Tusaş Kuyruksuz uçak ekolüyle, Baykar da kısa mesafe iniş kalkış yapan uçak modeliyle dünya için bilinen; ama Türkiye özelinde pek bilinmeyen bir dünyaya giriyorlar.
kuyruksuz uçakların kullanıma gireceği, kısa mesafeden inip kalkacak olan KE jetinin bu gemiye inip kalkacağı tarihleri ön göremiyoruz; ama yerli sanayinin iş bölümüyle yeni ekollere girmiş olması çok doğru bir evrim süreci.
benim tahminim, daha doğrusu gönlümden geçen, hem kuyruksuz iha, hem kısa mesafeden inip kalkan iha akımının ileride insanlı jetlere de yansıyacağı şeklinde.
Anka 3 ve KE ile %60 oranında ortak alt sistemler taşıyan insanlı bir lite savaş jeti hayal ediyorum.
silahlar, optik, radar ve motor, bu dördünü toplasan zaten %30 belki daha üzeri akraba bir uçak çıkar.
bunlara iniş takımını ve kanatları eklersen zaten %50 üzeri ortak alt yapı kullanan bir jet oluyor.
yani, insansız jetlerle %60 aynı olan insanlı bir hayalet jet hiç de abartılı bir hedef değil bence.
ortak alt yapı kullandıklarından, üretimi kolay, yatırım maliyetleri düşük, fayda maliyet oranı çok yüksek bir filo yapısı mümkün.
üstelik, ortak alt yapı kullanımı, ihracat konusunda da çok cazip gelir.
bir uçak pazarlarken, bu uçağı alırsanız bunun aynısından bir de insansız model var veya tam tersi, aynısından bir de insanlı uçak var, şeklinde pazarlama gayet etkili olacaktır.
çünkü uçak demek bakım onarım ve yedek parça demek.
insanlı uçak için ayrı teknisyen ve apayrı yedek parça zinciri yerine, hem insansız hem insanlı jetler için tek bir bakımcı, tek bir tip tornavida, tek yedek parça tedarik zinciri...
alıcılara gayet cazip gelir bence.
tabi bunlar için tek eksik 3000lb motor; ama aslında o bile şart değil, 2750lb güç de yetecek bu gün.