Sn Marmara,
Ya öküzün altında buzağı aramaya çalışıyorsunuz, ya da yazılanları anlamamakta israr ediyorsunuz. Sorduğunuz soruların cevaplarını sizde arayıp bulabilirsiniz.
GE-T700 motoru ilk 1973 yılında çalışmış; 1964 değil. O günden bu güne 1500HP’den 3000HP güce ulaşacak şekilde evrimden geçmiş. Şu anda TEİ’nin de ürettiği motorun üzerinde yekpare ve 3D teknolojisiyle üretilmiş yanma odası, 3ncü nesil tek kristal türbin kanatları, “Full Authority Digital Engine Control” sistemi var; fanları ve kompresörleri de Blisk olarak imal edilerek daha randımanlı hale getirilmiş. Son T901 modeli ayrı bir teknoloji harikası. CMC parçalar içeriyor.
Ukrayna’nın yaptığı TV3-117VMA 1989’a takılmış kalmış. Rusya’nın yaptığı TV3-117’nin bir versiyonu olan Klimov-VKM2500 ise güç olarak ve modern teknolojiye ayak uydurması açısından çok daha ileride.
Yazdıklarımla ve benimle aynı fikirde olmayabilirsiniz. Ama bu gerçekleri değiştirmez. Alaycı ve iğneleyici yazılara da gerek yok. Kim takar Erman Toroğlu’nu.
Yakında, Apache’de de kullanılan ve TEİ’nin de ürettiği 701D motorunu Atak-2’de görürsek hiç şaşırmayalm.
Motorun içindeki yanma odası ebatlarından tutun, kompresörlerinin ve türbinlerinin yapısal direncine varıncaya kadar, yeni teknolojilerle imal edilmiş motorlar, bilhassa zor şartlarda, helikopterin genel performansını çok etkiler. Bakınız, Çin’in Z10 helikopterini deneyip duruyor Pakistan, ama bizim CTS-800 motorlu Atak-129 performansını alamıyor.
GE T700 motorunun tasarımı, teknolojisi 1960'lara ait 60 yıllık motor, seri üretime 1970'lerin başında geçmiştir.
Uçak, helikopter veya araba motorları belirli süreç içerisinde modernize edilir ama bu onu yeni motor yapmaz. 150HP Toyota motoruna türbin ve karbüratör yerine injektör eklemeyip gücü 300HP olunca ortaya yeni motor ortaya çıkmaz.
Öncelikle TV3-117 Ukrayna değil Rus motoru, 117 kodlaması Klimov bürosunun kod numarası.
Bu motoru Klimov tasarladı, motorun geliştirlimesi, seri üretime hazırlanması vs ve bütün haklar onlara ait idi, Ukrayna'da sadece üretici fabrika var, yeni motor tasarlayacak alt yapısı kısıtlı.
Dediğiniz son modeli 1989 Sovyetler döneminde ortaya çıktı, sonra ülke dağıldı ve Klimov sıfırdan Rusya'da fabrika kurdu. Bu motorun devamı Rusya'dır Ukrayna değil, ismi Vladimir Klimov VK-2500 serisi olarak değiştirildi, Ukrayna'da kalan TV3-117 yarı ölü motor.
VK-2500 kristal türbin, FADEC(full authority digital control system) yeni modern helikopterlerinde ne varsa bu motorda vardır. Motor ömrü de çok uzun 12000 saat, bazı modern batı motorlarından bile fazla uçuş ömrüne sahip.
GE T700D ile son model VK-2500PS-03 kıyaslaması yapılırsa daha doğru olur, ama her yönüyle VK-2500 üstündür, seyir uçuş kuvveti 2000HP, kalkış sırasında veya özel şartlarda 2700HP güç üretir. TV3-117 bu motor karşısında çok ilkel kalır.