SKYWOLF,
zaten, dışarı satılması bir zorunluluk gibi; ama sizin kastettiğiniz şekilde genel ticaret anlamında olmayacak sanırım, epeyi epeyi zorunluluktan kaynaklanan bir durum olma ihtimali vardır belki de.
yani bence, "dışarıya araba satayım da, döviz kazanayım" söylevinden ziyade, ticari açıdan daha olumlu bir alanda ticaretin ağırlık kazanması önem kazanabilir.
mantık, önce fabrikaya yakın yerde ticaret başlar, bu sayede nakliye masrafları düşer; ama burada işin püf noktası bence halen doğru anlaşılamadı ve anlatılamadı.
tamamen yanlış da olabilir; ama şahsi saçmalamamı anlatayım.
şöyle bir hayal kurayım, bu fabrika benim olsun, kendime İçanadolu'yu başlangıç noktası olarak seçeyim ve kendi galerilerimi Ankara merkez olmak üzere açıp işe başlayayım.
kamyoncu ve otobüsçülerle anlaşıp bir güzergah haritası ile genel bir tüketici kullanım verisi elde etmem ilk şart bence; çünkü klasik araçların hangi güzergahta yoğunlaştığını ve nerelerde yakıt alma ihtiyacı duyduğunu anlarsam, buna uygun noktaları görüp, buralarda hızlı şarj istasyonları kurarım.
örneğin Tesla şarj istasyonu için bir dönem Hendek adı geçiyordu, peki niye Hendek?
İstanbul ve Ankara güzergahında çünkü, ilk istasyonu atıyorum gidip de başka bir yere kurmaz, güzergahı bilmek gerek.
kara yolları haritasını açıp bakmayla olmaz bu iş, tüketici eyilimlerini ciddiyetle incelemek gerek.
başlangıç bölgemde, belirlediğim harita üzerinde atıyorum 20 adet hızlı şarj istasyonu kurmam gerekiyor, gerekiyor da, arabayı alanlar da sürekli şehirler arası yolculuk etmez, belki %70 oranında evden şarj ederek kullanacak normal hayatta; yani kurduğum istasyonlardan belki 15 tanesi ilk 3 yıl zararına çalışacak, belki sadece Ankara ve Konya merkezdeki istasyonlar zarar etmeyecek.
peki, bu zararı kim üslenecek?
fabrika sahibi olarak ben bu zararı üslenmek istemem açıkçası, devlet de derki "ben sana ucuz elektrik verdim, arazi verdim, destek verdim, daha ne yapayım"
eee, bu istasyonların arazi satın alması para, çalışacak personelin maaşı sigortası para, bunlara muhtemelen yurt dışından getirilecek alet edevat para...
kim üslenecek bu masrafları?
şunu da unutmamak gerek,
Tesla ilk defa 2019 yılında kar açıklayabilmişti.
"Tesla ilk kez yıllık kâr açıkladı"
https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-51308077burada sorunlu bir manzara var bence.
şimdi, ben bu fabrikanın sahibi olsam bu sorunu nasıl çözerim?
eğer çok zenginsem, tıpkı yabancı örneklerde olduğu gibi, bir süre zararı kabullenip, diğer sektörlerden yaptığım karla bu fabrikayı zararına döndürürüm; ama ya böyle bir imkanım yoksa?
oluşabilecek zararı devletle üleşmeye çalışırım; ama ya bu da olmuyorsa ne olacak?
yapabileceğim tek bir şey kalıyor bence, satış politikamı bu duruma uygun oluştururum.
iç pazara yapılan satışları mümkün mertebe sınırlı tutarım ki, sıfırdan alt yapı kurma sorunuyla ilk dakikadan yüzleşmeyeyim.
zaten belirli bir alt yapı kurulabilmiş ülkelerde satış yapmaya gayret ederim.
tabi bunlar benim düşüncem, iş nasıl yürütülecek?
zaman içinde yaşayarak göreceğiz.
doğmamış çocuğa don biçmek benimki, fikir egzersizi.