Kısaca onlar her motor için ihracat izninden vazgeçmiştir,bizde tamamen bize ait olacak IP haklarından.Motorda TÜRKİYE de üretileceğine göre.Ben başka bir orta yol göremiyorum.
Öyle bir şey olmaz. İhracat izninden kimse vazgeçmez. Olsa olsa sözleşmede satılabilecek ülkeler teker teker sayılır. Bunlar için mesela bürokratik prosedür çok basit tutulur. Motorun sıcak bölmesini de burada ürettirmezler ayrıca.
Sorulacak tek bir soru kalıyor bu durumda: Önceden uzlaşılamayan neydi ki değerli onca zamanı kaybettik?
Ya üstad.İhracat izninden vazgeçilmediyse ve her motor için para ödenecekse zaten IP haklarını RR ta bırakmış olacağın için 2018 le şimdi arasında hiçbir fark kalmıyor.Bırakın RR un,TRMOTOR a IP haklarını devretme konusunda çekinceli olması yada KATAR mevzusunu,inşallah ALTAY motoru gibi olmaz meselesini bile aşıyor anlaşma bu şekildeyse.
Yani bu şekilde anlaşıldıysa,ha ABD nin CTS800 ü yada F110 u,ha ALMANYA nın MTU883 ü,ha RR un bu motoru.
Bizim istediğimiz,anlaşabileceğimiz bir noktaya geldiler sözünden bu anlammı çıkıyor yani.Bu şekilde motoru üretseler bile en fazla alınacak sayı,yerli motor çıkana kadar gerekecek miktardır.RR böyle bir yatırıma bu miktar motor için girmez.
Önceden uzlaşılamayan neydi ki değerli onca zamanı kaybettik diyemeyeceğimiz kadar işimize yarayacak bir anlaşma olması bence daha muhtemel...
Katılıyorum.
RR ile istenilen noktaya gelindi demek, hem onların hem de bizim isteklerimizi karşılayacak bir çözüme ulaşılmış demektir.
RR’nin derdi;
1. Para kazanmak - kalıcı uzun soluklu bir motor satışı.
2. Elindeki gizli teknolojilerin 3üncü şahısların eline geçmemesi
Bizim derdimiz;
1. Elimizde çalışan ve arkası olan güvenilir bir motor kaynağı yok. Bunun temini.
2. İstediğimiz 3üncü şahıslara motoru satabilmek.
Bizim kendi motorumuzu yapmamız için daha çok zaman var. RR bunu biliyor. Sonunda özgün motorumuzu yapacağımızı da biliyor. İlk 5 filo TFX’e motor verse 250 adet motor yapar. Ayağını içeri atıp bizim motor geliştirme proğramımıza katılarak, Kale aracılığıyla, uzun dönemde para kazanacağını da biliyor.
Türbofan bir motor yapmak kolay değil. Hele bu motor F110/F119 ebadında bir motorsa.
Son derece basit bir türboşaft motorun (ts1400) yapımındaki zamana bakmak yeterli. Uçan platforma entegrasyonu ve kabul testleri derken 2024-25’i bulacak. Ondan sonra, orasında burasında çıkacak ufak tefek arazların giderilmesi ve iyileştirmeler derken 2027’den önce bu motor için tamam olgunlaştı demek çok iyimser olur.
MMU nun özgün motoru için henüz bir hareket yok. Motor, Bilgisayar ortamında çizim safhasında ve kağıt üstünde istenilen verileri vs vs si tasarlanmış durumda. Ama bunu fiziksel hale getirecek adımlar henüz atılmamış durumda. Bu motorun, materyallerini üretip metalürjik ve teknolojik sorunları çözülmüş bir prototip olarak üretilmesi için daha yıllar var. Ondan sonra da test ve kabul safhaları ve olgunlaşma safhaları olacak.
Karanlıkta , el yordamıyla Amerika’yı yeniden keşfetmektense bilen birisi ile çalışmak en akıllıca yöntem.
RR, bu safhaları çok çabuk atlamamıza yardımcı olur ve şu anda SSB’nin MMU için verdiği zaman terminlerine ulaşmamızı sağlar.