Gönderen Konu: Akdeniz'de Enerji Krizi  (Okunma sayısı 58571 defa)

metin62 ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimiçi metin62

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 880
  • 63
  • DefenceTurk.com
Ynt: Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #480 : 10 Temmuz 2019, 01:14:43 »
Türkiye Akdenizde MEB ilan ettiği an Yunanlılarda Egede kıta sahanlıgını 12 mile çıkaracak belkide MEB ilan edecek o zaman bizde Egede kilit yiyecez gemi dahi indiremicez Egeden... Akdenizde MEB ilan etmek çok kolay lakin bunun birde Ege kısmı var.
[/quote]

Sn Mugen Egede Yunanistanin 12 mil Kita sorunlugu ile Akdenizdeki Turkiyenin MEB alani ile baglanti kurma tezi  ile ilgili gorus genelde ,Yunan tafinca gundeme getirilme icerisinde olmakle birlikte yerel medyamizda da zaman zaman gorus islenmekte. Ancak Turkiye cumhuriyetinin Ege Kita sahanligi hakkindaki resmi gorusu asagidaki sekildedir. Ayrieten sizler icin Yunanistan EX basbakani Ciprasin 12mil  cikarma cabalari ve Turkiyenin hamlelerini iceren genel aciklama da paylasiyorum "Biraz uzunca pardon"

Başlıca Ege Denizi Sorunları

Ege Denizi’ndeki başlıca sorunlar esas olarak 5 kategori altında toplanmaktadır:
1. Bunlardan ilki karasuları ve kıta sahanlığı ile bu alanların sınırlandırmalarını da kapsayan deniz yetki alanlarıyla ilişkilidir.

a) Karasuları

Türkiye ve Yunanistan arasındaki deniz sınırı henüz bir anlaşmayla belirlenmemiştir.

Şu anda, hem Türkiye hem de Yunanistan karasularının Ege Denizi’ndeki genişliği 6 deniz milidir. Türkiye’nin ve Yunanistan’ın Ege Denizi’ndeki sahillerinin coğrafi konumu birbirine yan yana ve aynı zamanda karşı karşıyadır, bu da bir sınırlandırmayı gerekli kılmaktadır.

Deniz alanlarının kesiştiği ya da bir noktada birleştiği yerlerdeki yakın ya da karşıt konumlar arasında bulunan deniz alanları sınırlarının anlaşmayla belirlenmesi gerekliliği uluslararası hukukun temel bir kuralıdır.

Bununla birlikte, Ege Denizi örneğinde, sahillerin karşıt olduğu alanların yanı sıra sahillerin bitişik olduğu bölgelerde de karasuları çerçevesinde Türkiye ve Yunanistan arasında herhangi bir deniz sınırı mevcut değildir.

Karasularının 12 deniz miline çıkarılması, Ege Denizi’ndeki çıkar dengelerini Türkiye’nin aleyhine orantısız bir şekilde değiştirecektir. Şu anda, sahip olduğu birçok ada sebebiyle, Yunanistan’ın karasuları Ege Denizi’nin %40’ını oluşturmaktadır. Karasularının 12 deniz miline çıkarılması durumunda bu oran %70’e yükselmektedir. Bu durumda açık deniz büyüklüğü %51’den %19’a düşerken, Türkiye’nin karasuları da Ege Denizi’nin %10’undan daha az kalmaktadır.

b) Kıta Sahanlığı

Ege’deki deniz yetki alanları ile ilgili bir başka temel sorun Türkiye ve Yunanistan arasındaki kıta sahanlığı sınırının belirlenmesi konusudur.

Ege’de Türkiye ve Yunanistan’a ait kıta sahanlığının sınırları henüz belirlenmemiştir. Şu anda ne Türkiye ne de Yunanistan Ege’de 6 deniz mili mesafesindeki karasularınının ötesinde, sınırlandırılmış bir deniz yetki alanına sahip değildir.

