Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
80 (41.2%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.6%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (12.9%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.7%)

Toplam Oy Verenler: 194

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 1027859 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3697
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4600 : 08 Kasım 2023, 22:36:01 »
Önce bir TF-6000'i yapsınlar ak mı kara mı işte herşey o zaman açığa çıkar , gerekirse gider İngilizlerin kapısında yatılır (Tabi TF-6000 olmazsa)
TF6000 olursa da RR lazım olabilir. TF6000 bizim elimizi güçlendirir. Bu motoru nasıl olsa yapacağımıza göre RR, en azından teknik yardım vererek pastadan pay almak isteyecektir.
Biz zamana karşı yarıştayız şu anda.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2783
  • 264
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4601 : 08 Kasım 2023, 22:42:37 »
Önce bir TF-6000'i yapsınlar ak mı kara mı işte her şey o zaman açığa çıkar , gerekirse gider İngilizlerin kapısında yatılır (Tabi TF-6000 olmazsa)

2030 Gibi seri üretime girecekse bu motor, ben olsam, TF-6000 projesi başarılı olsa bile yatarım kapılarına.  Hem zamandan kazanıyorsun hem de risk almıyorsun, daha ne olsun.

Çevrimdışı mehmet05

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1529
  • 134
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4602 : 08 Kasım 2023, 22:44:56 »
Arkadaşlar rr özelinde tartışma devam ederken bir sorum var?

Biz TF35K geliştiriyoruz tasarım tamam parça kesimine başladık .En azından açıklamalar bu yönde

Peki bu saatten sonra Kaan üzerindeki motorda Rr bize ne verebilir?

Konuyuda şöyle açayım;

Biz ilk 20-40 adet üretim için f110 ge 129 istiyoruz prototipler için sorun yok iken seri üretimde durum belirsiz.

Peki TF35 k'lı ilk uçak denemesi 2028-2029 olacağı söyleniyor

İşte tam bu noktada;

Rr için işimize yarayacak yani halihazırda 100 kn ve üzeri bir motoru yok.

Birlikte geliştirsek en önemli soru ne zaman tamamlanır?

Aynı şekil bizim TF35K girişimimizi baltalar mı?

Gücü ne olur?

Rr motoru kaan'ın İlk parti uçaklar için konuşuluyorsa yani 2028 -2029 için yani 20-40 uçaklık bir motoru yetiştirmek için ise rr ile masaya oturmak için geç kalmadık mı?

Diyelim Kaan için rr motoru seçildi geliştirmeye başlandı ve hatta bizim TF35 k motorundan bile vazgeçildi.biz bu motora ait uçağı Arjantin vesaire ülkelere satabilcek miyiz?

Yani kendimiz motor geliştirirken başka bir ülke ile tekrar motor geliştirme işine girmek ne kadar mantıklı?kaynakları ikiye ayırmak zorunda kalmayacağız mı?

Bunlar Kaan ve rr özelindeki sorularım ve düşüncelerim

Cevaplarınız için şimdiden teşekkürler.

Yani kısaca rr un Kaan için halihazırda motoru olmadığı için seçim yapmadığımızı,planımızın ilkbaş hazır motor daha sonra yerel kendi motorumuzla uçurmak üzere planın olduğunu düşünmekteyim

Aynı şekil rr ile Kaan için motor geliştirmeye kalksaydık bile geç kaldığımızı düşünmekteyim.

Son olarak tf6000 ve tf1000 prototiplerinden sonra ne ge'ye ne rr'ye ihtiyacımız olmadığını düşünmekteyim gelinen noktada,bu işin altından kalkacağımıza inancım tam

Saygılarımla
TF35K motorunu diyelimki 2027’de ateşledik. Ne zaman uçar acaba?
TS1400’e bakalım. 2018’de ilk ateşlemesi yapılmış. 2019’da ilk prototip yapılmış. Daha motor yeni uçtu. Yani 4 yıl sonra. Seri üretime girmesi için en az 2 senesi var.
Demekki aynı mantıkla, 2033’den önce bu motor bu uçağa seri üretim olarak takılamaz.

