forumdan genel görüşler.
olsa : olmuyor yapamıyoruz yapamayız
gecikse: zaten belliydi yapamayacağımız gün gibi aşikar.
bitse: bence olmamış istediğimiz gibi değil keşke yabancı bir firmayla yapsaydık
yabancı firmayla yapılsa: daha önce yapılabilirdi çok geç kalındı artık tren kaçtı.
okurken gülmemek için zor tutuyorum kendimi.
Şuan daha resmi olarak TF35000 gibi motorun resmi ihale süreci bile bitmedi. Buradaki insanların bu kadar endişeli olması gayet normal. Çinliler bile, o koca endüstri, binlerce hatta on binlerce mühendis ile milyarlarca dolarlık neredeyse sınırsız kaynak ile 5.Nesil uçak motoru şuan itibari ile yapamadı ise bu endişe çok normal. Sonunda sizin dediğiniz olur, dediğiniz gibi düşünenler şirketlerimizi ve mühendislerimizi hafife almışız diye özür diler, hata yapmışız der, ben kendim için derim.
Ortada Çin varken, ki adamlardaki endüstri çok başka seviyede her anlamda. Adamlara 4nm transistörlü Chip üretimi için ASML litografi makinası vermeyince adamlar SMİC ile yeni bir üretim yöntemi buldu. Ve bunu, dünyanın en zorlu üretim yöntemi ve mühendisliği diyebileceğimiz en yüksek teknoloji çiplerde başardı. Baştan yeni bir üretim ekosistemi oluşturdular. 2025 gibi mobil cihazlara gelebileceği hatta ARM mimarisinde bilgisayar platformları için Huawei'nin Kirin işlemcileri olacağı hakkında söylentiler var. Siz burdan biçin ellerindeki mühendisi ,endüstriyi ve proje finansman gücünü.
Helikopter motorunda TS3000 motorunu TEİ rahatlıkla yapar. Bugün başlasınlar 0 dan çekirdek çalıştırmasına 15 18 ayda bitirebilirler bile, ama elimizdeki projeler dolayısı ile yapamıyoruz. Ve donanmada bırakın ağır nakliye helikopter ihtiyacını karakol gemilerimiz için S70 Seahawk helikopteri yok yeterli sayıda. MİLGEM 6,7,8 gemileri S70 olmadan mı tedarik edeceğiz. Akdeniz karışmaya çok müsaitken bulunan durumdan en az 1,5 kat daha çok deniz helikopterine ihtiyacımız var.
Ki bu durumda mühendislerimizin hiçbir suçu yok, aksine ellerinden gelenin çok çok fazlasını yapıyorlar, ellerine yüreklerine sağlık, bu bütçede bu ambargolarda bu kadar iyi iş başaran başka ülke mühendisi var mı acaba? Merak ediyorum.
F35 projesi için kaç mühendis çalışıyor mesela. Biz Kaan'ı 3000 TUSAŞ'da 3000 diğer olmak üzere 6000 personel ile komple yapıyoruz. Sorun ağır kanlı kalan siyasi irade ve yönetimde. MMU'nun yapılacağı Kasım 2012'de resmi karar ile berlilenmişti.2023'te bugün bizim mühendislerimiz, motorun ilk ateşlemesini hızlı ve doğru adımlar atılsa yapabilirdi. Çok çok daha iyi durumda olabilirdik.