Helikopter motorunun aksine biz uçak motorunda çok daha tecrübeliyiz.
Sn safsata00,
Helikopter motorundaki tecrübemizi yabana atmayın. 70+ helikopter için en az 150+ CT-800 motoru inşa ettik lisans altında. (bu motorun kompresör ve türbin kısımları 2’şerden toplam 4 kademeden oluşuyor. Hava akışı radyal. Dışarı atılan havada itki yok). Ayrıca şu ana kadar 55+ T-700 motoru imal etmiş durumdayız. T700 motorunda hava akışı eksenel ve dışarı atılan havanın, çok azda olsa, itkiye katkısı var. Bu motor tam 10 kademeden oluşuyor. Yapımı daha karmaşık. Bu motordaki en hassas sıcak bölüm parçalarını biz üretiyoruz.
Uçak motorunda ise, f110 motorunun %50’ye yakın parçasını yapabilecek kapasitedeyiz. Hatta bu motorun son GE-132 versiyonunda kullanılan “long chord blisk fan” kanatlarını yapabiliyoruz. Ama bu motorun sıcak kısmındaki büyük tek kristal türbin bıçaklarını yapabildğimizden emin değilim. Sn Akşit yaparız dedi. Ama nekadar zamanda yaparız? Tabii, 29500lbf itkili F110GE129 motorunun türbin giriş ısısı, 35000lbf itkili F110GE129-EFE motorunun türbin giriş ısısından daha yüksek. Bu açıdan bakılırsa, long-chord-blisk-fan kullanarak bu motoru daha kolay yapabileceğimizde ortada.
Mantıken ve ortadaki bilgilere dayanarak, F110 Sınıfı bir motoru çok rahat yapabilmemiz gerektiği sonucu çıkıyor. Ancak olay o kadar basit değil.
Türbofan bir motoru bir araya getirebilmek için bir “türbofan eko sistem” oluşturmamız lazım. Her türlü parçasını belli testlerle üreten güvenilir bir yan sanayii lazım.
Bunları bir araya getirip seri üretimde standart kaliteli üretim sağlayacak sistemi oluşturmuş olmak lazım. Ancak o zaman türbofan üretim şansımız olur.
Şu ana kadar hiç türbofan yapmamış, sadece montaj yapmış bir fabrikadan komple üretim beklemek iyimserlik olur.
Biz özgün 35000lbf itkili motorumuzu, arzulanan kısa sürede, ancak RR yardımıyla yapabiliriz. Birilerinin elimizden tutması şart. TS1400’de de, bir açıdan, böyle oldu. CT-800 motorunu örnek alıp benzer bir kopyası yapıldı. Ama bu motor oldukça basit ve türbin hava giriş ısısı 1400 santigrat derecelerde olan bir motordu. F110 motorunda hem çok daha büyük bıçaklardan hem de 1650 santigrata varan ısılardan bahsediyoruz.