RR’nin F110 gibi bir motoru yok. Ama 23800lbf kuru itkili Pegasus motoru var. Bu motorun uçaklara uygulanmayan (Harrier üretimi durduğundan) son versiyonu 26000lbf kuru itki üretiyordu. Bu motora art yakıcı koyun. Alın size TF35000. Pegasus motoru 2008 den sonra yapılmıyor. Ancak aynı motor teknolojisi kullanılarak F35B’nin dikey iniş kalkış motoru üretilmiş.
RR’un GE ile beraber geliştirdiği F136 motoru 28000lbf kuru itkili motordu. Art yakıcılı 43000lbf itki üretiyordu.

Kaan Stealth olarak 2035’den önce uçamayabilir. Oysa RR ile ortak bir stealth motor üretip 2029’da stealth uçak uçurabiliriz. Bu arada TF35K da olgunlaşır.

Ben de paraya kıyılıp bir şekilde hem yerli hem de RR ile geliştirme programı yapılmasından yanayım. İngilizlerin de kendi motorlarını geliştirmek için bir yerde ARGE masraflarını yıkacak ortaklara ihtiyacı var. Böyle bir motor işine girersek, bunun gaz türbin, belki yolcu uçağı türevleri ile yaptığın masrafı fazlası ile çıkarma imkanı da doğabilir. Belki   geliştirilecek motordan türeteceğimiz gaz türbinli 10 gemi yapsak, 40 uçağa taksak masrafları fazlası ile çıkarmış oluruz. 

Ama Tf-6000 vs beklersek hem gecikmiş, hem de bir pazarlık kozumuzu kaybetmiş oluruz.
« Son Düzenleme: 08 Kasım 2023, 22:46:53 Gönderen: mehmet05 »

Çevrimdışı Heartbang

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 510
  • 36
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4603 : 08 Kasım 2023, 23:38:25 »
KAAN'ın motorunu TS-1400 ile kıyaslamak doğru olmaz. TS-1400 hem askeri hem de sivil havacılıkta kullanılacak bir motor.
Dolayısıyla ekstra test ve sertifikasyon prosedürlerine tabii.

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 571
  • 39
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4604 : 08 Kasım 2023, 23:54:13 »
Yaşar Abi, F136 motoru hiç kimse tarafından kullanılmamış. Bu motorun UK tarafında %60 ortaklığı var gibi görünüyor. Bunun bir varyantı üzerinden bir şeyler olabilir mi abi?

Valla içimiz kıpır kıpır oldu. İnşallah beklentiyi karşılarlar.

Çevrimdışı SATURN

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 40
  • 8
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4605 : 08 Kasım 2023, 23:56:36 »
Arkadaşlar rr özelinde tartışma devam ederken bir sorum var?

Biz TF35K geliştiriyoruz tasarım tamam parça kesimine başladık .En azından açıklamalar bu yönde



Konuyuda şöyle açayım;

Biz ilk 20-40 adet üretim için f110 ge 129 istiyoruz prototipler için sorun yok iken seri üretimde durum belirsiz.

Peki TF35 k'lı ilk uçak denemesi 2028-2029 olacağı söyleniyor

İşte tam bu noktada;

Rr için işimize yarayacak yani halihazırda 100 kn ve üzeri bir motoru yok.

Birlikte geliştirsek en önemli soru ne zaman tamamlanır?

Aynı şekil bizim TF35K girişimimizi baltalar mı?

Gücü ne olur?

Rr motoru kaan'ın İlk parti uçaklar için konuşuluyorsa yani 2028 -2029 için yani 20-40 uçaklık bir motoru yetiştirmek için ise rr ile masaya oturmak için geç kalmadık mı?

Diyelim Kaan için rr motoru seçildi geliştirmeye başlandı ve hatta bizim TF35 k motorundan bile vazgeçildi.biz bu motora ait uçağı Arjantin vesaire ülkelere satabilcek miyiz?

Yani kendimiz motor geliştirirken başka bir ülke ile tekrar motor geliştirme işine girmek ne kadar mantıklı?kaynakları ikiye ayırmak zorunda kalmayacağız mı?

Bunlar Kaan ve rr özelindeki sorularım ve düşüncelerim

Cevaplarınız için şimdiden teşekkürler.