Tartışmanın esas konusu, “Ege Denizi kıta sahanlığının Türkiye ve Yunanistan arasında, iki kıyı devletinin 6 deniz mili olan karasularının ötesindeki alanların da sınırlandırılmasıdır”.
2. Ege sorunlarının bir diğeri 1923 Lozan Antlaşması, 1947 Paris Antlaşması ve konuya ilişkin diğer uluslararası belgeler çerçevesinde Doğu Ege Adaları’nın silahsızlandırılmış statüsüdür.

Doğu Ege Adaları, 1923 Lozan Antlaşması ve 1947 Paris Antlaşması da dahil olmak üzere birtakım uluslararası antlaşmalarla silahsızlandırılmıştır.

Halen yürürlükte olan ve dolayısıyla Yunanistan’ı yasal olarak bağlayan bu uluslararası anlaşmalar, Doğu Ege Adalarının silahlandırılmasını yasaklamakta ve bu maksatla Yunanistan’a yasal yükümlülükler ve sorumluklar da getirmektedir.

Bununla birlikte, Yunanistan Türkiye’nin itirazlarına rağmen uluslararası hukuk çerçevesinde ahdi taahhütlerini ve antlaşmalardan doğan yükümlülüklerini ihlal ederek 1960’lardan beri adaları silahlandırarak Doğu Ege Adalarının silahsızlandırılmış statüsüne aykırı hareket etmektedir.

Diğer taraftan Yunanistan, 1993’te Uluslararası Adalet Divanının zorunlu yargı yetkisini kabul ederken, “ulusal güvenlik çıkarları” ile ilgili askeri önlemlerden kaynaklı hususlara ilişkin olarak Divanın zorunlu yargı yetkisine çekince koymuştur. Yunanistan bu şekilde adaların silahlandırılmasına ilişkin bir tartışmanın Uluslararası Adalet Divanı’na gitmesini engellemeyi hedeflemiştir. Bu durum, Yunanistan’ın anlaşma yükümlülüklerini ihlal ettiğinin Yunanistan tarafından zımnen kabul edilmesidir.
3. Ege’ye ilişkin bir başka temel sorun, bazı coğrafi formasyonların yasal statüsüne ilişkindir.

Ege’deki bazı coğrafi formasyonların hukuki statüsüyle ilgili anlaşmazlık konusu esas itibariyle, antlaşma yorumuna ilişkin bir uyuşmazlıktır.

Bu uyuşmazlık, belli coğrafi formasyonların hukuki statüsü ve Ege’deki statükoyu belirleyen antlaşma hükümleri çerçevesinde bu formasyonların üzerindeki egemenliğin aidiyeti ile ilgilidir.

Böylelikle tartışma, ilgili ve geçerli uluslararası enstrümanların egemenlik ile ilgili hükümlerinin anlamı, kapsamı ve hukuki sonucuyla ilişkili, tarafların birbirinden farklı yorumlarından doğan iddiaların bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır.

Türkiye, uluslararası alanda geçerliliği olan enstrümanlarla açık bir biçimde Yunanistan’a bırakılmış olan adalar, adacıklar ya da bu tür formasyonlar üzerinde herhangi bir hak iddia etmemektedir. Ancak Ege Denizi’nde egemenliği açık olarak Yunanistan’a bırakılmayan birçok adacık ve coğrafi formasyon olduğu da tartışmasız bir gerçektir.

Bu tartışmalı coğrafi formasyonlardan bazıları Türkiye’nin Ege Denizi sahillerine çok yakındır. Aslında bu mesele, iki ülke arasındaki deniz sınırlarının belirlenmesinin önündeki engellerden biridir.
4. Ege sorunlarının dördüncüsü, Yunanistan’ın uluslararası hukuka aykırı olarak ulusal hava sahasının 10 deniz mili genişliğinde olduğunu iddia etmesi ve Uçuş Bilgi Bölgesi (FIR) sorumluluğunu istismar etmesidir.

