Gönderen Konu: MD-500, EC135 ve S-70'in İniş Becerileri Üzerine  (Okunma sayısı 4521 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı heruamarth

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 39
  • 0
"Uzun yazmışsın, özet geç." diyenler için özet;

Sikorsky S-70, Eurocopter EC135'in indiği her yere inebilir mi?

Şimdi asıl mesaj;

Herkese selamlar.

Hem bölümüm hem de ilgi alanlarım nedeniyle sık sık havacılarla, arama kurtarmacılarla falan sohbet etme şansım oluyor. Geçtiğimiz gün, Sağlık Bakanlığı'na hava ambülansı hizmeti veren Koçoğlu firmasında çalışan bir teknisyenle konuşurken, aklıma takılan EC135'in tercih sebeplerini sordum.

Aklıma takılan önemli konulardan bir tanesi iniş becerisiydi. Zira şu anda Hava Ambülansı olarak kullanılan EC135ler, genel olarak baktığımızda ufak sayılabilecek bir helikopter. Bu nedenle hep EC135'in gerektiğinde yol kenarına, belki nispeten geniş ve uygun yolların üzerine inebileceğini, bu sayede kazalardan falan yaralı tahliyesini daha kolay yapabileceğini düşünüyorum. Bunu düşünmemdeki bir sebep de, dürüst olmak gerekirse MD500'ün kullanımı, dünya pek çok devlet bu helikopteri gözlem ve bir kaç kişilik ekiplerin çabucak intikali için kullanıyor, polisler, sahil güvenlikler takip ve gözlem için, itfaiyeler yangın gözlemi için, bazı sağlık birimleri yol kenarından yaralı tahliyesi için, vs. Ama sanırım MD500'ün en ünlü kullanımı ABD'nin 160. Özel Operasyonlar Havacılık Birliği'nin kullandığı haliyle MH-6 "Little Bird" ve AH-6 "Killer Egg". Hatırlayamayanlar için şöyle bir sahneyi pek çok filmden ve belgeselden hatırlayabilirsiniz.


Kaldı ki, sekiz küsür metrelik rotor çapı ve dokuz küsür metrelik uzunluğu ile bir helikopter için ufak sayılabilecek alanlara rahatlıkla inebilecek kapasitede bir alet, ki iniyor da. :) Merakımın sebebi, EC135'in on metrelik rotor çapı ve 12 metrelik uzunluğu ile MD 500'e oldukça yakın boyutlarda oluşu. Teknisyenin aynı zamanda, artık bir klasik olan, KKK'dan emekli, 8000 saatin üstünde uçuşu olan eski bir kara havacı olduğunu da öğrenince balıklama atlayıp sordum; EC135'in böyle ufak yerlere inebilme becerisini. Cevap "İner yahu, hatta bunun indiği her yere S-70'le de inilir, önemli olan hava şartları."  :shock:

Aldı mı beni düşünce, özellikle Güneydoğu'da bizim piotların neler başardıklarını, teknisyenlerin de bu helilere bayıldıklarını, gözleri gibi baktıklarını biliyorum da, 16x20 metre boyutunda bir S-70'le "her yere", mesela bir yola falan, inilebilir mi? :roll:

Çevrimdışı enes38

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1421
  • 1
MD-500, EC135 ve S-70'in İniş Becerileri Üzerine
« Yanıtla #1 : 08 Mart 2011, 13:10:15 »
yol yeterli açıklığa sahipse  daha doğrusu  yol kenarında rotorun çarpabileceği bir  direk yada benzer şeyler yoksa  tabiki iner
ben 1. karahavacılıkta 14 ay kaldım bu süre içerisinde  hergün saatlerce  eğitim yapan  helikopterleri seyrettiğim oldu   tekerleklerinin sığabileceği ve pervaneye tehdit oluşturmayacak  her düzlüğe (25 derece eğime kadar)  inebiliyor  tabi pilotunda  becerisine  bağlı  ama  ufak bir helikopterin  yeterli olacağı  ilk yardım yada az sayıda  personel taşıma işlerinde  kullanılabilecek daha ufak helikopterler  varken  otobüs kadar bir helikopterle  bu tür  görevleri yapmak ne kadar mantıklı olacaktır?  birinin fiyatı 5 milyon dolar  diğerininki  25 milyon dolar   o yüzdende  daha küçük helikopterler  kullanılıyor.

Çevrimdışı heruamarth

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 39
  • 0
MD-500, EC135 ve S-70'in İniş Becerileri Üzerine
« Yanıtla #2 : 08 Mart 2011, 13:52:09 »
Benim aklıma takılan nokta da o. Ortalama şerit genişliği 3.6 metredir standartlara göre, yol kenarı ile de 1.8 metre civarı boşluk vardır. Bu durumda, üç şerit genişliğindeki bir yere, uygun hava şartlarında bir ambülans helikopter inebilir, örneğin bir trafik kazasında. Aynı senaryoda S-70'in de kullanılabileceğini iddia eden bir teknisyene rastlayınca afalladım, mevzuu bu.  ??? Yoksa uygun genişlikteki alana CH-47 ile de yanaşılır ya da kurtarma vinci ile sedye, hatta alt halatlarla komple enkaz alınır, eğimli alanda konmadan "yanaşılır ("pinnacle" deniyor galiba).

Demek istediğim, hem ekonomik, hem de nispeten dar alanlara inebilmesi nedeniyle küçük heliler kullanılmıyor mu bu işler için?

Çevrimdışı rstr617

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 370
  • 0
MD-500, EC135 ve S-70'in İniş Becerileri Üzerine
« Yanıtla #3 : 08 Mart 2011, 16:28:02 »
Hayır s70 ile bunların indiği yere inilmez. Net 20 metre çaplı açık alan gerekir s70 in inmesi için. Mesela stadyum gibi yerler sözkonusu olduğunda tüm helikoperler iner ama bu ambulanslar gerektiğinde tek şeritli yola iniyor kalkıyor.

ruhumuz var teslim etmeden önce

Çevrimdışı ist_eternal

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 558
  • 0
MD-500, EC135 ve S-70'in İniş Becerileri Üzerine
« Yanıtla #4 : 08 Mart 2011, 16:34:28 »


Uploaded with ImageShack.us
Budur

Çevrimdışı heruamarth

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 39
  • 0
MD-500, EC135 ve S-70'in İniş Becerileri Üzerine
« Yanıtla #5 : 08 Mart 2011, 18:08:03 »
Hayır s70 ile bunların indiği yere inilmez. Net 20 metre çaplı açık alan gerekir s70 in inmesi için. Mesela stadyum gibi yerler sözkonusu olduğunda tüm helikoperler iner ama bu ambulanslar gerektiğinde tek şeritli yola iniyor kalkıyor.


İstediğim cevabı aldım, teknisyen biraz yüksekten uçmuş anlaşılan. Teşekkür ederim. :)



Uploaded with ImageShack.us
Budur


Nedir?

Çevrimdışı HDS

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 296
  • 0
MD-500, EC135 ve S-70'in İniş Becerileri Üzerine
« Yanıtla #6 : 08 Mart 2011, 20:14:49 »
Helikopter ana rotor tablasi bizdeki karayolu tretuvar ve bariyer yukseltisinin uzerinde.. Rotorlari durmayan, yani palleri asagiya sarkmayan bir helikopter, sagda solda agac, tabela, direk, vs yoksa tek pota basket sahasina da, tenis kortuna da, yola da iner..

Almanya'nin ADAC tayyareleri falan, catirt diye yola iniyorlar..