Yani kısaca rr un Kaan için halihazırda motoru olmadığı için seçim yapmadığımızı,planımızın ilkbaş hazır motor daha sonra yerel kendi motorumuzla uçurmak üzere planın olduğunu düşünmekteyim

Aynı şekil rr ile Kaan için motor geliştirmeye kalksaydık bile geç kaldığımızı düşünmekteyim.

Son olarak tf6000 ve tf1000 prototiplerinden sonra ne ge'ye ne rr'ye ihtiyacımız olmadığını düşünmekteyim gelinen noktada,bu işin altından kalkacağımıza inancım tam

Saygılarımla
TF35K motorunu diyelimki 2027’de ateşledik. Ne zaman uçar acaba?
TS1400’e bakalım. 2018’de ilk ateşlemesi yapılmış. 2019’da ilk prototip yapılmış. Daha motor yeni uçtu. Yani 4 yıl sonra. Seri üretime girmesi için en az 2 senesi var.
Demekki aynı mantıkla, 2033’den önce bu motor bu uçağa seri üretim olarak takılamaz.

RR’nin F110 gibi bir motoru yok. Ama 23800lbf kuru itkili Pegasus motoru var. Bu motorun uçaklara uygulanmayan (Harrier üretimi durduğundan) son versiyonu 26000lbf kuru itki üretiyordu. Bu motora art yakıcı koyun. Alın size TF35000. Pegasus motoru 2008 den sonra yapılmıyor. Ancak aynı motor teknolojisi kullanılarak F35B’nin dikey iniş kalkış motoru üretilmiş.
RR’un GE ile beraber geliştirdiği F136 motoru 28000lbf kuru itkili motordu. Art yakıcılı 43000lbf itki üretiyordu.

Kaan Stealth olarak 2035’den önce uçamayabilir. Oysa RR ile ortak bir stealth motor üretip 2029’da stealth uçak uçurabiliriz. Bu arada TF35K da olgunlaşır.

Ben de paraya kıyılıp bir şekilde hem yerli hem de RR ile geliştirme programı yapılmasından yanayım. İngilizlerin de kendi motorlarını geliştirmek için bir yerde ARGE masraflarını yıkacak ortaklara ihtiyacı var. Böyle bir motor işine girersek, bunun gaz türbin, belki yolcu uçağı türevleri ile yaptığın masrafı fazlası ile çıkarma imkanı da doğabilir. Belki   geliştirilecek motordan türeteceğimiz gaz türbinli 10 gemi yapsak, 40 uçağa taksak masrafları fazlası ile çıkarmış oluruz. 

Ama Tf-6000 vs beklersek hem gecikmiş, hem de bir pazarlık kozumuzu kaybetmiş oluruz.


RR bir yil once yeni bir motoru 18 ay icinde yaptiklarini aciklamislardi gururla... RR ile calismak gerekli,belki bu motor uzerinden KAAN icin uygun olan motor 1-2 yil icinde ortaya cikabilir..RR ile calismak ( sartlar uygunsa) harika olur..
« Son Düzenleme: 08 Kasım 2023, 23:58:46 Gönderen: SATURN »

Çevrimdışı Denizci16

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2573
  • 74
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4606 : 09 Kasım 2023, 01:39:04 »
F136 motoru olmaz ortağı ge

Pegasus motoru çapı 120 cm uzunluğu yaklaşık 3800 cm afterburner olmadan 106 kn itki üreten bir motor yalnız eski tasarım harrier motoru,bizdeki tf6000 dakı gibi havayı soğuk bir şekilde dışarı atacağından emin değilim ,yani tam stealth olmayabilir ısıl iz bakımından.ama bir afterburner eklenip 155 kn veya 35k libre üreten bir motor üretilebilir.

Sıkıntı şu bu motor f110 dan önce yetişip yetişmeyeceği,çünkü afterburner eklenip test edilecek.zaten rr'a yönelirsek bunun ilk sebebi f110 ge129 alamayışımız olur o zamanda rr'ye yönelmek için geç kalırız diyorum.yani RR ile ne yapılcaksa ama Pegasus veyahut yeni nesil stealth motor şimdi yapılmalı yoksa 1 sene sonra zaten TF35 k nın prototipini görürüz.

