Gönderen Konu: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 30619 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Denizci16

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 123
  • 7
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #120 : 27 Haziran 2020, 22:43:33 »
Tabiki kolay ve düz yoldan yapabilceğimiz hava hava görevi bvr füzeleri üzerine kurgulanır

İtdalaşı yaptıracak yapay zeka henüz kimsede olduğunu sanmıyorum.


Bırakın hava hava füzesini atmasını düşman sahasında stand off (görüş ötesi mühimmat )atsın yeterli

Som j sbd kuzgun vesair..


İtdalası bitmez ama siha lar uzun süre bu yetenekten yoksun bir biçimde harekatlarını sürdürüceklerdir.

Malum

Biz en düşük seviye olarak

stealth görünümü kazandırmak için nelerden feraget edicez onu düşünelim

Çevrimdışı Yasar

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 720
  • 70
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #121 : 28 Haziran 2020, 00:50:40 »
İnsansız savaş uçağının it dalaşı yapmasını bekliyorsunuz ancak Yunanistan ile yaptığımız it dalaşları bildiğiniz ebelemece tarzı oyunlar. Görüş içi kısa menzilli füzelerin bile 15-20 km olduğu günümüzde gerçek bir çatışma ortamında düşmanın 100 metre arkasından yapışıp takip etmemize gerek var mı?! Merak ediyorum böyle bir mücadele sonunda vuruş en son ne zaman oldu?

Bana çok gerçekçi bir durum gibi gelmiyor. Hatta yüksek manevra kabiliyetiyle arkasındaki uçağı vurabilen füzelerle it dalaşında takip eden olmanın dahi çok bir avantajı kalmamış sanki.

Gökdoğan füze projesi, tahmini menzil 65 km deniyor. İnsansız savaş uçağına koy 2 tane uzun menzilli yerli füze, hedefi görür görmez atsın geriye dönsün. Vurursa eyvallah vuramazsa bidahaki sefere. 2 saniye 3 saniye falan çok önemli değil.

Bu arada 2 saniye olayına değinmek istiyorum örnek olarak haberleşmeyi sağlayan uydumuz yer ile senkronize sabit bir yörünge olan yaklaşık 35.000 km gibi uzak bir konumda olsun. Işık hızı saniyede 300.000 km ve uydu ile yer arası mesafe kaynaklı gecikme 0.25 saniyeyi aşmaz. Demek ki gecikme işlemci ve bilgisayarların tepki süreciyle alakalı ki bu gecikme her halukarda oluyordur.
Sn Ace,
Signal latency olayında bir kaç kademe var anlaşılması gereken:
1. 36000km x 2 =72000 km (sinyalin gidiş gelişi) bu 540 mili saniye ediyor eğer uydu tam kafanızın üzerindeyse.
2. Process gecikmesi. Sinyallerin yer aletleri tarafından analizi, kodlarının çözülmesi , tasdiki,
3. Hardware gecikmesi. Kullanılan aletlerdeki elektronik devrelerdeki gecikmeler.
4. 1 nolu gecikme daha da büyük olabiliyor eğer uydular dünyanın öbür tarafından sizi görüyorsa. 36000km lik yörünge “geosynchronous “ yörünge ve siz tam altındaysanız bu mesafede. (Uydu Alaska üzerinde olabilir ama hala Türkiye’yi görür.)
2 ve 3 nolu gecikmeler minimum 1.65 saniye tutuyor.
Konuyu iyice incelerseniz benim söylediğim 2 saniyenin iyimser olduğunu anlayacaksınız. Boş konuşmuyorum. Olayın tekniğine vakıf olarak konuşuyorum. Kafanızdan 0.25 saniye hesapları gibi basit hesaplar yapmayın. Açın iyice inceleyin lütfen.
En son da bir inceleyin ABD hala neden çözememiş bunu? Kendi ihalarını Afganistan’da hala neden ABD den kontrollü olarak havadayken kullanırlarken , iniş ve kalkışı Afganistan’daki üsteki personel yapıyor?

« Son Düzenleme: 28 Haziran 2020, 01:01:12 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 403
  • 12
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #122 : 28 Haziran 2020, 01:52:00 »
Yaşar hocam, neden abd yapay zekayı halledemedi dediniz anlayamadım. Bu teknolojinin çıkış yeri zaten abd. Ve şu an adamlar uçaklardan tutunda, 4 ayaklı, insansı robotlara kadar bu işi götürdüler.

En yakın, bayraktar tb 2 bile yer desteksiz otomatik iniş ve taksi yapıyor.

Bu gün hava araçlarında 2 temel sensör var biri radar, diğeri ıır kameralar. Günümüzde eğer füzeler bu sensörlerle uçak kovalaya biliyorsa insansız bir uçakda 3 boyutta 360 derece kaplaması olan radar ve ıır sensörler ile rahatlıkla  hava muharebesi yapar.

