Valla Sn Yaşar Hocam ramjetli 3-4 mach hızla uçan bir füzeyi durdurmak çok daha zordur ve çok daha kısa reaksiyon süresi gerekir.Tabi bu tip füzelerin uçuş parametreleri farklı olabiliyor.Füze ilk başta yüksek irtifalarda seyredip sonra alçak irtifalara özellikle de terminal fazda inebiliyor.Yüksek hızlar arayıcı başlığın da çabuk ısınmasına neden olabiliyor sürtünmeden dolayı.Dolayısıyla dediğiniz gibi bu tip bir füzeyi atacaksak hedefin çok kıymetli olması gerekir onun için ben daha çok gemisavar Atmaca füzesinde tercih ederim ramjet motoru.Zaten Gezgin füzesinin de en az 1500 kg dan aşağı olacağını sanmıyorum.Ve evet ramjet işi başarılırsa sıra scramjete gelecektir.Rusya'nın Zircon hipersonik füzesi buna iyi bir örnektir.
+1
Doğru noktalara parmak basmışsınız. Hemfikiriz!
Hintlilerin şu an bulamadığım bir videosunda izlemiştim. Brahmos, eski bir savaş gemisinin başından girip kıçından çıkıyordu. Atıldığında 3 ton olan bu füze gemiye çarptığında yaklaşık 2 ton ve en az 3500km hızda olsa, üzerindeki kinetik enerji ile ve zırh delici başlığı ile patlayıcı taşımasına bile gerek yok.
Saniyede 1.2 km hız ile gemiye uçan bu füzeye karşı tedbir almak için radarların ve geminin, eğer atıldığında erken önlem sistemleri belirlemedi ise, 25 saniyesi var. Satürasyon saldırısında hedef vurması neredeyse kesine yakın bir füze bu.
Peki booster ile ilk hız alınıp ramjet çalışma hızına ulaşılabilir mi? Eğer bu sağlanırsa turbojetten çok daha ucuza mal edilen bir ürün olmaz mı?! (Hareketli parça olmayışı, düşük işçilik maliyeti, hızlı üretim)
Zaten booster şart Ramjet/Scramjet motorlarda. Yoksa Ramjet devreye girmez. Bugün hangi Ramjet ya da Scramjet motora bakarsanız bakın, mutlaka bir booster kademesi vardır. Booster ile en az 1.5 mach hıza ulaşınca Ramjet çalışmaya başlar.
Bu motorlar yapısal olarak basittirler. Ve genelde sıvı yakıt kullanırlar. Ancak Brahmos ve Rus benzerlerinde, sıvı yakıtların depolanmalarında çıkan sorunlardan ötürü, sıvı yakıt gibi yanan ama katı yakıt gibi depolanabilen “jel-yakıt” kullanılmaktadır.
Ramjet çok basit bir yapıya sahip olsa da ; bir türbojetten belki daha ucuz olabilir ama bir katı yakıtlı roket motorundan daha pahalıdır. İlk çalışma hızını yakalayabilmek için booster motor ihtiyacının olması ve devamlı yüksek hızda uçma gereksinimi bazı ek fiyat ve kısıtlayıcı faktör olarak ortaya çıkar.
Çok hassas bir denge ile çalışan motor olması ve yüksek hızda uçması açısından geliştirilme masrafı yüksek bir teknolojidir Ramjet. Hintliler kaçyıldır Rusya’dan yardım almalarına rağmen hala Brahmos’un scramjetli versiyonunu becerebilmiş değiller. Brahmosun Ramjetli versiyonunu da ancak yeni envantere almaya başladılar. 2019’da ilk tamamen yerli sayılacak Brahmos füzesini denediler. Proje 1998’de başlamıştı.
Yüksek hız ve yüksek yakıt tüketimi nedeniyle Brahmos kara konuşlu modeli 290km gibi menzillerle sınırlı şu anda. Havadan atılanı ise 400km menzilli. Bu menzilleri 800km’lere çekebilmek için çalışıyorlar hala.