Peki ya elektrik motorunun metalurujisi? Tamam içinde bir yanma patlama gerçekleşmiyor ama bir dirençle karşılaşıyor. 60 ton bir aleti dağ taş gezdirecek 4 dişlide 4 motordan bahsediyoruz. Bunun dayanımı nasıl olacak? Harp sahasında tank motoru gibi kapağı aç çıkar gibi pratik olacakmı?
Sn Battlestar,
AC-DC motorları üzerine tez yazmış birisi olarak size şunu söyleyebilirim; DC elektrik motorları imalatı kolay ve verimleri çok yüksek motorlardır.
Bakımları ve idameleri, karmaşık transmisyonu olan içten yanmalı motorlardan çok daha kolaydır. Fırçalı ve fırçasız DC motor üreticileri çok Türkiye’de. Ayrıca bu cins motorların yurt dışından temini de kolay.
Bu konuda Aselsan çok ileride. 400kw+ Permanent Magnet Brushless elektrik motorları üretebilen bir firma.
https://www.gecce.com.tr/haber/aselsan-12-metrelik-otobusu-yurutebilen-yerli-ve-milli-elektrikli-motor-gelistirdi-312016.html
E-Fırtına’da kullanılan tahrik sistemi, %100 yerli ve milli bir sistem. O bakımdan parça, yeni motor takma gibi sorunların minimum seviyede olması beklenmeli derim. Elektrik motoru milini doğrudan obüsün tahrik miline bağlıyabilirsiniz. DC fırçasız motorda hız 0’dan sonsuza kadar olduğundan arada transmisyona/dişliye gerek kalmaz.
Çok güzel o zaman. Şimdi baktımda e-fırtına'nın 38 kw x2 jeneratörü 357 kwh'lık bataryaları 4.5 saat civarında şarj edebiliyor. Hadi 5 diyelim tam yüklü 300 km menzile bölünce saatte 60 km yapması gerek böylece batarya devamlı yetiyor.
Amma velakin 357 kwh batarya e-fırtınayı 300 km götürecekenerjiyi elektrik motorlarına verebilir mi ?
Bir sosyal bilimci olarak doğru hesapladıysam verilere göre km de 5.5 kw civarı yakan e-fırtına ortalama 60 km arası bir menzile sahip olacak.
Şimdi burada yapılan işi anlamak lazım. 2 ihtimal var. Ya bu adamlar fırtınanın ana tahriğine ek aracı 60 km elektrikli sessiz götürecek akabinde de kendi dizel motoruna geçirecek bir alternatif güç grubu eklediler.
Yada yine ilk ihtimale ek birde tankın 1000 hp mtu'yu direk elektrik motoruna elektrik basacak şekilde dizayn ettiler ki bu almanları hoşnut etmeyecek bir seçenek olması gerekse de bu ihtimalde zaten ana makina varken ekstradan jeneratör koymanın mantıksızlığından dolayı ilk ihtimali güçlendiriyor.
Tabi bu da ürünün kıymeti harbiyesinin hayalimizdeki gibi olmadığı ihtimalini aklıma getiriyor.
Birde bir soru aselsanın motorundan bahsetmişsiniz bu tip motorların gücünün beygir çevrimleri nasıl oluyor? her tekerdeki motorun gücünü topluyormusunuz yoksa tek bir tanesini mi dikkate alıyorsunuz.