Gönderen Konu: HÜRJET  (Okunma sayısı 43318 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2367
  • 259
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #180 : 23 Mart 2020, 23:51:12 »
Yapılmaz. Ama aynı anda hem planör hem jet avcı uçağı hem de uzay mekiği de yapılamaz.

Adamların 80 senede adım adım yaptıkları havacılık atılımını aynı anda yapmaya çalışıyoruz... Tek anlatmaya çalıştığım şey bu...

Pervaneli uçak yapmadan eğitim jeti ; eğitim jeti yapmadan 5.nesil savaş uçağı yapmaya çalışıyoruz hem de aynı anda .
Ama 3'ünü aynı anda yapmaya kalkışırsan adama sorarlar "Gömü altın mı petrol mü buldun yoksa Acem misin?" diye...

Kore çok güzel yapıyor. Fa/50 yi yaptılar şimdi de KFX'de ilerliyorlar. Bizde aynısını yapabiliriz ha onlar bütçelerinin yüzde 0.5'ini kullanırlar biz yüzde 2'sini ancak bu çok gerekli bir prestij projesi ve yapılması lazım. Hürjeti yapmayalımda napalım pilotları eski   
 f-5 kırması t-38 talonla mı uçuralım. Ayrıca Tfx'in çok uluslu bir proje olması için çalışmalar dört koldan ilerliyor.

Diğer yandan hocam nedense son zamanlarda bir çok projeye bu tarz karamsar yorumlar yapıyorsunuz. Tamam benimde tepkilerim oluyor ama bu sizde hat safhada . Özellikle son zamanlarda. Fikrinizi bu yönde değiştirecek özel bir durum mu oldu ? Nedir bu nihilist bakış açısının sebebi ?
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı serkan1976

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1855
  • 144
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #181 : 24 Mart 2020, 00:30:08 »
Hayır tam tersi projeleri gönülden destekliyorum ama benim görüşüm şu "Eldeki bir kuş daldaki iki kuştan iyidir"
Böyle aç maymunlar gibi şu da olsun , bundan da olsun , biraz da bundan koyalım yaklaşımlarını gerçekçi bulmuyorum. Bir adımı atmadan ikinci adımı atmaya çalışıyoruz gibime geliyor.
Bizim öncelikli ihtiyacımız ön hat muharip bir jet uçağı.Acilen tüm kaynakları buna yönlendirmeliyiz.

Kore meselesi söyleminizi işe hiç duymazlıktan geliyorum. Kore ile Türkiye 'nin tek ortak noktası aynı gezegende yaşamamız. Adamlar parmaklarını şıklatsa Abd  havacılık teknolojisi yardımına koşar.

Bir diğer nokta ise kızacaksınız ama ben Hürjet ile MMU projelerini birbirlerine birşeyler katacak projeler olarak görmüyorum. Tamamen farklı sistemler kullanacak uçaklar bunlar.

Eğitim uçağı bizim için mutlak bir elzem mı?
Abd bile F-22/F-35 yaptıktan sonra TX eğitim uçağı ihalesini yeni sonlandırdı siz ise onların F-22 /F-35 pilotlarının eğittikleri T-38'leri beğenmiyorsunuz.Abd bile muharip uçak üzerinde dururken Hürjet eğitim uçağı bizim gibi fakir bir ülke için gerçekten öncelikli miydi düşünmek gerekir bence...

Karamsar değil,gerçekçiyim sadece... Biz fakiriz,tek atım barutumuz var, F-35 işi de yatmışken bu tek atım hakkımızı  acilen F-16'ların yerini doldurmak için kullanmalıyız.

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2367
  • 259
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #182 : 24 Mart 2020, 09:44:58 »
Hayır tam tersi projeleri gönülden destekliyorum ama benim görüşüm şu "Eldeki bir kuş daldaki iki kuştan iyidir"
Böyle aç maymunlar gibi şu da olsun , bundan da olsun , biraz da bundan koyalım yaklaşımlarını gerçekçi bulmuyorum. Bir adımı atmadan ikinci adımı atmaya çalışıyoruz gibime geliyor.
Bizim öncelikli ihtiyacımız ön hat muharip bir jet uçağı.Acilen tüm kaynakları buna yönlendirmeliyiz.

