Hazır yeri gelmişken Artık sadece Kaan özelinde tartışmamız gereken podlar ve mühimmatlar olduğunu ve bunu burda yavaş yavaş dillendirmenin fayda getireceğini düşünmekteyim...
Mesela
Zirkon
Kinzhal
Asm3
Brahmos
Gibi süpersonik yada hipersonik mühimmatların artık projelendirip ortaya çıkmasının faydalı olacağını düşünüyorum.belki zirkon gibi yanlış hatırlamıyorsam screamjet mühimmat yapamayız yada zamana ihtiyacımız var.fakat Tayfun,Kaan gibi balistik füze örneklerinden yola çıkarsak 3-4 tonluk bir kinzhal tarzı bir mühimmat yapabiliriz.yada gökhan füzesinden hareketle bir brahmos asm3 gibi ramjet füze yapabiliriz.Nede olsa Kaan high uçak kanat altında iki adet 3-4 tonluk bir mühimmat taşıması sıkıntı yaratmayacaktır...
Aynı şekil uzun menzili gerek dahili gerek harici taşınabilen Kaan'a özel seyir füzeleri geliştirmeliyiz...
Son olarak dahili istasyonunda bir veya iki adet taşınan amraam'da uzun ve daha büyük çapa sahip dual phase motorlu 150-200 km menzilli bir hava hava füzesi geliştirmeliyiz...Nede olsa Kaan'ın radarı 1m2 lik hedefi 200 km ve üzeri bir menzilde görebilcek.
Şimdi gelelim podlara
Madem bu uçağı yada bu uçak üzerinden 6. Nesile yaklaştırma hedefi var o zaman şu podları yapmalıyız
1 lazer podları
1. Si dahili istasyon arkasına iki motor aras8na yerleştirilebilen 1000-1500 kg luk lazer podu
2.si aselpod yada sniper pod gibi hava alıklarına yanına yada altına yerleştirilebilen 200-250 kg'luk pod.
2 Elektro manyetik pulse (emp) podu
Lazer podları ile aynı mantıkla yapılan büyük ve küçük emp podu
Amaç düşman cihazlarını uzak mesafelerden kullanım dışı bırakma geçici olarak kullandırmama yada elektronik devrelerini yakma.Uzay teknolojisinden bahsetmiyorum var olan teknolojiden bahsediyorum bkz. ASELSAN ejder
Gövdeye monteli yakıt podları;
Harici yakıt tankı gibi salanları işgal eden yada radar ekosu ve sürtünme(drag) oluşturan eski tip harici yakıtlar aksine F16,f15 gibi gövde üstüne yada hava alığının yanlarına monte edilebilen tipte yakıt tankları
Örneklendirmek gerekirse;
F16 D uçaklarında bulunan dorsal spine olarak adlandırılan elektronik aksam bulunduran yapının yakıt amaçlı üretilmiş ve kaan'ın üst gövdesinde yakıt ikmalı yerine montelenebilen drag seviyesi düşük bir yakıt amaçlı dorsal spine önermekteyim
İkinci seçenek.
Hava alığının yan tarafına tam bozdağan yada sidewinder dahili istasyon kapağının arkasına tıpkı f15 inki gibi yada benzer yapıda bir "pep2000" adı verilen harici yakıt tankı olan cft den yapmak..
Son önerim:
F15 silent eagle daki gibi "pep2000" adlı yakıt taşıyan cft'nin yakıt yerine amraam taşıyan dahili silah istasyonu taşıyan bir podun kaan'ın hava alığının yan tarafına bozdoğan dahili istasyonun arkasına uyarlanması,tabi bu işlem radar kesit oranını fazla arttırmamalı ve fazla drag oluşturmamalı amaç daha fazla amraam taşıma ve gövde altında bulunan dahili istasyon için daha büyük füze taşıması için yer açmak.
Bunlar benim önerilerim sizler ne düşünürsünüz merak ediyorum...
Dediğin mühimmatlar planlamada kesin vardır ki Ramjet çalışmalarını biliyoruz , Roketsan'ın balistik füze çalışmalarını biliyoruz uzay çalışmalarında hem roket hem verilink gibi çalışmaları biliyoruz. Kısacası bir çalışma var lakin burada yol haritasında Gezgin füzesinin başarısı ve verecekleri çok önemli özellikle elektronik ve diğer sensör sistemlerinde. Gezgin projesinde belli aşamaya gelindikten sonra veya belki gelinmiştir sonra bu yol haritası çok daha hızlı ilerleyecektir.
Zirkon hariç bence yazılan mühimmatlar elektronik podlardan daha kolay ve yapılabilir. Çünkü Kaan'ın sensör füzyonu yapay zekası ve sensörleri başlı başına motor projesi kadar zor. Herkes motor motor diyor ki haklı bir şekilde lakin uçan bilgisayar dediğimiz F35 gibi modern bir bilgisayar-savaş uçağı yapmakta çok zor. Hele hele bunu tamamen yerli yapacağız ve tamamen kendi üretimimiz elektronik alt sistemleri kullanacağız diyorsak bence motordan daha daha zor bir yol. Onlarca alt sistem yüzlerce farklı küçük elektronik bileşen tasarımı ayrı zor üretimi zaten başka olay.
Tübitak Bilgem Aselsan ve Havelsan bence iyi iş çıkartacak ama ben 2033 yani Blok 20 denilen uçağa kadar tam anlamıyla yeterli elektronik performansa ulaşamayacağız. Baykar'ın elektronik gelişimi burada çok önemli. Evet 5. nesil savaş uçağı ile bugünki Kızılelma arasında kapasite olarak dağlar var fakat orada atılacak temeller ve gelişim grafiği Kaan için çok çok önemli bir gelişim olacak.
Ben sırf bu gelişimi TUSAŞ'ın bizzat içinde olmasını düşündüğüm için Hürjet'in de blok blok üretilmesi gerektiğini ve ilk üretimler bir yandan devam ederken bir yandan da motor ve Apu gibi güç sistemleri hariç diğer tüm sistemlerin MMU vizyonunda olduğu gibi yerlileştirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Hürjet temel eğitim ve hafif taaruz uçağı da olsa temel işlev olarak en nihayetinde uçan bir jet ve temeli MMU ile aynı. Tabi Özgür projesi de aynı şekilde MMU ya giden yolda aynı şekilde fayda sağlayacaktır hatta daha fazla bile. Elektronik işini MMU'da başardığımız taktirde buradan gelecek bilgi birikimi Denizaltılardan tutun zırhlı kara aracı platoformlarına yerli Awacs projesinden uydu projelerime komple bir etki edecek hemde ciddi derecede. Haa burdaki başarı Kaan'dan elde edileni bu alanlara aktarma iradesini gösterir isek olacak bir şey ama 2033'e geldiğimiz zaman mühendislik ekibimiz boş duracak hali yok.