"sizin bilmediğiniz şey şu: şu an TF motorlu uçması planlanan jihaların uydudan kontrolü diye bir fantazi yok."
süpersonik hız kabaca 1 mach ile başlayıp gidiyor, 1 mach hızı azcık geçen de süpersonik, 2 mach hızla uçan da, 2.5 mach ile uçan da süpersonik.
manevra kapasitesi ise insanlı uçaklarda hızla ters orantılı. yani süpersonik var, süpersonik var.
insansız uçaklarda plot olmadığından oradaki yüksek g sorunuyla ilgili etkenlerden birisinden kurtuluyoruz; ama yine de süpersonik uçarken 15g kaçınma manevrasında dağılmayacak veya tutuşmayacak bir uçak yapmak da başlı başına bir mesele.
yani yine kolay değil, uğraşmaya deyer mi? bilen yok.
teoride mümkün; ama 300kg ağırlığındaki bir füzeye 15g yaptıracak kanat ile 3-4 tonluk bir uçağa 15g kaçınma manevrası yaptıracak kanat arasında da muhakkak bir fark var.
uğraşıp bunu yapacak arge süreçlerini başaracağın kesin değil, yıllarca uğraşıp başarılı da olup maliyeti kurtaracağı da kesin değil.
bu maliyet konusu çok başka, aşağıda bir örnekle kabaca deyineceğim.
"Tabii, Jet uçağını yapısal olarak yüksek g stresine dayanıklı hale getirir ve insansız olarak uçurursanız çok daha sert 10-15+g manevralar yaptırabilirsiniz. "
iyi de, zaten bilinen bir şey bu. aksini mi söyledim?
laf kalabalığı yapınca siz doğru ben yanlış mı oluyorum yani?
tb2 öyle felan olmadı.
emin olun olmadı.
tb2'yi bu güne getiren süreci önceki sayfalarda detaylıca belirtmiştim, tekrarlamaya gerek yok.
sizin yazdıklarınızı çarpıtan yok. çarpık yazarsanız çarpık anlaşılırsınız.
yukarıda 1. maddeniz ile ikinci maddeniz birbirini yalancı çıkartıyor. y o doğru, ya öbürü.
bunu açık açık söyleyince çarpıtma mı oluyor?
son tekrar.
"sizin bilmediğiniz şey şu: şu an TF motorlu uçması planlanan jihaların uydudan kontrolü diye bir fantazi yok."
yok kardeşim, yok.
ben ne yapayım, yok.
yukarıda verdiğim Diyarbakır görevi dışında jihayla
a. neyi nasıl yaparız?
b. neyi niye yapamayız?
c. neyi niye göze alırız?
sorularının cevabı kimsede yok.
motoru tf olacak da, gerisi belli değil.
süpersonik ise ne kadar süpersonik?
1.1 mach kadar mı? 2.5 mach kadar mı süpersonik?
1.1 mach ile uçarken 9 g kaçma manevrası mı yaparsa daha iyi? yoksa 2.8 mach ile uçarken 3g kaçınma manevrası yaparken mi iyi?
tamamen uydurma rakamlarla başka bir hususa dikkat çekeyim.
bir uçağın fiyatı 50 milyon olsun.
plot yetiştirmek de 1 milyona denk gelsin.
uçağın üstündeki silahlar 5 milyon olsun.
bu savaş uçağı vurulmuş olsun.
ailesine 1 milyonluk bir tazminat ödendi diyelim.
bu olayın maliyeti 57 milyona geliyor.
yapılacak jiha 1.5 mach ile uçarken 15g kaçma manevrası yapacak kadar süpersonik olsun diyelim.
bunun argesi, alt yapı çalışmaları, bakım ve kullanım ekiplerinin yetiştirilmesi, uçuş başına alınacak ücretlerin tesbiti, 5 yıllık servis ve yedek parça maliyetleri, yerdeki hangarların ve üslerin inşaası...
bu gibi maliyetlerin tamamının 57 milyonun altında olması gerekiyor, yani 15g kaçınma manevrası yapabilecek bir jiha yaptığında bunun maliyetinin insanlı jetten de uygun olması gerekiyor.
yani, süpersonik var, süpersonik var.
her süpersonik aynı olamıyor.
insansız f16 gibi bir süpersonik şimdilik sonraya kalsın, f22'yi anmaya bile lüzum yok.
yani, insansız jetin her sorusuna cevap verdik de, tek derdimiz uydudan gelen sinyalllerin gecikmesi kaldı.
uçacaklar da, ne yapmak için uçacaklar? bu sorunun cevabı Diyarbakır senaryosu dışında pek ortada yok.
bizim için; ama sadece bizim için, şimdilik olay yerine helolardan ve klasik ihalardan daha hızlı varacaklar ve becerebilirlerse f16'ların yaşlanma hızını azaltacaklar.
başkaları bizim kadar önemsemiyor değil de, bizim kadar öncelik vermiyor; çünkü onların vuracakları mağaralar da yok, yaşlanan filolarını daha iyisiyle değiştirecek alternatifleri de çok.