Kore meselesi söyleminizi işe hiç duymazlıktan geliyorum. Kore ile Türkiye 'nin tek ortak noktası aynı gezegende yaşamamız. Adamlar parmaklarını şıklatsa Abd  havacılık teknolojisi yardımına koşar.

Bir diğer nokta ise kızacaksınız ama ben Hürjet ile MMU projelerini birbirlerine birşeyler katacak projeler olarak görmüyorum. Tamamen farklı sistemler kullanacak uçaklar bunlar.

Eğitim uçağı bizim için mutlak bir elzem mı?
Abd bile F-22/F-35 yaptıktan sonra TX eğitim uçağı ihalesini yeni sonlandırdı siz ise onların F-22 /F-35 pilotlarının eğittikleri T-38'leri beğenmiyorsunuz.Abd bile muharip uçak üzerinde dururken Hürjet eğitim uçağı bizim gibi fakir bir ülke için gerçekten öncelikli miydi düşünmek gerekir bence...

Karamsar değil,gerçekçiyim sadece... Biz fakiriz,tek atım barutumuz var, F-35 işi de yatmışken bu tek atım hakkımızı  acilen F-16'ların yerini doldurmak için kullanmalıyız.

Hocam ben samimi konuşmayı severim, sizi de severim , yazdığınızı altından üstünden iyice okudum size hak vermek için ancak ne yazık ki elimde kaldı.

Neden ;

1- Hürjet Tai'nin kendi öz kaynakları ile fonladığı bir projedir. Demekki ihracat amaçlı'da düşünüyorlar.
Kaynak : https://www.c4defence.com/Arsiv/jet-hiziyla-hurjet/8343/2

2- Bu uçağı yapacaklar kim Tai mühendisleri , Biz neden anka için senelerce beklemişken aksungur'u 1 sene içinde yaptık ? Çünkü anka'yı yaptığımız için. Karşımıza ne tür sorunlar çıkacağını bildiğimiz için. Tamam anka ile aksungur arasındaki fark hürjet ile mmu arasındaki farktan daha az ancak mühendisler hürkuş'u yapmadan hürjeti yapamaz. F-16 montaj tecrübesi olmadan da emin ol hürkuş gibi bir işe giremezdik. Olaya illa benzer sistemler olması ve benzer alt sistemler kullanması gerekliliği olarak da bakma hocam, bunlar bir hava aracı, belirli ortak test faliyetleri var, kalifikasyon sistemleri faaliyetleri var, bunların çoğu benzer prosesler.

Diğer yandan evet Hürkuştaki uçuş kontrol bilgisayarını MMU'ya takamayız. Ama MMU'ya takacağımız uçuş kontrol sistemi'de Hürkuştakinin bir kaç nesil geliştirilmişi aynı sistem olacaktır. Mesela biz altay da Volkan 3 atış kontrol sistemini kullanacağız ? Yani ne yaptık , Leopard 1'lerde Volkan 1'i yaptık sonra Leopard 2a4 ng için volkan 2  altay için volkan 3 . Biz sıfırdan Volkan 3'ü yapamazdık. Bu bir tecrübe işi , MMU'nun görev bilgisayarının mükkemeliyetini hürjetin görev bilgisayarının sonunda gelecek feedback (geri besleme)ler ile yapılan düzenlemeler sonucu sağlanacak.

Mesela bir örnek daha, Almanlar  10 sene sonra tiger 1 yapmak varken neden panzer 1 yaptılar ? Savaştan da yeni çıkmışlardı işçiye verecek para yoktu. Çünkü panzer 1'i tasarlamasa onun 60 beygirlik motorunu yapmasa tiger 1 'in mükkemeliyetçi tasarımını gelen geri dönüşlerle yakalayamaz 560 beygirlik motorunu yapacak motor işleme tecrübesine ulaşamazdı. Sanırım anlatabilmişimdir .

3- Diğer yandan Tai , Hürjeti uçurur ve 4. nesil olarak silahlandırırsa mı MMU için daha kolay ortak bulur ve ileride ihracat şansı daha fazla olur yoksa direk MMU'yu yaparsa mı ? Tabiki de hürjeti yaparsa hatta ihracat sağlarsa buda mmu için bir öz kaynaktır.
Mesela şöyle düşün hocam . Sen arjantin savunma bakanısın , iha'ya ihtiyacın var , Gider akıncıyı mı alırsın yoksa akıncı ile benzer özellikte ama sıfırdan ilk kez yapılmış polonya iha'sını mı alırsın ? Akıncı'yı alırsın . Çünkü bu adamlar gitmiş mini iha yapmış tb-1/tb-2 yapmış , bunları combat proven yapmış. E burada tecrübe ve güvence var. Polonyalıların bu ihayı sorunsuz üretmesi ve satış sonrası destek vermesi konusu soru işareti dersin.