Yunanistan’ın 10 deniz mili genişliğinde ulusal hava sahası iddiası Ege hava sahası anlaşmazlığının temelini oluşturmaktadır. Bu ihtilafın ana nedenleri Uçuş Bilgi Bölgesi (FIR) sorumluluğunun Yunanistan tarafından ısrarla istismar edilmesi ve Yunanistan’ın karasuları genişliğinin 6 deniz mili olmasına karşın, ulusal hava sahası genişliğinin 10 deniz mili olduğuna yönelik Yunan iddiasıdır. Uluslararası hukuka göre, bir ülkenin karasuları genişliği aynı zamanda o ülkenin ulusal hava sahasının genişliğini de belirler. Yunanistan 1931 yılında o tarihte karasularının genişliği 3 deniz mili olmasına karşın, ulusal hava sahasını 10 deniz mili olarak deklare etmiştir. Yunanistan daha sonra 1936 yılında karasularını günümüzde uyguladığı 6 deniz miline çıkartmıştır. Bu nedenle Yunanistan’ın ulusal hava sahasının 10 deniz mili olduğu iddiası uluslararası hukuk çerçevesinde savunulabilir bir yanı bulunmamaktadır. Yunanistan’ın 6 deniz mili genişliğinde olan karasuları ile 10 deniz mili olarak deklare ettiği ulusal hava sahası arasında kalan saha uluslararası hava sahasıdır. Yunanistan’ın 10 deniz mili genişliğindeki hava sahası iddiası ne uluslararası alanda ne de Türkiye tarafından tanınmaktadır.
5. Ege sorunlarının beşinci kategorisi Arama Kurtarma (SAR) Faaliyetleriyle ilgilidir.

Denizde Arama Kurtarma faaliyetleri 1979 tarihli Denizde Arama Kurtarmaya ilişkin Uluslararası Sözleşme (Hamburg Sözleşmesi) ile düzenlenmiştir.

Hamburg Sözleşmesi’ne göre, ilgili taraflar arasında anlaşma yoluyla arama ve kurtarma sahaları belirlenemediği takdirde taraflar, böyle bir anlaşma yapılana kadar arama ve kurtarma hizmetlerinin kapsamlı koordinasyonu için çaba sarfedeceklerdir. Türkiye’nin bu hedefe yönelik müteaddit çağrılarına rağmen Ege’de böyle bir koordinasyon kurulamamıştır.

Ayrıca arama ve kurtarma sahalarında varılacak anlaşmanın uygulanabilir olması gerektiğinden açık denizlerdeki arama kurtarma sahalarıyla uyumlu olmalıdır. Uluslararası Sivil Havacılığa ilişkin Şikago Sözleşmesi’nin 12. Eki, deniz ve hava arama kurtarma sahalarının arasında net bir ayrım yapmakta ve açık denizlerde yürütülen arama kurtarma faaliyetleri çerçevesinde konunun deniz boyutu önceliğine vurgu yapmaktadır.

Türkiye kendi arama kurtarma sahasını (Search and Rescue Region–SRR) deklare etmiş, ilgili IMO Küresel SAR Planına kaydettirmiştir. Türkiye kendi bölgesinde, insan hayatını kurtarmaya yönelik arama ve kurtarma faaliyetlerini etkin biçimde sürdürmektedir.

Türk ve Yunan Arama Kurtarma Bölgeleri çakıştığından bu çakışan alanlarda gerçekleştirilen tüm arama kurtarma operasyonlarının 1979 Hamburg Sözleşmesi Madde 2.1.5’e uygun olarak eşgüdüm halinde düzenlenmesi gerekmektedir.

Yunanistan ile Türkiye arasında arama kurtarma bölgeleri hakkındaki uyuşmazlık temel olarak Yunanistan’ın konuya egemenlik meselesi olarak yaklaşmasından kaynaklanmaktadır. İnsan hayatını kurtarmaya yönelik olarak belirlenen arama kurtarma bölgeleri egemenlik alanları değil hizmet sahalarıdır. 

http://www.mfa.gov.tr/baslica-ege-denizi-sorunlari.tr.mfa

Uste TC dis isleri bakanligi sitesinde belirtilmeyen daha genel aciklamayi da ekte paylasiyorum.

