Şu anda aktif olarak kullanılan modern uçak gemilerinde, Harrier ve F35B gibi dikey iniş yapabilenleri saymazsak, F35C ve Hal-Tejas dışında tek motorlu uçak yok. Hatta Hintliler Hal-Tejas’ın çift motorlusunu yapıyorlar; 2026 ilk uçuş, 2031 seri üretim olarak. Hint Deniz kuvvetleri Amiralleri açık açık tek motorlu uçağı istemediklerini söylüyorlardı.
Çift motorlu uçakların arkasında yatan düşünce; emniyet. Bir motor arızalanırsa, uçak, diğer motorla inebilsin. Ancak istatistiksel olarak gerçek olan ise çift motorlu uçakların daha çok kayıp verdiği. Buna rağmen, ABD’nin senelerdir uçak gemilerinde kullandığı F4, F14 ve F/A18 jetleri hep çift motorlu. F35C bu geleneği bozmuş durumda.
Çift motor demek extra bakım ve masraf demek. Ama daha fazla güç demek aynı zamanda.
Ancak tek motorun getirdiği kısıtlı yük taşıyabilme ve güç eksikliği gibi sorunlar F135 gibi bir motorla belli ölçüde çözülmüş görünüyor.
Eldeki eğitim uçağını uçak gemisine uyarlamak, fakir adamın yapacağı iş. Ama 50-60bin tonluk 8-10 milyar dolarlık uçak gemisi yapmaya soyunan, fakir adamın yapacağı işi yapmaz.
Biz TCG Anadolu yaptık helikopter gemisi olarak. Sonra f35B sevdasıyla uçak gemisine dönüştürmeye kalktık. F3B olmayınca eğitim uçağını kullanabilme opsiyonunu araştırmaya başladık. Onun olmayacağını anlayınca bu sefer eğitim uçağını değiştirip ona uygun uçak gemisi yapmaya soyunuyoruz.
Olacaksa uçak gemisi, ona uygun ve yakışacak bir uçak geliştirirsiniz. (Yakışacak görünüm anlamında değil!)