Bence trmotor ve motorsich ortaklığına güvenin eski tipte olsa motorsich'in  52 bin librelik  yolcu uçağı motoru (low by pass)üretmişlik tecrübeleri var.boş değiller.

« Son Düzenleme: 09 Kasım 2023, 01:39:45 Gönderen: Denizci16 »

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 571
  • 39
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4607 : 09 Kasım 2023, 01:47:06 »
F136 motoru olmaz ortağı ge

Pegasus motoru çapı 120 cm uzunluğu yaklaşık 3800 cm afterburner olmadan 106 kn itki üreten bir motor yalnız eski tasarım harrier motoru,bizdeki tf6000 dakı gibi havayı soğuk bir şekilde dışarı atacağından emin değilim ,yani tam stealth olmayabilir ısıl iz bakımından.ama bir afterburner eklenip 155 kn veya 35k libre üreten bir motor üretilebilir.

Sıkıntı şu bu motor f110 dan önce yetişip yetişmeyeceği,çünkü afterburner eklenip test edilecek.zaten rr'a yönelirsek bunun ilk sebebi f110 ge129 alamayışımız olur o zamanda rr'ye yönelmek için geç kalırız diyorum.yani RR ile ne yapılcaksa ama Pegasus veyahut yeni nesil stealth motor şimdi yapılmalı yoksa 1 sene sonra zaten TF35 k nın prototipini görürüz.

Bence trmotor ve motorsich ortaklığına güvenin eski tipte olsa motorsich'in  52 bin librelik  yolcu uçağı motoru (low by pass)üretmişlik tecrübeleri var.boş değiller.

GE'nin ortaklığı %40. Karar verici durumda olmayabilirler. Bizim de TEI'nin ortağı şu anda, bir engel çıkartabiliyorlar mı bizim satışlarda?

Sadece bu motor anladığım kadarıyla bir 15 sene önceki teknoloji ile üretilmiş. Belki bize uygun değildir ama zaten kapsam bunu modernize etmek bile olabilir.

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 814
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4608 : 09 Kasım 2023, 01:54:53 »
İngiltere tüm kapıları açmış. Daha ne olacaktı, hangi ülke yapar bunu?

İngiltere'ye ekonomik olarakta bağımlıyız. Onlardan bol faizle borçlanıyoruz.

Exeter ve Chatham House'den nasibini almayan ülkemizde iyi yerlere gelemiyor  :P Ayrıca, eşi İngiliz olan vatandaşlarımızda hayata 1-0 önde başlıyorlar. ;D

Kaan'ı Arjantin'e bile satabileceksek ben İngiltere ile motor işine okeyim :P

Acaba bu 2028 Kaan yerli motor ile uçacak söylemi İngiltere/RR ile anlaştıktan sonra mı çıktı? Çünkü 2028'e motor yetişemez normalde, imkansız. Kotil "Planımız 2028'de KAAN'ı Türk motoruyla uçurmak." Dikkat edin motoru çalıştırmak değil, uçurmak diyor.

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 571
  • 39
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4609 : 09 Kasım 2023, 02:10:39 »
Arkadaşlar bu F135 ve F136 kapışmasını birileri detaylı olarak anlatsa çok memnun olurum. 

1. Bu seçimde politik oyunlar döndü mü?
2. Seçimin sonucunda bu F136 başka bir projede evrilerek kullanıldı mı?
3. F136 ne kadar eski teknolojiler barındırıyor?
4. Bizim Kaan'ın F35'ten ciddi anlamda teknik birikimler barındırması acaba F136 gibi bir motor için avantaj olur mu? F136 ve F135'in birbirlerine benzediğini düşünerek düşündüm bunu.
5. F136 için çalışmaların maliyetini RR mu üstlenmiş oluyor? Sonuçta bu maliyetleri şimdi paraya çevirme şansları doğmuş olacak.
6. RR'un 6. nesil program için ürettiği motorun bu motor ile alakası var mı? F119'den evrilen F135 gibi.