Benim merak ettiğim şu, geçen günlerde en güçlü 2. Jet motoru olacak dendi.
2. En güçlü değil, "2. en büyük motor olacak" dediler. TRMotor+Ivchenko ortaklığı iri kıyım bir motor planlıyor, bunu anladık en azından. Tuhaf bir açıklama ama, durum böyle.
NOT: TRMotor'un tasarım ortağı Motor Sich değil, Ivchenko. Ivchenko tasarım şirketi, Motor Sich üretim fabrikası-ydı. Artık ortada fabrika kalmadı gerçi...
TF6000'de muadillerine göre çap olarak iri kalıyor. TF35000'de öyle olacak büyük ihtimalle. Zamanla teknolojik gelişme ve tecrübe ile küçülecektir.
Bu dediğinizde şöyle bir durum var, eğer dediğiniz gibi olsa bile ki Sn Merzifonlu boyut değerlerini vermiş , bizim yapacağımız motor ile Honeywell F124 motorunun by-pass oranında ciddi bir farklılık var.
Sn Yaşar bunu çok daha iyi açıklar ama bizim motorumuz 1.08 by-pass oranında. Bu da şu demek çok çok daha verimli ve termal izi daha iyi olan bir motor anlamına gelir. Ama bu durum Honeywell G124 GA100 de 2.00’ın üstünde. (049.1)Honeywell motorunda TSFC, lb/hr/lb 0.81 iken bizim TEİ TF6000’de bu rakam lbf/lbs.s 0.70 olarak verilmiş. Emin olun bu değerler belli bir pay ve TEİ mühendislerinin risksiz sularda yazdığı değerdir. İyi bir çalışma ve zamanla bu değer 0.65 bile olabilir.
Biz aslında bu TF6000 ile baya baya küçük 5. Nesil bir motor yapıyoruz. Kaan’ın motorunda denenecek çoğu şeyi burda deneyeceğiz. Nihayetinde bu motoru 6500-6600 libre güçte 1500-1600 santigrat derecede çalışan bir motor da görebiliriz , 6000 libre itki üreten ama gerçekten çok soğuk çalışan bir motorda. TEİ mühendisleri bu motorda eminim belli bir pay bırakmışlardır. Tahminlerden daha güçlü motorda çıkabilir.
Ben bu motorun seri olacağı kanısındayım. Kızılelma, ve Anka4 de kullanılanlar daha yüksek itki değerinde ve daha sıcak çalışırken mesela Anka3, Hücumbotlarda kullanılan ya da sivil motorlarda kullanılanlar daha yüksek termal verimliliğe ve yakıt tasarrufuna sahip motor kullanılabilir.
Yani kısacası bizim mühendislerimiz son teknoloji gayet yeni ve normal boyutunda bir motor yapıyorlar. F124 GA100’deki by-pass oranlarını isteseydik emin olun o boyuttaki motordan 7500-8000 libre güç çıkartırdık. Ki doğrusu bence bizim yaptığımız.
2023 yılında motor yapıyorsak düşük termal izi olan, yakıt verimliliği yüksek bir motor yapmalıyız. Tüm bunların yanında uzun ömürlü olması da önemli. Ben TEİ’nin 2020’li yılların motor teknolojisine uygun ve güncel bir motor yapacağına olan inancım, güvencim tam.
Korkum zamanında yetişmesi. Kızılelma, Anka3 orada bu motoru bekliyor. Deniz projelerimiz de aynı şekilde.İleride bu çekirdekten geliştirilecek Turboshaftları kullanacağımız helikopterler de.