Merhaba,
Esasında daha önceki iletimde SSB geçmişte yaşanan ve projelendirme safhası sıkıntıya düşen ikinci bir altay vakası istemediklerinden ötürü bu projelendirmelerde seri üretim fazına kadar bu güç gruplarında yedekli gitmek istiyorlar.
Bu yüzden resmi olarak açıklanmıyor.Esasında iki grubunda bu alandaki üretimleri sonucu çıkıcak motorun performansı ve istenilen yeterlilikte olması halinde seri üretim tarihi olarak (2028'e kadar) anlaşma imzalamak niyetindeler. (Bu noktada değindiğim husus şu anki RR anlaşması değil seri üretim motor tedarik anlaşması yanlış anlaşılma olmasın)
Şu an üretilecek prototipler F110 motoru üzerinden ilerler iken diğer taraftan iki güç grubunun motorları hazırlanması isteniyor.
Eğer Kale-RR tarafında İngilizler ile ilgili sorun olursada motorların TRMotor tarafına kaydırılarak yürümesini planlıyorlar.
Saygılarımla
Ben kendi açımdan bu kararı çok doğru ve mantıklı buldum. Sütten ağzı yenen hesabı. Evet bu yüzden ülkedeki mühendislik kabiliyetini 2’ye böleceğiz, maliyetleri ciddi oranda artıracağız ve komple 2 tane motor altyapısı kuracağız fakat bunun sonucunda risk dağılımını azaltacağız, ülkede 5. Nesil motor üretimine sahip 2 şirketimiz olacak üstüne birde, bu tüm süreci yönetecek geliştirecek mühendis, teknisyen ve yöneticilerimiz olacak.
Maliyet konusuna gelirsek bu konu öyle basit bir konu değil, bu ülkenin havacılıkta İstiklal Mücadelesi, bütçe yoksa bütçe bulunacak, başka yerlerden kısılacak buraya aktarılacak, altyapı projeleri duracak vs vs ama MMU’nun gelişimi için maddi bariyer söz konusu olmayacak olması lazım. Ne mühendisin maaşında, ne teknisyenin maaşında, ne üretim tesisinde, ne de geliştirmek için gerekli olan makinalarda vs vs. Bu ülkede yerel yönetimlere harcanan paranın yüzde 10’u buraya verilse bu proje yapılır. Kaldırım sök tak olunca bir şey olmuyor, belediye spor merkezi ya da kültür merkezi açınca sporda kültür de değişmiyoruz, ya da Kayseri’ye YHT yapılınca ulaşım olarak ülkecek uçmuyoruz. Şehir hastahanesi yapılınca sağlıkta çağ atlamıyoruz.
Ama bu motoru ve bu uçağı yaparak havacılıkta ve mühendislikte çağ atlıyoruz ve vatan savunmasını yapıyoruz. Kimse şöyle projede bütçe, bütçe dememeli. Bu ülkeyi yöneten hükümet bu parayı bulmalı.
Benim merak ettiğim şu, geçen günlerde en güçlü 2. Jet motoru olacak dendi. Temel Kotil( her ne kadar bazen çok siyasi açıklamaları olsada) devlet 6. Nesil ister bu projeden sonra dendi. Acaba RR&Kale ortaklığına daha 6. Nesil 39000 libre güç üreten bir motor ihalesi verip, TEİ’ye siz 33-34000 libre F16 motorundan ciddi oranda devşirilmiş ama milli ve yerli bir motor yapın denilebilir mi? Buna benzer çift motor konseptini biraz daha farklı olarak Sn Merzifonlu söylemişti. Yine öngörüsü tuttu diyebiliriz.