Sn Yaşar'a sorum şu olacak biz bu TF-35000 motorunu belli oranda Denizciliğe modernize edebilirsek bu platform bize Türk Deniz Kuvvetlerindeki ihtiyaçlarımızı ne derecede karşılar ve GM'in ya da RR'nin hangi modellerine eşdeğer olur.
GE demek istediniz herhalde sn kaptan-ı derya!
GE’nin LM2500 serisi gaz türbinleri, medium bypass yolcu uçağı motoru olan CF6 turbofan dan türetilmiştir. CF6 50000+ lbf ‘e kadar itki üreten bir motordur.
GE’nin LM500 serisi gaz türbini ise TF34 (9500lbf) turbofan yolcu uçağı motorundan türetilmiştir.
RR’un MT30 gaz türbinleri ise Boeing 777 uçağını uçuran Trent-800 serisi türbofandan türetilmiştir. Bu motor da 90000+ lbf itki üretir.
TF35000 motoru yaklaşık 24-26000lbf itki üretecek bir düşük bypass turbofan motordur. LM 2500’e yakın bir gaz türbini olarak evrilebilir.
Ama böyle bir gaz türbini geliştirmek için zaman ve para harcamaktansa GE ile anlaşıp (ki bunun ilk adımları atıldı) , lisans altında, Hindistan ve Japonya’nın yaptığı gibi, bu gaztürbinleri TEİ’de üretilebilir. Alt yapısı hazır bir TEI bu iş için biçilmiş kaftandır.
Evet Sn Yaşar yazarken General Electric'i, General Motors'un kısaltması gibi yazmışım karışıklık olmuş.
Dediğinize katılıyorum lakin Amerika bu işe ne kadar olur verir bilmiyorum. Özellikle Akdeniz politikamızı ve denizcilikteki yayılmacı politikamızı göz önünde bulundurursak. Yoksa mühendislik olarak TEİ yönünde bir şüphe yok layıkıyla, zamanında yapacaklardır. İstenilen hemen hemen her parçası, teknolojisi burada üretilecektir, Amerika izin verdiği sürece .
Dediğiniz gibi TEİ genel müdürü de bu konu hakkında 4-5 defa istekli olduklarını ve çalıştıklarını dile getirmişti. Olurda istediğimizi alırsak ne mutlu bize. Lakin ben uzun vadede yerli ve milli güç sisteminin komplesinin planlamada olması gerektiğini düşünüyorum. Çünkü biz bugüne bugün artık ciddi bir askeri gemi üreticisiyiz, daha da iyi olacağız ve ileride müşterilerimize ve müttefiklerimize hür bir şekilde gemi üretmemiz için bu şart. Amerika'dan Çin'den Rusya'dan dilenmek zorunda kalmamalıyız.