Türkiye’de ilk defa ‘pal’ imal edildi
Teslimatları başlayan 9 adetlik T-129 Erken Duhul Helikopteri (EDH) projesiyle Türkiye’de ilk defa helikopterin en kritik parçalarından biri olan pal imalatı başladı.
TÜRKİYE’DE NELER YAPILDI?
Helikopter sanayii altyapısının kurulmasında çok önemli bir kilometre taşı olan ATAK projesi kapsamında, 42 milli aviyonik/silah ekipmanın yurt içinde üretimi gerçekleşti. Bunun yanı sıra helikopterin en kritik parçalarından biri olan palin imalatı Türkiye’de yapıldı. Yüksek kompozit imalat aşamasına sahip paller, helikopterin dişli kutusu ile birlikte en hassas üretim ve mühendislik gerektiren parçaları arasında yer alıyor. T129 ile edinilen bu tecrübenin halen tasarımı devam eden Milli Helikopter Tasarımı'nda da kullanılması planlanıyor.
Helikopter gövdesinde yaklaşık 6.400 adet parçadan 6.200 parça detay üretimi TAI tarafında gerçekleştiriliyor. Helikopterin üçüncü ülkelere satışında, projedeki mevcut iş paylaşımı aynen korunacak olup, üretim yalnızca Türkiye’de gerçekleştirilecektir.
Proje kapsamında ana yüklenici TAI, helikopter üretimi ve aviyonik-silah sistemlerinin helikopter üzerine enstalasyonundan sorumlu. ASELSAN Milli Görev Bilgisayarı ve Silah Sistemi entegrasyonundan, Agusta Westland ise performans ihtiyaçlarını karşılayan “uçabilir” durumdaki helikopter sağlanmasından sorumlu.
MENZİLİ 556 KİLOMETRE
İki mürettebatlı ATAK Helikopteri, her biri 1.360 hp gücünde olan 2 adet LHTEC CTS800-4ATurboshaft motoruna sahip. En fazla 288 km/saat hıza ulaşabilen helikopterin maksimum kalkış ağırlığı ise 5 bin kilogram. Menzili ise 556km. Burunda taşıdığı 20 mm’lik 500 mermi kapasiteli topa sahip ATAK helikopteri, kanat altındaki 4 pod ile toplam 76 adet roket atabilmekte.
http://kokpit.aero/t129-teslimati-basladi-pal-imal-ettik