Geçtiğimiz günlerde tekrar gündeme gelen ve Yunanistan Başbakanı Çipras’ın Yunan Meclisine sunmayı planladığı, Ege’de karasularını Girit ile Mora arasından başlayıp, aşamalı olarak on iki mile çıkarma teşebbüsleri Türkiye’nin dikkatinden kaçmadı ve Türkiye’nin haklarını göz ününde bulundurmadan yapılacak tek taraflı bir tasarrufun asla kabul edilmeyeceğinin altı çizildi. Uzun yıllardır iki ülke arasında çözülemeyen başlıca sorunlardan biri olan Ege karasuları konusunu incelemeden önce, karasularının hukuki durumu ve tarihsel gelişimine değinmekte yarar var.
Karasularının hukuki niteliği ve tarihsel gelişimi

Bir devletin karasuları, o devletin kara ülkesi üzerinde sahip olduğu egemenlik yetkisinin karaya bitişik ve belirli bir genişlikteki deniz alanlarında devamı olarak özetlenebilir. Günümüzde karasuları, devletin ülkesel bütünlüğüne dahil kabul edilmekte, karasularının üzerindeki hava sahası ile deniz yatağı ve toprak altını da kapsamaktadır. Karadaki egemenlikten farklı olarak, karasularında yabancı gemilere zararsız geçiş hakkı tanınmıştır. Uluslararası bir teamül kuralı olan zararsız geçiş hakkı uluslararası sözleşmelerle de güvence altına alınmıştır.

Tarihte devletlerin ülkelerini denizden gelebilecek tehlikelere karşı korumak amacıyla egemenlik yetkilerini denize doğru genişletmeleriyle doğan karasuları kavramının genişliği, 18. ve 19. yüzyılda, dönemin top menzili mesafesi göz önünde bulundurularak yaklaşık 3 deniz mili olarak uygulanmıştır. Ancak bu bağlayıcı bir kural haline gelmemiş, farklı uygulamalara da rastlanmıştır. 1930'larda başlayan karasularına uluslararası genel bir sınır getirme çabaları, ancak 1982’de imzalanan ve 1994’te yürürlüğe giren Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi (BMHDS) ile sonuca bağlanabilmiştir. Fakat günümüzde hâlâ muhtelif genişlikte karasuları uygulamaları yaygınca görülmektedir.
Yunanistan’ın Ege karasularını genişletme çabaları

Ege’yi kendi iç denizi gibi görüp tek başına sahiplenmek istediği görülen Yunanistan, Türkiye’ye en yakın Yunan adalarından başlayıp, Yunanistan anakarasına kadar olan alanda kara ve deniz alanlarının tamamını kapsayan yekpare bir ülkesel bütünlük anlayışını Türkiye’ye dayatmak istemektedir.

Lozan antlaşmasında iki ülke karasularının genişliğine ilişkin açık bir düzenleme yoktur ve o tarihte bu konuda ciddi bir münakaşa yaşanmamıştır. Fakat antlaşmanın genel muhtevasından hareketle, 3 mil esasından etkilenildiği söylenebilir.

936’da Yunanistan tek taraflı olarak karasularını 6 mile çıkardığını ilan etmiştir. Bu tek taraflı tasarrufu kabul etmeyen ve Yunanistan’ı iki ülkenin menfaatlerini gözeten, dostane ve ortaklaşa bir çözüme davet eden Türkiye, Kıbrıs sorunun alevlenmesi ile 1964’te tek taraflı olarak kendi karasuları düzenlemesini hayata geçirmiştir.

1970’lerde aslen Ege kıta sahanlığı konusunda anlaşmazlıklar yaşayan iki ülke, karasularını 12 mile çıkarmaya izin veren 1982 BMDHS’nin imzalanması ve Yunanistan’ın bu sözleşmeyi imzalayıp karasularını 12 mile çıkarmak istemesi üzerine Ege’deki en ciddi sorunlarını bu konu etrafında yaşamaya başlamıştır.
Türkiye’nin yaklaşımı

Ege’de barışçıl, kalıcı ve adil bir çözüm için hakkaniyetin önemini, hakça bir paylaşımın gerekliliğini sürekli vurgulayan Türkiye, Ege’de tek taraflı değişikliklere sıcak bakmamaktadır. Ege’de tarihi sürece bakılacak olursa, Türkiye’nin daima mevcut statükoyu korumaya çalışan, Ege’de tansiyonu yükseltebilecek tek taraflı tasarruflardan kaçınan ve bunları kabul etmeyen bir duruş sergilediği aşikârdır. Buna karşın, 1930'lardan itibaren Ege’de egemenlik alanını Türkiye aleyhine genişletmeye çalışan hep Yunanistan olmuştur. Bu amaçla uluslararası hukuku keyfi şekilde araçsallaştırmaktan da çekinmemiştir.

