Bende 2028’e kadar anca olacağını düşünüyorum. Hayatı boyunca hiç turbofan motoru yapmamış bir ülkeyiz. Daha 3-4 sene evvel ciddi türbin motoru deneyimi yaşamış ülkeyiz. Mühendis kadrosu kısıtlı, mali olarak öyle onlarca milyon dolar para aktaramayan ülke 2024’de çekirdek çalıştırıp 2026’da üretime sokamaz. Anka 3’ün TF6000 ile üretimi 2029 sonuna anca yetişir. 2018’de ilk ateşlemesi yapılan TS1400 2024’e geldik hala Gökbey ile testlerde. Çekirdek ateşlenmesinden 5,5 yıl geçmiş. TF6000’de 2028 öncesi hayal. 2028 bile bence çok da mümkün değil.
Haaa çok mu ihtiyaç, geliştirme açısından ülkedeki en kritik platformlarından ama kullanacağımız platformlar Anka, Kızılelma, Anka4 vs daha kullanımda dünyada doğru düzgün örnek yok. Daha doktrin oturmadı. Yapay zekaları, ülkenin haberleşme altyapısı çok ham. TS3000 gibi motor çok çok daha kritik. Deniz havacılığımız…
Benim sayın Yaşar’a sorum olacak. Biz bu TF6000 motorunda ciddi değişiklikler ile özel jetler için motor tasarladık. Bu motor en nihayetinde çekirdek olarak, tasarlanma felsefesi olarak askeri motor. Askeri motorda çok da fazla yakıt verimliliği aranmaz. Hele ki ilk defa turbofan yapan ülke için. Böyle bir motor Pratt&Whitney’in bu tip iş jeti motorlarının yakıt verimliliği ve diğer yönlerden(bakım aralığı, bakım maliyeti, işletme ömrü vs vs ) aynı seviyeyi başarabilir miyiz?
Birde madem böyle turbofan motorları yapmaya başladık artık TEİ’nin GE’de bulunduğu gibi, THY ile mi yapıyor yoksa kendisi mi geliştirir bilmiyorum ama kendi motorlarımızı test edeceğimiz motor test uçağına ihtiyacımız var. Aesa radar konusunda ASELSAN’a bir uçak tahsis edilmişti. Buna benzer hamleler gerekli.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTy4Z01VfRbUwpts0tBRaSCx9pc5HsnSJbpfg&usqp=CAU