Merhaba,
KE için LHD üzerinde yapılan sanal testlerde herhangi bir iniş kalkış problemi iletilmedi.
Yanlız KE nin A modeli LHD üzerinde yer almayacak.(Burası çok önemli dikkatli okumanızı istiyorum)
Naval-A Modeli denilen daha farklı bir konsept üzerinde çalışılmakta.Bu kamuoyunda bilinen bir versiyon henüz şu an değil.
Merak etmeyin gizli bilgide değil.Sadece daha çok henüz fizibilite aşamasında olan bir durum.
Özellikle TEI ile olan yakın dirsek teması çalışmalarında STOVL desteğine sahip küçük bir motor ile alakalı KE için proje fikri konuşulmakta.
Bu noktada TEI bunu yapabilir mi bunun beyanatı daha verilmedi lakin F-35 gibi komplike bir motordan ziyade döner nozul ve kaldırma fan sistemi dahil (45-55 kN) olan 30.000 pound'luk bir motor üretebilme kabiliyetinin olabileceği söylenmekte.
Eğer bu takvime yetişmez ise çift motoru C serisinin ebat ve boyutlarının tekrardan düzenlenerek daha az silah yükü (AA) yükü ile kalkabilicek bir konfigürasyon ile yola devam edilmesi düşünülmekte.
STOVL TEI ve KE için ikinci büyük hedef diyebilirim.
Şu an için yoğunluk TB-3 ve Normal KE (Naval olmayan) modele yoğunlaşılmış durumda.
Saygılarımla.
Sn VLS,
KE’yi, TCG Anadolu’ya nasıl indirecekler bunu çok merak ediyorum. Sanal testleri neye göre yapmışlar acaba?
6+tonluk bir jet uçağını kanca sistemi olmadan nasıl durduracaklar? O arkadaki asansörü nasıl emniyete alacaklar?
Yukarıdaki yazınızdan bunların olmayacağı ve TCG Anadolu’nun üzerinde KE konuşlanmayacağını anlıyorum. Doğru mu?
Ama bunun yerine STOVL bir motor geliştirip KE’yi TCG Anadolu’ya indirme projeleri yapılıyor diyorsunuz. 45-55 KN itki 10000lbf-12300lbf yapar. 30000lbf yapmaz. Bu aradaki bağlantıyı anlayamadım. Biraz izah edebilirmisiniz?
Daha biz art yakıcısız bir türbofan motor yapabilmiş değiliz. Dikey iniş kalkışı becerecek motoru nasıl yapacağız anlayamadım doğrusu. Hele bir TF6000 ve TF10000 yapılsın. Ondan sonra da TF35000 motorunu bir görelim de ondan sonra STOVL kabiliyette motoru tasarlamayı düşünelim.
Ha! Derseniz ki BAE Systems ile konuşulup anlaşıldı. Pegasus 7 gibi 67KN itkili (15000lbf) bir motor geliştirmemize yardımcı olacaklar. O zaman anlarım. Bu motor 6-7 ton ağırlığında uçağı dikey kaldırır.
Yaşar Bey Merhaba,
Öncelikle tersten gitmem gerekecek çünkü konular birbirleri ile oldukça bağlı.
TEI tarafında tekrar etmem gerekir ise
Navalize bir KE için henüz bir fiziksel çalışma mevcut değil.Sadece olabilirlik noktasında belirli toplantılar Baykar ekibi ile birlikte Deniz Kuvvetleri-Sedef Tersanesi-TEI tarafında belirli aralıklar ile yapılmakta.
Bu noktada Baykar KE'nin TCG Anadoluya nasıl iniş kalkış yapabileceğini,ek olarak Sedef tersanesi yetkilileri ile bu altyapının nasıl düzenlenebileceği ile ilgili fikir alışverişi yapılıyor.
Donanma ise F-35B sevdasından hala vazgeçebilmiş değil.Pistin değiştirilmemesi için niyetlerini beyan etmiş durumdalar.
Bu noktada tabiki işin sonunda Baykar grubunun istediği olması kesin gözü ile bakıldığından ötürü, Sedef Tersanesi-TEI-Baykar ile KE'nin kalkış ve iniş sistemlerinin naval versiyonu üzerinde STOVL tarzında bir öneri sunması sonucu kuvvet belirli ölçüde ikna edilmiş durumda.Sedef tersaneside bu noktada altyapının ne şekilde değiştirilmesi hususunda İspanyol Navantia firması ile görüşmelerinde CATOBAR sisteminin entegre edilip edilmeyeceği hakkında yaptıkları fikir alışverişleri sonrasında malesef bu sistemin TCG Anadoluya entegre edilmesinin imkansız olduğu,yanlız sadece Bariyer Durdurmalı İniş sisteminin entegre edilebileceği onunda pist üzerinde belirli değişikliklerin yapılması sonucu olabileceği bilgisi paylaşılmıştır.Tabi bu noktada yine havuza çekilerek bu işlemlerin yapılabileceği bilgisi verilmiştir.
İniş kalkışlarda geminin F-35B modeline göre dikey iniş+rampa desteği ile kalkışı planlandığından ötürü,KE'nin yapısı itibari ile bu piste direk iniş kalkışa müsait olmadığı bunun geminin pist-altı belirli direnç noktalarında kırılımlara sebebiyet verebileceği bundan ötürü eğer bu tarz bir iniş sistemi isteniyor ise pist sınırıları içerisinde kalan iniş için belirlenen bölümün güçlendirilmesi gerektiği vurgulanmıştır.
Bu noktada kararın SSM tarafında netleştirilmesi planlanıyor.
O yüzden şu anda özellikle bu konuya ilgi duayn kişilerin anlam veremediği Seahawk veya CH-53E Super Stallion benzeri sistemler yerine (örnekler farazi) bu geminin Naval-Siha modeline çevrilme planları olduğundan ötürü herhangi bir ihale veya benzeri bir süreç işletilmiyor.
Üzerinde olacak konfigürasyon (AH-1W Super Cobra-TB3-KE-Seahawk) olarak planlanmakta.Seahawk'larda gemilerden gelicek ve ikmal süreçleri ile birlikte hareket edicek şekilde kullanımının yanı sıra ileride belki Gökbey (Naval) versiyonuda eklenebilir.
KE-TEI için MMU tarafınıda düşündüğümüzde eş güdümlü gidebilicek 2030'lu yıllarda STOVL tarzında motor seçeneği ile gelmesi planlanıyor (Motor itki güçlerini bilerek yazmadım OSINT noktasında değerli bilgi ifa etmemesi için farazi rakamlar verdim) .
Ek olarak C modeli (Halk dilinde) için Naval versiyonu eğer pist düzenlemeleri yapılır ise çift motorlu versiyonunun kullanılması planlanmakta. Burada kritik nokta KE için planlanan TF6000'in performans verilerine bağlı. Zaten TF6000 için motor performansı ile ilgili testler başlamasada TEI tarafından gerçekleşmesi beklenen verilerin belirli değer aralıkları girilerek kalkış ve iniş hesaplamaları yapılıyor.En sonda ise karada yapılıcak kalkış simulasyonları sonrasında gerçek testler LHD üzerinde gerçekleştirilmesi planlamanın bir parçası.
TB-3 için ise herhangi bir sorun olmadığını belirtebilirim.
Saygılarımla