BMDHS’nin getirdiği karasularında 12 deniz mili kuralına en başından beri karşı olan Türkiye, bu sözleşmeyi imzalamamış ve ısrarlı itirazcı olarak, oluşması muhtemel bir uluslararası teamül hukuku kuralına karşı da menfaatlerini güvenceye almıştır. BMHDS’nin imzalanmasına karşın 1982’de 2674 sayılı Karasuları Kanununu hazırlamış, genel kural olarak 6 mil karasuları genişliğini kabul etmiştir. İlgili denizin özelliklerine uygun olmak kaydıyla Bakanlar Kurulu bu sınırı yükseltmeye yetkili kılınmış ve bu minvalde Ege karasularımız 6, Akdeniz ve Karadeniz karasularımız 12 mil tayin edilmiştir.

BMHDS’nin 1994’te yürürlüğe girmesini müteakip, Yunanistan’ın 31 Mayıs 1995’te aldığı karasularını 6 milden 12 mile çıkarma kararına karşın Türkiye Ege’deki haklarını ve menfaatlerini sonuna kadar koruyacağını ilan eder nitelikte, Ege karasularını 12 mile çıkaran tek taraflı Yunan kararının uygulanmasını casus belli, yani savaş sebebi sayacağını 8 Haziran 1995 tarihli TBMM kararıyla açıkça belirtmiştir.

Deniz mili uygulamasının hukuki niteliği

Gerçekten, Yunanistan BMDHS’ye taraf bir devlet olarak sözleşmenin verdiği karasularını 12 mile kadar çıkarma hakkına sahiptir. Uluslararası Hukuk, karasularının genişliğini belirlemeyi devletin tek taraflı olarak kullandığı egemenlik yetkisinin bir parçası olarak düzenlemiştir. Ne var ki bu işlemin diğer devletleri bağlayıcı olması için ilgili devletlerin bu tek taraflı tasarrufu kabul etmesi gerekir. Türkiye böyle bir değişikliği tanımadığını ve tanımayacağını en başından beri kararlı şekilde belirtmektedir.

Öte yandan, BMHDS’nin getirdiği 12 mil sınırı ancak sözleşmeye taraf devletler için bağlayıcıdır. Türkiye BMHDS’ye taraf değildir. 12 mil sınırı ne mevcut bir uluslararası teamül kuralından doğmuş ne de hâlihazırda bir teamül kuralı haline gelmiştir. Nitekim uluslararası uygulamada hâlâ muhtelif karasuları genişliklerine rastlanmaktadır. 12 mil karasuları uygulamasının bir teamül kuralı haline geldiği iddia edilse dahi, Türkiye BMHDS’nin müzakere sürecinden başlayarak, sürekli bu kurala karşı çıkmış ve uluslararası hukukta ‘ısrarlı itiraz’ olarak bilinen kurumun verdiği yetkiyle, gelecekte bu uygulamanın Uluslararası Teamül Hukukunun bir parçası haline gelmesi ihtimaline karşı da kendi menfaatlerini güvence altına almıştır. Dolayısıyla Türkiye’ye 12 mil karasuları genişliği dayatılması söz konusu olamaz. Nitekim 1951 tarihli İngiltere-Norveç Balıkçılık davasında Uluslararası Adalet Divanının ısrarlı itiraz kurumu hakkındaki görüşleri de Türkiye’yi destekler niteliktedir.

Unutulmaması gereken bir diğer husus da 12 mil karasuyu sınırının her zaman uygulanması gereken bir zorunluluk değil ancak aşılması yasaklanan azami bir sınır olduğudur.

