EF-2000 işi olursa koltuk için uğraşacağımızı sanmıyorum. Bence 200+50 adet koltuğu toptan alırız.
Ne olur ne olmaz muadilini üretmek lazım. İngilizlerle aramız iyi diye kritik sistemleri üretmemek hata olur. Geleceğin ne getireceğini bilebilir miyiz?
Unutmamak gerekir ki Arjantin, İngiltere ile problem yaşadığı için Martin-Baker koltuğu kullanan batı menşeili bir uçak alamıyor. Adamların hava kuvvetleri evlere şenlik uçaklarla dolu.
Gün gelir ters düşersin koltuk bulamayız. Motor ne kadar kritikse fırlatma koltuğu da o kadar kritik. Kendi sistemimiz hazır olana kadar Martin-Baker koltukları kullanırız sonra kendi koltuğumuzu takarız.
"Toptan" dedim. Yani 300 koltuğu tek seferde teslim edecekler. Peyderpey teslim etmeyecekler. Kapora hariç, alacakları parayı da ancak o zaman hesaplarında (ve para da toptan ödenecek elbette) görecekler. Yoksa "millileştirme"yi yerler ve bunu baştan bilmeliler.
Martin-Baker neredeyse batı blokunda fırlatma koltuğu üreten tek şirket.
300 adet koltuğu tek partide üretip teslim ede(bile)ceklerini hiç sanmıyorum.
Eurofighter'dan F-35'e, F-16'dan Rafale'a, KF-21'den F-15'e, F-18'den diğer pek çok irili ufaklı eğitim/hafif taarruz uçağının fırlatma koltuğunu üreten Martin-Baker'in tek kalemde KAAN'a üretim yapabileceğini düşünmüyorum.
Bana göre peyderpey teslim daha mantıklı. Elbette bir miktar sipariş geçilmeli. Örneğin yıllık 24 KAAN üretim hedefimiz varsa 48/72 adetlik bir sipariş geçilir. İlk blok KAAN'lar Martin-Baker kullanır, sonra milli fırlatma koltuğuna geçilir.
Toptan bir sipariş/teslimat açıkçası bana pek mantıklı gelmiyor.