Inceliklerde kaybolmadan biraz kendimi bilgilendireyim dedim galiba zurnanin zırt dediği yer uçak ne olursa olsun AESA radarlari..
Doğru mudur?
80 uçak alacaksak hepsinin gelmesi bir 10 sene alır herhalde, hele ki kendi mühimmatimizi uyarlayacaksak vs..
Doğru. Aesa radarı modern savaş uçağının olmazsa olmazı. Çok uzak mesafelerden hasım uçakları belirleyip hedef kilitlemesi yapabilme açısından çok önemli. Ayrıca hasım radarların Aesa radarları kilitlemesi çok çok zor. Ancak, Aesa radarları da kendi aralarında farklı. Şu anda F22, F35 gibi uçaklarda dahil hemen her modern uçaktaki Aesa radar, GaAs (Galium Arsenik) alaşımı T/R (transmit/Receive) gönderici alıcı modülü kullanıyor. Oysa Gripen E ve F Block larında ve bazı yeni F/A18 uçaklarında GaN (Galium Nitrür) alaşımlı T/R modülleri var. Bu modüller GaAs modüllerden 5 ile 8 kat arası daha güçlü. O kadarki hasım uçağın ya da kendisine kitlenmeye çalışan radar sisteminin elektronik ve aviyonik sistemlerini bozup atıyor.
(Bizim gemilerimizdeki Aesa bazlı radarlarımızda GaN modüller var.) Tabii küçük alanda bu güçlü modüller daha çok ısınıyorlar. Bu ısı problemini halletmeye çalışıyor ASELSAN. Onun için bizim F16 radarları geçikmiş durumda.
EF2000 tranche 4’deki BAE Systems’in Aesa radarı ise, GaAs ve GaN hibrit yapıda. Yani çok ileride diğer 4++ nesil uçaklara göre.
İlk erken duhul bir filodan sonra üretim hattı oturtulursa, o kadar uzun süreceğini zannetmiyorum 80 uçağın yapımının.
Özgün mühimmatlarımızın uçaklara entegrasyonu kolay olur. EF2000’ler Aim 9X ve Amraam uyumlu zaten. Bizim Gökdoğan ve Bozdoğan füzelerini de bu füze olarak tanıtır geçeriz. Diğer NATO mühimmatlarını da kullandığı için (JDAM ve JSOW gibi ki bizdeki karşılığı HGK ve KGK dır) elimizdeki tüm mühimmatlar bu uçaklara uyar.