Ege Denizinin özel durumu

BMHDS aslen okyanuslar temel alınarak hazırlanmış, genel düzenlemeler getiren bir sözleşmedir. Gerçekten de BMHDS’nin karasularının yanı sıra kıta sahanlığı, münhasır ekonomik bölge, bitişik bölge gibi deniz alanları için öngördüğü çok geniş alan sınırlamalarına bakılırsa bunların açık denizler için tasarlanmış kurallar olduğu görülür. Bu kuralların Ege Denizi gibi tarihte “Adalar Denizi” olarak bilinen, irili ufaklı yüzlerce adanın anakaraların içine kadar girdiği yarı kapalı denizlerde açık okyanuslardaki gibi uygulanması akla ve hakkaniyete uygun değildir. Ayrıca karasularının belirlenmesinde tek bir kural ya da sınırlama yerine birbiriyle yarışan ve birbirini tamamlayan pek çok kural ve uygulamanın var olduğu, bunların somut olayın gereklerine göre tatbik edilmesi gerektiği unutulmamalıdır.

BMHDS 122. Maddesi gereğince Ege yarı kapalı bir deniz kabul edilmektedir. Bu da 123. Maddede belirtilen yarı kapalı denizlere sahildar devletlerin tek taraflı işlemlerden kaçınıp iş birliği yapması gerekliliğini Yunanistan için bağlayıcı kılmaktadır.

BMHDS 70. Madde çerçevesinde, Ege Denizi özelinde, Türkiye coğrafi açıdan dezavantajlı ülke olarak nitelendirilmelidir. Jeoloji ve jeofizik açısından Türk anakarasının doğal uzantısı olan ve Türk kıta sahanlığında bulunan pek çok ada ve kayalık siyasi olarak Yunanistan’ın egemenliği altındadır. Bunlar, Anadolu sahilini kuzeyden güneye çevrelemektedir. Türk ve Yunan anakaralarının büyüklüğü, iki ülkenin Ege Denizi kıyılarında yaşayan nüfusları, Türk anakarasının Yunan ada ve kayalıklarına oranı gibi etkenler karasularından kıta sahanlığına, münhasır ekonomik bölgeye kadar bütün deniz alanlarının bölünmesinde hakkaniyete uygun, adil bir çözümü zorunlu kılmaktadır. Nitekim İngiltere ile Fransa arasında Manş Denizinin bölüşülmesine ilişkin yapılan tahkimde, Fransa anakarasına yakın ufak İngiliz adalarının hakkaniyet gereği Fransa anakarasına göre daha az etki doğurması kararlaştırılmıştır.

Ege karasularının 6’dan 12 mile çıkması halinde yaklaşık yüzde 40 olan Yunan karasuları yüzde 70'lere yükselecek, açık deniz oranı yüzde 50'lerden yüzde 20'lere düşecektir. Buna karşılık Türkiye’nin karasularında ciddi bir artış meydana gelmeyecektir. Daha önemlisi Ege’de Akdeniz ile olan açık deniz bağlantımız kopacak ve ülke güvenliği açısından tehlikeli sonuçlar doğacaktır. Diğer yandan, karasularının üzerindeki hava sahası da ülke egemenliğine dahil kabul edildiği için Ege’nin büyük bir kısmı Yunan hava sahasına dahil olacak, hâlihazırda devam eden FIR sorunları şiddetlenecektir.

Karasularının artması ihtimalinde Türk kıta sahanlığında bulunan pek çok bölge de zorunlu olarak Yunan hakimiyetine geçecek, mevcut Türk kıta sahanlığının yarısı el değiştirecektir.

