zamanında İngiltere'den savaş uçağı motoru teknolojisini alabilirdik; ama bu gün uçak alabileceğimizi hiç sanmıyorum.
üstelik alabilsek bile fazla riskli bir alım olur bu.
ABD kaşını çatıyor diye kıytırık bir kameranın bile koz haline gelebildiği bir dönemde kimse bu riski almaz.
o uçağın tek sahibi de yok, birçok ortakla aranın 30 yıl hiç bozulmayacağını var sayacaksın ki serviste kaldığı 30 yıl boyunca uçağın parçaları değişsin ve tedarik zinciri sağlıklı işlesin.
bir diğer nokta da şu:
"The German parliament's budget committee on Thursday approved a €5.4 billion ($6.35 billion) contract to buy 38 Eurofighter jets from Airbus for the country's air force."
https://www.dw.com/en/germany-approves-billion-euro-purchase-of-38-eurofighter-jets/a-55513389biz gidip de tranche 1 almayız sanırım.
yeni modellerin piyasası bu seviyelerde.
bizde bu işe ayıracak kadar Euro var mı?
bu arada, ben 2023 seçimlerinde yeni bir hükümet seçilirse ve s400 konusu bir şekilde biterse üretici konumunda olmasak da f35 uçağı istersek satın alabileceğimizi düşünüyorum.
Yunanistan'a bile satan adamlar bize niye satmasın?
5. nesil uçakların havası ön görülenden hızlı bitiyor.
tabi bunun sebebi bizde birilerinin iddia ettiği gibi iha devrinin başlaması değil, özellikle batı gerek siyasi farklılıklar, gerek f35 seçeneğinin teknolojik olarak doğru tercih olmayabileceğine dair düşünceler nedeniyle bu 5. nesil f35 faslını kısa kesip direk 6. nesil uçak teknolojilerine yöneliyor.
f35-b modelini ayrı tutarsak, para yatırılmak istenmeyen bir 5. nesil uçak olma yolunda hızla ilerliyor f35.
tabi, başka bir alternatifi olmayanlar parayı basıp 2 filo alacak; ama işte başka alternatifler bulabilen veya kendi alternatiflerini yaratabilen devletler için olmazsa olmaz bir uçak değil daha şimdiden.
başarılı bir deep strike/ uçağı olduğu tartışılmaz; ama her işe yarayan bir uçak olmadığı konusunda yaygın bir kanaat var artık.
muhtemelen satış adetleri tahminlerin gerisinde kalacak.