İnsanlı uçaklarda hedefi pilot direk olarak nadir görerek atış yapıyordur artık. Sensörler görüyor, pilota simge olarak gösteriyor, pilot da atış yap diyor.

Bu gün bi f 16 yı, f 35 i zaten bilgisayar uçuruyor. FLY BY WİRE. Pilot sadece yapmak istediğini tuşlar, lövye v.s ile bilgisayara aktarıyor, o da uçağı uçuruyor.

Hatta şuan otomobillerde gaz pedalı, fren pedalı vs. telleri kalktı. Hepsi elektronik kumandalı.

Şu an tesla araçlar bile otonom gidiyor. Kaldı ki araba uçakdan ortam olarak daha karmaşık bi kullanıma sahip.

Yapay zeka ne yapar, örneğin bi su 35 in manevra taktiklerini kaydeder. Bunları sınıflandırır anlamlandırır ve bunlara karşı manevra oluşturur. Yada, kara angajmanında sam etkisini simüle ederek, yaklaşma manevralarını belirler. Ama komut anlık olarak yine merkezden insanda olacaktır.

Zaman gecikmesine takılmayın, bu uçaklar bire bir anlık olarak kumanda edilmez. Abd kaç bin km den predatörü nasıl uçuruyorsa bunlarda öyle uçar. Yeter ki seyrüsefer yeteneği gps gibi engellenebilir bir veriye dayalı olmasın.
« Son Düzenleme: 28 Haziran 2020, 11:41:33 Gönderen: Alpars »

Çevrimdışı Yasar

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 720
  • 70
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #123 : 28 Haziran 2020, 12:51:30 »
Sn Alpars ,
Ben sinyal gecikmesini problem olarak görmüyorum. Bu günkü füze teknolojisi ile BVR kabiliyetli Aesa radarlı bir jet siha hele stealth ise sinyal gecikmesine takılmaz. Görevini tam olarak yapar.
Ben bu gecikmeyi yok kabul edip “hava-hava” savaşı ki yakın savaş hatta it dalaşı yapma sevdasında olanları uyarmak için yazıyorum.
Yapay zeka da ABD herkesin önünde. Ama yapay zeka nedir? Her türlü olasılığa karşı proğramlanmış ve cevabı hazır bir zeka kümesi proğramıdır. Yapay zekacık var. Ama bir pilotun her türlü Olaya karşı gösterdiği milyonlarca reaksiyonunu İçeren bir yapay zeka henüz yok. Ama olacak.
Otomobil demişsiniz. Tek bir düzlemde iki nokta arasında hareket eden bir düzeneğe belli sensörlerden alınan bilgiler ile karşı komut veren bir mini bilgisayar bunlar. Uçak ta 3 boyutlu çok hızlı ve çok yönlü bir hareket , artı , bir korunma, kaçma, hücum etme parametreleri var. Bunların hepsini koordine etmek için pilotu yok sayabilmek henüz mümkün değil.
Bakın olmayacak demiyorum. Ama henüz mümkün değil. Şu anki yapay zekacık pilota yardıma ve onun işini kolaylaştırmaya Yarıyor. O kadar.

Çevrimdışı Alpars

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 403
  • 12
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #124 : 28 Haziran 2020, 15:56:53 »
Sn Yaşar hocam,

Zaten programlama konusunda sıkıntı yok. Hava araçlarının her türlü verileri uçuş esnasında kaydedildiğinden, yeterli algoritma ve yazılım dilleri de mevcut olduğundan, hava araçları yönetimi konusunda sıkıntı yok. Sıkıntı kendi kendine öğrenmede. Burada bilgi depolama ve algılayıcılarda sıkıntı yok fakat uygulama dili ve algoritmalar henüz yetersiz. fakat bu yetersizlik bence aracı uçurup görev yaptırmakta değil, ortam değişikliklerine ayak uydurmada sıkıntı çıkarır diye düşünüyorum. Mesela dolu ile karşılaşan uçağın hız azaltması gibi bir kuralı kendisinin çıkarım yapması gibi. Yada belli coğrafya da f22 nin tarih ve konum düzeltmesi yapamadığından otonom uçuşdan çıkmış olması gibi.

Bence araba sürmek uçak uçurmaktan daha zor. Çünkü etrafta daha fazla değişken, belirsizlik ve bunların tekrar sayısı daha fazla. Dediğiniz gibi iki nokta arası dümdüz ve herşey garanti standart olsa evet kolay ama maalesef fiziki şartlar çok bozuk. Bu nedenle de kara araçlarıda aslında 3 boyutlu yaşayan araçlar. İniş, çıkış, yatış, viraj var oğlu var. Yağmuru, karı, Sis i, Trafik ışığı, yayası, hız sınırı v.s v.s.