Yunanistan’ın uluslararası hukuk ihlalleri

Yunanistan, Lozan ve 1947 Paris Antlaşmaları çerçevesinde silahsızlandırması gereken Doğu Ege Adaları ve On İki Adayı silahlandırmış, bu adalara çeşitli büyüklüklerde askeri üsler ve istihkamlar kurmuştur. Oysa ilgili antlaşmalar bu adalarda sadece güvenliği sağlamaya yetecek kadar kolluk kuvvetinin bulunmasına izin vermektedir. Yunanistan bu ihlallere gerekçe olarak antlaşmaların yapıldığı tarihlerdeki statükonun köklü biçimde değiştiğini, koşulların değişmesiyle antlaşmaların uygulanamaz hale gelmesini düzenleyen rebus sic stantibus ilkesi çerçevesinde artık bu yükümlülüklerle bağlı olmadığını iddia etmektedir. Böyle bir yorum Uluslararası Hukuk açısından hatalıdır. Yunanistan tek başına bu şartların değiştiğini ileri sürerek uluslararası sorumluluklarından kurtulamaz. Gerçekten de böyle bir yorum 1969 tarihli Viyana Antlaşmalar Hukuku Sözleşmesinin 62. Maddesine aykırıdır. Rebus sic stantibus ilkesinin doğru uygulaması, Türkiye’nin İkinci Dünya Savaşı öncesi köklü şekilde değişen şartlara yönelik olarak 1923 Lozan Boğazlar Sözleşmesini değiştiren 1936 Montrö Boğazlar Sözleşmesinde olduğu gibi ilgili ülkelerin hak ve yükümlülükleri yeniden gözetilerek yapılmalıdır.

BMDHS’nin 300. Maddesi hakkın kötüye kullanılmasını men etmektedir. Buna göre sözleşmeden doğan haklar iyi niyet çerçevesinde kullanılmalı ve diğer devletlerin egemenlik alanlarını ve haklarını suistimal etmek için kullanılmamalıdır. Türkiye’nin açık denizlerle ve kıta sahanlığının büyük bir kısmıyla bağlantısının kesilmesine sebep olacak tek taraflı bir değişiklik bu kuralı ihlal edecektir.

Şüphe yok ki Yunanistan Ege karasularını 12 mile çıkarabilmek için Türkiye’ye garanti vermekte oldukça eli açık davranmaktadır. Nitekim sürekli olarak Türk ticaret ve savaş gemilerinin zararsız geçişten yararlanabileceğini, iki ülkenin dost ve NATO müttefiki olduğunu, Yunan karasularının 12 mile çıkmasının Türkiye’ye tehdit oluşturmadığını iddia etmektedir. Yunanistan’ın garantisini verdiği zararsız geçiş hakkı zaten Uluslararası Teamül Hukukunun bir parçasıdır ve istemese de katlanması gereken bir yükümlülüktür. İki ülkenin de NATO üyesi olması Türkiye’nin Ege’deki haklarından feragat etmesini gerektirmemektedir. Kaldı ki, Kıbrıs konusunda yaşanan gerginlikler, Ege’deki mevcut FIR ve arama kurtarma bölgeleri anlaşmazlıkları, 90'lı yıllarda PKK ve günümüzde FETÖ mensuplarına karşı Yunanistan’ın sergilediği duruş, Yunanistan’ın güvenilirliği konusunda soru işaretlerine yol açmaktadır.

Son dönemlerde Yunanistan’ın Doğu Akdeniz deniz alanlarının paylaşılması konusunda da GKRY, İsrail ve Mısırla ortak hareket ederek Türkiye’yi saf dışı bırakma çabaları da ayrı bir sorundur.

Hukuki oldubittilere müsaade edilemez

Karasularının ilk ve temel çıkış nedeni ülke güvenliğini denizden gelebilecek tehlikelere karşı korumaktır. Yunanistan’ın Ege karasularını 6 milden 12 mile çıkarması Türkiye için büyük dezavantajlar ve vahim sonuçlar doğuracak bir gelişmedir. Nitekim Türkiye bu konudaki sözünü en başta söylemiş ve böyle bir eylemi casus belli sayacağını ilan etmiştir. Bu derece radikal bir karar, hukuki olarak savaşta olup olmama durumunu Yunanistan’ın tek taraflı tasarrufuna bağladığı gerekçesiyle sorgulanabilirse de diplomatik olarak Türkiye’nin kararlılığını gösteren ve yirmi yılı aşkın süredir Yunanistan’ı dizginleyen başarılı bir adım olduğu kabul edilmelidir.

