Yine mi Concorde?
Sesüstü pazarı yeniden kuruluyor
Tupolev, Cessna, Aerion ve Gulfstream’in Sesüstü İş Jeti (Supersonic Business Jets – SBT) geliştirmek için düğmeye bastıkları biliniyor. Hatta kimi konsept tasarımlar da yayınlanmış durumda. Bunun yanında Concorde’un boşalttığı koltuğa oturmak isteyenler de var. Tu-244 ile önümüzdeki yıllarda piyasaya girmeye hazırlanan Rusya ve NEXST1 ile deneme uçuşlarını sürdüren Japonya kısa vadede hedefe ulaşmayı planlıyor. Concorde ve Tupolevlerin en büyük sorunu olan gürültüyü devreden çıkaran Ramjet teknolojisiyle artık sesüstü uçuş bir sorun olmaktan çıkacağa benziyor.
Ramjetler bildiğimiz jet motorlarından sadece bir kaç farka sahip, ama bu farklar ramjeti çok özel kılıyor. Ramjet’te turbojet ya da turbofan motorlarda olduğu gibi hareketli parçalar yok. Yani bu motor türbin ve kompresörlerden yoksun. Havayı motor girişinin geometrik yapısı sayesinde kendi ataletiyle sıkıştırıyor ve birisi yanıcı birisi yakıcı olmak üzere (bu iki madde yeni uçaklar için hidrojen-oksijen olarak düşünülüyor) iki sıvı püskürtülerek birleştikleri noktada ateşleniyorlar. Isınan ve genleşerek basıncı da artan hava özel süpersonik lüle ile motordan çok yüksek hızlarda atılıyor ve uçak inanılmaz hızlara ulaşabiliyor. Hareketli parçaların olmaması sayesinde çok yüksek verim elde edilemese de, daha sessiz ve yakıtı sayesinde daha çevre dostu bir motor ile seyahet edilmiş oluyor. Ancak ses patlaması sorunu aşılamadığından yeni nesil sesüstü uçaklarda da ancak okyanus üzerinde ses üstü seyahate izin verilecek.
Sesüstü yolcu taşımacılığını yeniden canlandırmak isteyen Japonya ise bizzat devlet eliyle yürütülen proje kapsamında sesüstü uçuş denemeleri yapıyor. Concorde’ların boşalttığı pazara girmek için bir an önce çalışmalara başlayan Japonya Havacılık ve Uzay Ajansı (JAXA) yıllardır yeni bir uçak geliştirmenin peşinde, ancak çeşitli zorluklarla da karşılaşmadı değil. Temmuz 2002’de bir ön deneme uçuşu yapan Japon gonzalesi kalkıştan kısa bir süre sonra kontrolden çıktı ve parçalarına ayrıldı. 2005 yılında NASA ile masaya oturan ve bilgi paylaşımına yönelik anlaşma öneren JAXA, 2006 yılında başarılı bir deneme gerçekleştirdi. Bugün JAXA’nın çalışmaları hala sürüyor.
Concorde’un tek rakibi Tupolev ise bu kez Tu-244 ile sesüstü sivil uçuş sahasına yeniden dönmeyi planlıyor. 300 yolcu alacak biçimde tasarlanan uçak, 10000 km menzile sahip olacak. Sıvı hidrojen yakıtıyla çalışacak roket motorlarına sahip olması tasarlanan Tu-244’ler 2010 yılında uçuşa başlamaya hazırlanıyor.
http://www.savunmasanayi.net/yine-mi-concorde/yine-mi-concorde/bu makaleden anlaşıldığı gibi remjet sadece askeri alanda değil sivil havacılıktada kullanılmaya başlıyor.hareketli parçaların fazla olmaması bu tip motorun daha kullanışlı olmasını sağlıyor.yapmasıda daha basit
Ramjet
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Git ve: kullan, ara
Uçuş sırasındaki Mach sayıları ile bir ramjet motorunun çalışma şeması.Ramjet, bazen kullanılan adıyla soba borusu jet, büyük bir hareketli parça kullanmayan bir jet motoru türü. Yüksek hızda kulanılan küçük ve çok basit bir motordur. Bu avantajıı sayesinde havadan havaya/karaya/denize füzelerde kullanılmıştır. Helikopterlerde ana rotorun uçlarında da başarılı kullanım görmüştür. Ramjet, ileri itişli sıkıştırılmış hava alışlı döner kömpresörü bulunmayan bir jet motor çeşididir. Sıfır hava hızında thrust oluşturmayan ve ayrıca duran bir uçağı harekete geçiremez. Yüksek uçuşlara uygundurlar. Kompresör yada türbin gibi hareketli parçaları olmayan bir motor türüdür. Ramjetler çalışabilmek için bir ön hıza ihtiyacı vardır ve mach 3 civarında çalışmaya başlayabilirler. Bu çeşit jetler mach 5 hızına kadar çalışırlar. Küçük ve basit motor gerektiren uygulamalarda kullanılmaktadırlar, silah yapımcıları dış kabuklu ağır silahlara ramjet ekleyerek menzilini arttırdılar. Ayrıca başka alanlarda da kullanılmıştır, çok başarılı olmamakla birlikte, örneğin helikopterlerde tip jet olarak.
http://tr.wikipedia.org/wiki/Ramjet