radar beklemeyelim. Ama TF-X 'in radarı bu sınıf olacak büyük ihtimal.

Peki ne bekleyebiliriz ? Tahminen APG-80-RBE-2 arası bir radar çıkacak . Aslında GAN tabanlı ve 660 mmlik burun konisini maksimum kullanacak bir radar ile RBE-2 radarından daha iyi bir radar olma ihtimalide var. Ama bu çok fazla güç çekmesi anlamına gelir bu işin yazılım vb. farklı boyutlarıda var. Zaten bu modernizasyon biraz'da apg-68 v9'a sahip olmayan ve form olarak f-16'nın manevrası en yüksek versiyonu f-16 block 30'ları muhtemel bir yunan viper modernizasyonuna karşı modernize ederek özellikle Tf-x'e kadar 30-40 uçaklık filo içi bir stop-gap avcı çözümü diyebiliriz. Bu yüzden APG-80'e eşit veya bir miktar iyi bir radar beklememiz lazım.


2-) BU RADAR VE MUHTEMELEN ÖZGÜR MODERNİZASYONU UÇAĞI HANGİ SEVİYEYE GETİRECEK ?

Şimdi Hava üstünlük özelinde baktığımızda bu radar seviye olarak bu uçağı F-22,F-35, F-15 Strike Eagle, F-18, Eurofighter, Rafale F-4 dışındaki tüm uçaklardan avantajlı kılar.(Batı Bloğu) Ama başka çok önemli bir durum daha var. Oda bvr füze menzili. Bizim elimizde şu an 100 civarı C-7 Füzesi var Maksimum menzil 105-120 km arasında. Ancak bu radar bir anlam bulması için bizim elimizde iyi bir bvr füzeyede ihtiyacımız var. Bu füze 65 km menzilli Bozdoğan değil. Bu füze ya yeni bir füze yada 160 km menzilli Aim-120D Amraam veya 320 Km menzilli Meteor füzesi.Eğer böyle bir füze takmaz isek Aim-120 C-7 ile devam edersek 120D veya Meteor'a sahip F-16 Viper, F-15C, Jas-39, Rafale F-1/2/3'lar bizim F-16 Özgün'den daha avantajlı konuma geçer. Kaldı ki elde de 100 C-7 var. O yüzden iyi bir füze lazım.

Tabi bu işin birde doğu bloğu kısmı var. O iş çok daha karmaşık ve en az bu yazı kadar bir araştırma gerektiriyor. Ama şöyle üstün körü bir araştırma ile C-7 ile Mig-29'dan daha iyi Aim-120D  ve üstü ile Su-27'den daha avantajı bir uçak olması mümkün. Bu arada Akıncının muhtemel burun konisi ve ona yerleştirilecek radar ve onun tahmini kapsamı bu uçaklardan daha kötü olacağı ve bozdoğanla tahmini etkinliğinin malumu hakkında bir fikir edinmeniz mümkün.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 351
  • 68
  • DefenceTurk.com
Ynt: Milli AESA uçak üstü radar projesi
« Yanıtla #12 : 25 Mart 2019, 19:36:58 »
Aktif ve pasif uzaktan algılama teknolojisi adeta bir sidik yarışına döndü ve asıl düğüm elektromanyetik dalga boylarını silah olarak kullanma aşamasında gibi görünüyor. Elektromanyetizme yeterli araştırmayı sağlamamız gerekiyor.

Gün gelecek ve koca eti mikrodalga fırında 2 dk içinde pişirir gibi düşman füzesi veya uçağını da havada füzesiz topsuz imha edebileceksiniz.

Elektromanyetik dalgalara hakim oldukça frekansı bilinen işlemcilere bağlantısız girilebilir, telefonlar sadece konum bilgisiyle dinlenebilir, depolanmış mühimmatlar veya savaş uçakları park halinde patlatılabilir. Hatta bırakın telefonu etrafınızda ses dalgalarınızın çarptığı rijit bir cisimden bile konuşmalarınız çözülebilir. Hem de kilometrelerce uzaktan hatta uydudan. Belki bazları futuristik gelse de zamanında biri uzaydan bakıp da tarlanızdaki ürünü frekans ve albedo farkından dolayı tahmin edebildiğini hatta üründeki hastalığı da teşhis edebildiğini söylese inanmazdınız. Ama şu an modern tüm Tarım Bakanlıkları bunu kullanıyor. 