4- Kore meselesine gelirsek. Evet Kore bizden endüstrileşmiş bir devlet. Ama savunma sanayisinde ileri olduğu alanlarda var geri olduğu alanlarda var. Tabiki abd'de onlara destek veriyor. Ancak bu nasıl destektir ki , Japonya ilk prototipleri çoktan uçurmuşken aynı zamanda projeye başlayan Kore daha uçuramadı. Abd desteğine rağmen. Aynı abd , japonyayı vazgeçirmek için f-35 ve f-22 hibridi bir uçak öneriyor. Sonuçta iki ülkede abd'nin pazar alanıdır. Böyle destek bir zahmet kalsın. Biz aynı desteği paramızın gücü ile ingiltere'den alıyoruz. En azından adamların pazar alanı değiliz.

5- Şimdi ben size sizin bakış açınızla bakayım. Siz abd ile bizi bir mi tutuyorsunuz ? Adamların savaş uçağı yapmak için tecrübe'ye mi ihtiyacı var ? Adam b-2 yapmış f-117 yapmış , F-15 , F-18 yapmış. İstediği zaman yapar eğitim jetini. Diğer yandan bu gemi değil hava aracı gövde ömrü doldumu bizde de abd'de de görevden çıkar yerine yenisi gelir. Ayrıca abd'nin t-38'ler C modeli bizimkiler A modeli diye biliyorum.


Sonuç olarak size en mantıklı şekilde anlatmaya çalıştım. Eğer buna da bir kusur bulur , fikriniz değişmezse artık bu kör dövüşü seviyesine çıkacağından ve bir fikir değiştirmenin mümkünatı olmayacağından fazla zorlamayacağım hocam.

İyi günler...
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı serkan1976

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1855
  • 144
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #183 : 24 Mart 2020, 12:13:11 »
Hocam görüşler farklı olabilir. Sizin görüşlerinize de bilgilerinize de ne kadar önem verdiğimi ,saygı duyduğumu bilirsiniz.
Ben şu açıdan size katılıyorum. Bir jet uçağı yapmak için (ister eğitim jeti,ister 5.nesil jet olsun) bazı ortak test ortamlarının yaratılmasını gerektirir. Bu noktada mutabıkız.
Çok güzel madde madde sıralamışsınız itirazlarınızı.
Siz "Hürjet yapılmadan MMU yapılamaz" dediğiniz anda benim için konu kapanmıştır , artık Hürjet'e her türlü desteği veririm...

Ancak şu nokta benim hâlâ ikna olmamı zorlaştırıyor. Kore,Japonya bizim gibi acil muharip jet uçağına ihtiyacı olan ülkeler değil.Ve bizim savunma sanayi ürünleri üretimindeki inanılmaz yavaşlığımızı sizden iyi kimse bilemez.
Görünen o ki F-16 bizim son ithal savaş uçağımız olacak.Peki F-16 'dan MMU'ya geçiş sürecini nasıl idare edeceğiz?
Zaten Hürjet ' i eğitim uçağı sınıfından çıkardık nerdeyse F-16'ya evrilttik forumca. Bu da işi uzattıkça uzatacak . Bu bizim doymak bilmez ihtiyaç açığımız Hürjet işini dolayısıyla mmu projesini uzatmaz mı?
Benim asıl itirazım bizim kafa yapımız. Hürjet hedefi orada durdukça asıl hedefimiz mmu gecikdikçe gecikecek Ama madem ki siz  "Hürjet olmadan mmu olmaz " diyorsunuz konu benim için kapanmıştır.

