Hürjet ile kıyaslanacak en vasıflı f-5 varyantı harp uçağı f-20'dir ki zaten hürjet ile aynı motoru kullanıyor. Esas karşılaştırılması gereken ya da kendisinden beklenebilecek harp uçağı ise f-50'dir ki; bizim motorun üst versiyonunu kullanır , f-20 için gelistirilwn radarın varyantını kullanır.. zaten tipi de benziyor bizimkine.
F-16'ların yerine istediğiniz uçak konusinda; f-16lardan elimizde +-240 adet bulunmakta olup , blok-30 yapısal modernizasyonu sonrası görülen o ki 2040'dan önce hic bir f-16'mız emekli olmayacak.
Biz mmu'yu 2035 sonrası f-16 yerine düşünürken ; f-35 yerine almak zorunda kaldık. F-16'ların da ömrünü uzatma kararı aldık.mmu da ebat olarak büyüdü haliyle.
Bu durumda f-16'larımızın yerine uçak ihtiyacı 2040 sonrasına ertelenmiş oluyor.
Bu iş icin hürjet yeterli gelmez. Hatta tercih edilmez. Ne boyut, ne teknoloji ne yerlilik ne de güç isterlerini karşılayamaz.
Ha ne olur? Mmu'dan 100-150 civarı alındıktan sonra mmu için gelistirilecek teknolojileri ve motoru kullanan (tf-35bin diyelim) tek motorlu ve 4,5+++ nesil bir multirol uçak bekleyebiliriz. Üretimi f-16'ların envanter dışına çıkması ile en geç 2040'da başlaması gerektiğinden , böyle bir uçağın (hürjet ile işi biten tasarım ve montaj hattı ekibi ve mmu ile işi büyük ölçüde biten tasarım ekibinin güçlerinin birleştirilerek) en geç 2035 gibi tasarlanmaya başlanmasını bekleyebiliriz. Kuvvetle muhtemel böyle olur.
Elde motor, avionik, mühimmat, arge ve test altyapısı ile montaj ve üretim altyapısı olacağından daha hızlı ve garanti elde edebileceğimiz bir uçak olur. Hatta muhtemelen mmu sayısı 100-120 ile sınırlı kalıp filolar o uçak ile doldurulur.
Hani işin başka bir boyutuna da girersek; 21 metrelik , ilerde 6'ncı nesile de evrilmesi muhtemel olan stratejik asetimiz olan ve uzun menzilli de olacak olan mmu'nun ön hat üslerine (bandırma, balikesir, d.bakır, adana vb.) konuslandirilacagini ben hic düşünmüyorum.. eskisehir, malatya ve merzifona 2'şer filo ve belki konyaya veya ankaraya da yarım filo sayısında uçak ile test,slh-taktikler filo kurulumu ile alımların tamamlanacağını düşünüyorum.. filoları 24'lü yaparsanız en fazla 156; filoları 20'li yaparsak 130 uçak ile mmu tedariğini bitiririz geliyor. Tabi ki tusaşta,aselsanda ve havelsandan ekipler sürekli upgrade maksadıyla mmu için kalacaktır, uçağın ömrü boyunca.
Şu anki öngörülen acil uçak ihtiyacımız ise sayısal olup ancak ek f-16 ile tamamlanabilir. Başka bir uçak almak bu takvimde ekstra yük. Ne olur? Verirler veya vermezler farketmez ; insanlı harp uçağı sayısal eksikliğini insansız harp uçakları ile kapatacağız mecburen.
Cok fazla otomasyona ve yapay zekaya da gerek yok; otomatik insin kalksın, kaçınma manevrası yapsın, düz uçuşta otopilotu olsun yeter. Sürü uçuşa bile başlangıçta gerek yok. Zaten bunları elleri ile kullanacak ve hedefe ateş edecek olan yerdeki pilotlar yan yana ve hatta belki de aynı salon içinde oturuyor olacaklar. Birbirleriyle telsiz ile konusarak , yardımlaşarak sürü uçuşunu yapabilirler. Belki daha da güzel olur. Bağımsız takılan robotları sahsen pek sevmem. Yani su basit hali ile kızılma ve anka-3 ile bizim acığımız kapanır ve hatta tahmin edilenden belki daha da üst düzey bir hale gelmiş oluruz. Tf-6000 uçana kadar uçakları geliştirdikleri kadarıyla ilk parti üretimleri baslayabilir.bence o kadarı bile yeterli olur.
Gemi falan bu isin süsü reklamı.. dalamandan kalkacak anka-3 veya kızılelmanın destekleyemeyeceği menzilde donanmamızın pek işi yok aslında. Libyaya da gemiyle götürmek yerine el-vatiye ve/veya misrata üslerine konuslanacak insansız jetlerin etki sahaları zaten kâfi gelecektir. Gemideki Tb-3 ise baska bir konu. Jetlerden farklı olarak tb3 gemide olur hem de güzel olur. (Gemi derken anadoluyu kast ediyorum, trakya eğer açılı güverte olacaksa jet sihalar acısından ona lafım yok). O durumda 2040 sonrası geliştirilecek yukarida tarif ettiğim uçağın bile deniz versiyonunu görebiliriz. Hürjetten yapılacak denen deniz uçaği ise a-4 gibi gibi egitim maksatlı kullanılır gibi ancak. O da lâzım aslında.
Her neyse..reklamı azaltıp ise odaklanmak gerek yapacak cok iş var.