Radar konusunda da uydu üzerinden çığır açacak bir ürünün geleceğini tahmin ediyorum. Açısal olarak SAR gibi etrafı gezerken dünya yuvarlaklığının getirdiği menzil kısıtlamalarından çok etkilenmeyen ve uçakları dik açıdan daha rahat yakalayabilen. Hatta diğer uydularla Korelasyonlu olarak çalışıp üç boyutta keskinliği arttıran. Bunu da radarı olmayan bir uçakla bile paylaşabilen.

Sabah akşam bu konuda deneyler yapması gereken bir enstitüye ihtiyacımız var. Askeri anlamda hiç işe yaramasa bile MR cihazı gibi buluşlara yol açar.

Çevrimdışı serkan1976

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2022
  • 166
  • DefenceTurk.com
Ynt: Milli AESA uçak üstü radar projesi
« Yanıtla #13 : 25 Mart 2019, 20:11:26 »
AESA radarımız tahminen ne zaman hazır hale gelir?

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 535
  • 17
  • DefenceTurk.com
Ynt: Milli AESA uçak üstü radar projesi
« Yanıtla #14 : 16 Temmuz 2020, 09:17:25 »
Evet var serkan hocam. Çafrad da bir aesa tipli anten kullanan radar. 

Çevrimdışı カメせ

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2352
  • 45
  • DefenceTurk.com

Çevrimdışı ugurkarakaya25

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 200
  • 9
  • DefenceTurk.com
Ynt: Milli AESA uçak üstü radar projesi.
« Yanıtla #16 : 06 Ağustos 2020, 15:25:32 »

Çevrimdışı カメせ

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2352
  • 45
  • DefenceTurk.com
AKINCI ve F-16 platformları için AESA.
« Yanıtla #17 : 14 Kasım 2020, 21:04:19 »
Alıntı
Türk Silahlı Kuvvetleri, AKINCI İnsansız Hava Aracı ve F-16 Fighting Falcon savaş uçağına gerçekleştirilecek uygulamalar ile Milli AESA Radar teknolojisi ile tanışacak.

“Kısa sürede AESA Radarı, F-16’lara takmış olacağız”

Türk Silahlı Kuvvetleri, AKINCI İnsansız Hava Aracı ve F-16 Fighting Falcon savaş uçağına gerçekleştirilecek uygulamalar ile Milli AESA Radar teknolojisi ile tanışacak.

Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterindeki F-16 Fighting Falcon savaş uçaklarında kullanılmak üzere; Çok Fonksiyonlu AESA Burun Radarı’nın geliştirilmesi için SSB, Hava Kuvvetleri Komutanlığı ve ASELSAN arasında, 2018 yılında bir protokol imzalanmış ve radar geliştirme çalışmalarına başlanılmıştı. 2018 yılında imzalanan bu çoklu protokolü, 2019 yılında T.C. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanyii Başkanlığı (SSB) ile ASELSAN arasında imzalanan “F-16 AESA Burun Radarı Geliştirilmesi Projesi Faz-1 Protokolü” takip etmişti.

Geçtiğimiz günlerde SavunmaSanayiST.com’un sorularını yanıtlayan Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. İsmail DEMİR, ASELSAN tarafından yürütülen AESA Radar geliştirme projelerindeki son duruma değindi.

Prof. Dr. İsmail DEMİR, “AESA radarda da çalışmalar devam ediyor. Çok kısa sürede AESA radarı, F-16’larımıza takmış olacağız ki bu iki çalışma da yine bizim Milli Muharip Uçak konusunda atmamız gerek adımlardı. Böylece ön almış olduk. F-16’ların da bu anlamda modernize edilmesi hatta yapısal ve aviyonik modernizasyonlarının da yapılması, uçakların ömrünü daha da uzatacaktır diye düşünüyoruz.” açıklamalarında bulundu.

SavunmaSanayiST tarafından yöneltilen “Sayın Başkan, F-16’dan önce AKINCI’da AESA radar görebilir miyiz?” şeklindeki soruyu da yanıtlayan Başkan DEMİR, “Görebiliriz. Bu AESA radar, aşama aşama gidecek. Nihai aşaması birkaç yıl sonra son bulacak ama ilk modeller, havacılıkta olduğu gibi geliştirile geliştirile devam edecek.” dedi.
ASELSAN’ın ilk AESA Radar teslimatını, 2021 yılında gerçekleştireceği tahmin ediliyor.
https://www.savunmasanayist.com/aselsan-akinci-f-16-aesa-radar/