Çevrimdışı Yasar

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 941
  • 91
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #184 : 24 Mart 2020, 14:42:58 »
Hürjet üretimi, hem elektronik, hem mekanik, hemde hassas ince dizayn konusunda MMU için mükemmel bir atlama tahtası olacaktır. İlk uçuş için verilen 2023 ve 2025 aralığındaki o bir iki yıl İçerisinde paha biçilmez oranda bilgi birikimi ve tecrübe kazanılacaktır. Şu andan MMU’nun uçuşu için düşünülen 2026’ya kadarki süre içerisinde Hürjet’ten edineceğimiz bilgi birikimi ve tecrübe kazanımı kendisini MMU’da gösterecektir.
F4 uçakları ile uçmak birkaç yıla kadar nasıl Rus ruleti kadar tehlikeli olmaya başlayacaksa t38 ler ile eğitim de o derecede tehlikeli duruma gelecektir. Bu uçaklardaki metal yorgunluğu artık tamir ve parça değişimi ile önüne geçilemeyecek noktalara gelecek ve uçuş emniyetini ciddi şekilde tehdit edecektir. Ayrıca, MMU ve f35 gibi ileri teknoloji içeren uçaklar için yetiştirilecek pilotların daha çabuk ve daha iyi yetiştirilebilmeleri için daha modern aksamlarla donatılmış eğitim uçakları elzemdir.
Bu açıdan bakarsak Tusaş’ın ilk önce Hürjet projesini başlatması son derece doğru ve akılcı bir yaklaşımdır.

Çevrimdışı serkan1976

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1855
  • 144
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #185 : 24 Mart 2020, 16:26:30 »
Hürjet  ; MMU için bir deneyim - atlama tahtası olacaksa demek ki Hürjet , MMU'dan önce üretilmeli... Takvim de zaten bu şekilde açıklandı.(2021 yılında hangardan çıkış (Roll-Out), Haziran 2022’de ilk uçuşun gerçekleştirme ve 2025 yılında envantere alınma)

Peki MMU'nun prototipleri için kullanacağı motorlar belli olmuş ve tasarım çalışmaları bu motor ölçülerine göre şekillenmeye başlamışken nasıl oluyor da daha ortada Hürjet için  motor seçimi bile yapılmamış oluyor? Daha Hürjet için motor seçilecek ve bu motor ölçülerine göre tasarıma geçilecek...

İşte benim kızdığım nokta bu , hiçbir işimiz normal olması gereken sırayı izlemiyor ki...

Hürjet'i , MMU için basamak olsun diye üretiyoruz ama MMU tasarım-motor çalışması daha önde gidiyor ??? ??? ???

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2367
  • 259
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #186 : 24 Mart 2020, 17:46:57 »
Hürjet  ; MMU için bir deneyim - atlama tahtası olacaksa demek ki Hürjet , MMU'dan önce üretilmeli... Takvim de zaten bu şekilde açıklandı.(2021 yılında hangardan çıkış (Roll-Out), Haziran 2022’de ilk uçuşun gerçekleştirme ve 2025 yılında envantere alınma)

Peki MMU'nun prototipleri için kullanacağı motorlar belli olmuş ve tasarım çalışmaları bu motor ölçülerine göre şekillenmeye başlamışken nasıl oluyor da daha ortada Hürjet için  motor seçimi bile yapılmamış oluyor? Daha Hürjet için motor seçilecek ve bu motor ölçülerine göre tasarıma geçilecek...

İşte benim kızdığım nokta bu , hiçbir işimiz normal olması gereken sırayı izlemiyor ki...

Hürjet'i , MMU için basamak olsun diye üretiyoruz ama MMU tasarım-motor çalışması daha önde gidiyor ??? ??? ???

Motor bence netleşmiştir ama tam anlaşma olmadığından açıklamıyorlardır. Diğer yandan F-404 ile ej-200'ün arasında 8-9 cm boy 15 cm çap farkı var tasarıma o kadarda engel olmaz bence .

Keza MMU prototipide F-110 ile uçacak ama yapılacak yerli motor tıpa tıp aynı ölçülerde olmayacaktır.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı serkan1976

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1855
  • 144
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #187 : 24 Mart 2020, 18:26:09 »
Niye açıklamıyorlar? Pazarlık için , firmaları kızıştırmak için mı seçilen motor açıklanmıyor?

Ne zaman açıklamayı düşünüyorlar acaba?

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2367
  • 259
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #188 : 26 Mart 2020, 00:30:17 »


Darısı şöyle eskort görevlerine;

Error 404 (Not Found)!!1
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 41420
  • 442
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #189 : 26 Mart 2020, 01:02:25 »
Hürjet ile neye karşı eskort görevi yapabiliriz acaba?  ::)
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com