F-16 ModernizasyonuTürk Hava Kuvvetleri'nin geleceğini belirleyecek projeler imzalandı
Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, F-16 modernizasyonu projesi kapsamında envanterdeki 165 adet F-16 uçağının modernize edileceğini, üretilecek olan 30 adet yeni F-16 blok 50 uçağıyla birlikte ortak konfigürasyona sahip modern bir F-16 hava filosu kazanılacağını belirterek, ''Önümüzdeki 10 yıllık dönemde envantere girecek JSF uçaklarıyla birlikte Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın gelecekteki muharip yapısının oluşumu böylelikle tamamlanmış olacaktır'' dedi.
F-16 modernizasyonu seri montaj program sözleşmesi ve F-16 simülatörleri tedarik projesi sözleşmesi, Savunma Sanayi Müsteşarlığı Konferans Salonu'nda düzenlenen törenle imzalandı.
Vecdi Gönül, törende yaptığı konuşmada, temmuz ayı başında Savunma Sanayi İcra Komitesi tarafından karara bağlanan bu projelerin kısa sürede sözleşme imza aşamasına geldiğini söyledi.
TUSAŞ ve HAVELSAN'ın, F-16 modernizasyonu ve simülatör teknolojileri alanlarında kendilerini kanıtlayarak dünyanın sayılı modernizasyon ve simülatör merkezleri durumuna geldiklerini ifade eden Gönül, ''Bugüne kadar TSK için birçok simülatör projesini başarıyla tamamlayan HAVELSAN, son olarak Skorsky helikopter simülatörlerinin geliştirilmesi için yürütülen Helsim projesinde nihai kabul aşamasına gelmiş bulunmaktadır. Kara Kuvvetleri Komutanlığı için Cougar helikopteri, Hava Kuvvetleri Komutanlığı için T-38 uçağı ve KT-1 uçağı simülatörlerinin projeleri de geçen aylarda HAVELSAN ve Savunma Sanayi Müsteşarlığı arasında mukaveleleri imzalanmış bulunmaktadır'' diye konuştu.
F-16 modernizasyonu projesi kapsamında TUSAŞ firması ana yükleniciliğinde ve 1. Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı'nın imkan ve kabiliyetlerinin de kullanılmasıyla envanterdeki 165 adet F-16 uçağının modernize edileceğini anlatan Gönül, şunları kaydetti:
''TUSAŞ tesislerinde üretilecek olan 30 adet yeni F-16 blok 50 uçağıyla birlikte ortak konfigürasyona sahip modern bir F-16 hava filosu kazanılmış olacaktır. Önümüzdeki 10 yıllık dönemde envantere girecek JSF uçaklarıyla birlikte Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın gelecekteki muharip yapısının oluşumu böylelikle tamamlanmış olacaktır.
F-16 simülatörü projesi kapsamında geliştirilecek simülatörlerle Hava Kuvvetleri Komutanlığımız gerçek uçuşu yüksek derecede simüle eden son teknoloji simülatörlere sahip olacak olup, F-16'ların gelişmiş aerodinamik ve aviyoniklerine ilave olarak envanterdeki tüm modern mühimmatın eğitimi etkinlikle yapılabilecektir.''
Gönül, bu projelerin önemli oranda yerli sanayi olanaklarıyla gerçekleştirilecek olmasının gurur verici olduğunu kaydetti.
Bu gelişmelerin gerçekleşmesinde emeği geçen herkese teşekkür eden Gönül, ''Özellikle, Hava Kuvvetleri Komutanı'mızın korgeneralliği süresinden beri yaptığı çalışmalarla özellikle Hava Kuvvetleri Komutanlığı döneminde bugüne gelmemiz sağlanmıştır diyebilirim'' dedi.
Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Aydoğan Babaoğlu, F-16 modernizasyonu projesiyle F-16 filosunun modernize edilerek, modern aviyoniklerle birlikte akıllı mühimmat kullanabilecek düzeye geleceğini belirterek, ''Böylelikle Hava Kuvvetleri Komutanlığı, bölgesinin ve dünyanın en gelişmiş hava kuvvetlerinden biri olma özelliğini geliştirerek korumaya devam edecektir'' dedi.
Aydoğan Babaoğlu, F-16 modernizasyonu seri montaj program sözleşmesi ve F-16 simülatörleri tedarik projesi sözleşmesi imza törenindeki konuşmasında, içinde bulunulan dönemde Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın birçok modernizasyon ve tedarik projesiyle kendisini yenilediğini, daha güçlü ve modern silah sistemlerine sahip olma sürecinde hızla mesafe kaydettiğini söyledi.
Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nı kısa süre sonra devredeceğini belirten Babaoğlu, bu nedenle imza töreninin anlamının kendisi için daha farklı olduğunu, bu iki önemli projenin sözleşmesinin yapıldığını görmenin kendisi için büyük gurur ve mutluluk kaynağı olduğunu dile getirdi.
F-16 modernizasyonu projesiyle F-16 filosunun modernize edilerek, modern aviyoniklerle birlikte akıllı mühimmat kullanabilecek düzeye geleceğini anlatan Babaoğlu, ''Böylelikle Hava Kuvvetleri Komutanlığı, bölgesinin ve dünyanın en gelişmiş hava kuvvetlerinden biri olma özelliğini geliştirerek korumaya devam edecektir'' diye konuştu.
F-16 simülatörleri tedarik projesinin önemini de vurgulayan Babaoğlu, modern simülatörlerin tedarikinin hava kuvvetleri için ''olmazsa olmaz'' olduğunu, gerçek hayatta uçakla yapılması her zaman mümkün olmayan kimi eğitimlerin yapılmasına olanak sağlayacağını, en önemlisi ''sıfır riskle'' yerinden kalkmadan birçok eğitimlerin yapılabileceğini bildirdi.
-SAVUNMA SANAYİ MÜSTEŞARI BAYAR-
Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar da Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterindeki F-16 Blok 40 ve 50 modeli uçakların modernizasyonu için TUSAŞ ile, modernizasyonu yapılacak bu uçaklara ve gelecek dönemde Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterine girecek Blok 50 F-16'lara yönelik eğitim simülatörleri ve yardımcılarının geliştirilmesi için HAVELSAN ile yürütülen sözleşme müzakerelerinin imza aşamasına geldiğini söyledi.
Milli Savunma Bakanlığı'nca yürütülen Peace Onyx-III Projesi kapsamında modernizasyon projesinin tasarım geliştirme faaliyetleri ve 10 adet F-16 uçağına pilot uygulamasının TUSAŞ firması yükleniciliğinde sürdüğünü ifade eden Bayar, ''Bu modernizasyon çerçevesinde F-16'nin mevcut görev bilgisayarı, yeni nesil modüler görev bilgisayarla değiştirilecek, radarı iyileştirilecek, yerli olarak geliştirdiğimiz elektronik harp sistemi entegre edilecek ve ASELSAN üretimi INS/GPS cihazları kullanılacak'' diye konuştu.
F-16 Simülatörü Projesi kapsamında, 4 adet (ek 1 adet opsiyon) F-16C tam görev simülatörleri, 12 adet silah ve taktik eğiticisi, 1 adet ileri hava kontrolörü eğiticisi ve 1 adet taktik izleme merkezinin Akıncı, Bandırma, Balıkesir ve Diyarbakır'da inşa edilecek simülatör merkezlerine kurulacağını belirten Bayar, geliştirilecek simülatör merkezlerinin çok yüksek etkinlikte harekat eğitimi olanağı sağlayacağını bildirdi.
Bayar, F-16 modernizasyonunun 165 uçağa uygulanmasının yüzde 90, 4 üste F-16 simülatör merkezlerinin kurulumunun ise yüzde 50 gibi yüksek bir sanayi katılım ve offset oranıyla TUSAŞ ve HAVELSAN firmalarının ana yükleniciliğinde gerçekleştirileceğini sözlerine ekledi.
TUSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Atalay Efeer de TUSAŞ'ın Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın harekat etkinliğinin en önemli unsuru olan F-16 uçaklarının seri modernizasyonu projesinde ''ana yüklenici'' olarak görevlendirilmekten büyük gurur duyduğunu kaydetti.
Bu projede yalnız olmadıklarını belirten Efeer, şimdiye dek değişik havacılık projelerinde işbirliği yaptıkları 1. Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı ile F-16 seri modernizasyon programında kapsamlı bir işbirlikleri olacağını dile getirdi.
Yurtdışında yaptıkları çalışmaları anlatan Efeer, ''Ulusal ve uluslararası F-16 modernizasyon projelerinin yanısıra yeni nesil ve üstün teknoloji ürünü ilave F-16 uçaklarının da aynı dönemde hava kuvvetlerimiz için TUSAŞ'ta üretilecek olması, TUSAŞ'ın dünyadaki askeri havacılık firmaları arasındaki gücünü ve önemini arttırmaktadır'' dedi.
HAVELSAN Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Uzun da şirketin simülatör teknolojileri alanında modifikasyon, işletim ve bakım konuları ile başladığı uzmanlık düzeylerini bugün tasarım ve üretim için kurduğu altyapı sistemlerine taşıdığını, yalnızca simülatör sistemleriyle yetinmeyip simülatör eğitim tesisleri de dahil olmak üzere anahtar teslim çözümler üreten yetkinliğine kavuştuğunu anlattı.
HAVELSAN'ın, helikopter simülatöründe seviye D sertifikasına sahip dünyadaki 3 şirketten biri olduğunu ifade eden Uzun, HAVELSAN'ın yalnızca simülatör üretmediğini, teknoloji ihracına yöneldiğini, simülatör ihraç eden şirketler arasında yer aldığını dile getirdi.
Daha sonra Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Aydoğan Babaoğlu, Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar ve diğer katılımcılar tarafından projeler imzalandı. Şiltlerin sunulduğu törende, katılımcılar hatıra fotoğrafı da çektirdi.
-PROJE MALİYETLERİ-
Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, törenin ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı.
Proje maliyetine ilişkin bir soru üzerine Bayar, ''F-16 135 milyon dolar, simülatör ise 105 milyon dolar. 135 milyon dolar TAI'nin, 105 milyon dolar ise HAVELSAN'ın sözleşmesi. Sözleşme bedelinin yüzde 70'e yakını HAVELSAN, alt yüklenicisi Lockheed'in payı ise 30 milyon dolar kadar'' diye konuştu.
İnsansız hava araçları konusundaki soru üzerine ise Bayar, çalışmaların sürdüğünü söyledi.
''İrtifa konusundaki sıkıntılar giderildi mi?'' sorusuna ise Bayar, ''İrtifa uçuşunun başarıyla yapıldığı'' yanıtını verdi.
''Yeni bir proje var mı?'' sorusu üzerine Bayar, ''Zamanımızın çoğunu genel maksat alacak, bir de hava savunma projeleri. Hava savunmada alçak ve orta irtifanın tekliflerini aldık. Onların değerlendirilmeleri başlıyor. Yüksek irtifa hava savunmanın da Ekim ortasında teklifleri bekliyoruz. Daha sonra onun değerlendirmeleri başlayacak'' dedi.
''A400M askeri nakliye uçağı projesi konusunda belli revizyonlara gidilebileceği kararı vardı. Tazminatlar konusunda Türkiye'nin tavrıyla ilgili bir değişiklik olabilir mi?'' sorusunu ise Bayar, şöyle yanıtladı:
''O projeyi 6 ülke konsorsiyum olarak yürütüyor. Ortak bir müzakere pozisyonu belirleniyor yüklenicilere karşı. Sayın bakanımızın katıldığı toplantıda da o müzakere pozisyonu onaylandı. Şimdi önümüzdeki mart ayı sonuna kadar olan süreçte firmayla bu müzakere gerçekleştirilecek. Onun sonucunda çıkan pozisyonu ülkeler tekrar değerlendirecekler, mutabık kalırsak onaylayacağız ve proje sürecek. Ama orada ciddi bir gecikme var, takvimin yeniden oluşturulması gerekiyor. Projede maliyet artışları var, bunların müzakeresi gerekiyor, gecikme cezaları, bunların ne yapılacağı. Bu, komple bir müzakere olacak.''
''Türkiye açısından ne kadarlık bir tazminattan sözediliyor?'' sorusu üzerine Bayar, ''Türkiye, projenin yaklaşık yüzde 5 ortağı. 180 uçakta 10 uçak. Burada oluşabilecek maliyetler bize de o oranda yansıyor. Bizim şu andaki pozisyonumuz, biz projede maliyet artışını kabul etmiyoruz. Ama bu müzakere sonucunda çıkacak durumu tekrar değerlendireceğiz. Orada Türkiye'nin elinde. Bunun sonunda iki opsiyon olur, mutabık kalınan bir pozisyonda projeye devam etmek veya çekilme opsiyonumuz her zaman vardır'' diye konuştu.
Kiralama opsiyonuna ilişkin bir soru üzerine de Bayar, ''Türkiye'nin şu anda o tür bir ihtiyacı talebi yok'' dedi.
Kaynak:http://www.haberturk.com/haber.asp?id=164648&cat=110&dt=2009/08/10