Deniz Hukuku, değişime açık yapısıyla Uluslararası Hukukun en dinamik alanlarından biridir. Nitekim yüz yıl gibi Uluslararası Hukuk kurallarının doğması açısından kısa sayılabilecek bir sürede, karasularına ek olarak bitişik bölge, kıta sahanlığı, münhasır ekonomik bölge gibi yeni alanlar doğmuş, değişmiş ve teamül hukukunun bir parçası haline gelmiştir. Deniz hukukunun bu dinamik yapısı daima göz önünde bulundurulmalı ve sadece şu anki mevcut hukuki yapıya göre değil, gelecekte doğabilecek yeni deniz alanlarına, mevcut alanlardaki hakların çoğalması ihtimaline göre siyasi ve diplomatik adımlar atılmalıdır. Ege’de kendi çıkarları aleyhine atılacak adımlara taviz vermeyeceğini kararlılıkla ifade eden Türkiye'nin başlıca hassasiyeti, iki ülkenin de hak sahibi olduğu Ege’de hukuki oldubittilere müsaade edilmemesidir.

https://www.aa.com.tr/tr/analiz-haber/yunanistan-egede-oldubitti-pesinde/1316276






Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 39529
  • 353
Dışişleri'nden Doğu Akdeniz açıklaması
« Yanıtla #481 : 10 Temmuz 2019, 11:20:48 »
Dışişleri'nden Doğu Akdeniz açıklaması

Dışişleri Bakanlığı, Yunanistan Dışişleri Bakanı Nikos Dendias’ın verdiği bir mülakatta Türkiye'nin Doğu Akdeniz'deki uluslararası hukuka uygun faaliyetleri ile ilgili ifadeleri için, "Avrupa’nın şımarık çocuğu unvanı esasen Yunanistan’a aittir. Avrupa’nın haylaz çocuğu ise, uluslararası hukuka aykırı bir şekilde Avrupa Birliği üyesi olan ve Yunanistan’la birlikte yıllardır Doğu Akdeniz’i istikrarsızlığa sürükleyen Güney Kıbrıs Rum Yönetimidir." dedi.
Dışişleri Bakanlığı, Türkiye'nin, "Doğu Akdeniz’de kendisinin kıta sahanlığı haklarını koruduğu gibi, Kıbrıs Rum tarafı Kıbrıs Türklerini hidrokarbon kaynakları konusunda gelir paylaşımı dahil karar alma mekanizmalarına dahil etmediği ve haklarını garanti altına almadığı sürece adanın etrafında Kıbrıs Türk halkının hak ve çıkarlarını da savunmaya devam edeceğini" bildirdi.

Bakanlıktan yapılan açıklamada, Türkiye'ye ait Fatih gemisinin mayıs ayı başında Kıbrıs adasının batısında Türkiye'nin, Türkiye Petrollerine 2009 ve 2012 yıllarında verdiği ruhsat sahaları içinde ve Türkiye'nin Birleşmiş Milletlere (BM) deklare ettiği kıta sahanlığı dahilinde sondaj faaliyetlerine başladığı hatırlatıldı.

Yavuz sondaj gemisinin de Karpaz Yarımadası'nın güneyine intikal ettiği belirtilen açıklamada, Yavuz gemisinin KKTC'nin 2011 yılında Türkiye Petrollerine verdiği ruhsat sahaları içinde Kıbrıs Türkleri adına sondaj faaliyetlerinde bulunacağı kaydedildi.
Yunanistan Dışişleri Bakanı Nikos Dendias’ın verdiği bir mülakata atıf yapılan açıklamada, "Ülkemizin Doğu Akdeniz’de uluslararası hukuka uygun olarak yürüttüğü faaliyetleriyle ilgili ifadelerini yadırgıyoruz." ifadesi kullanıldı.

Açıklamaya şöyle devam edildi:

"'Avrupa’nın şımarık çocuğu' unvanı esasen Yunanistan’a aittir. Avrupa’nın haylaz çocuğu ise uluslararası hukuka aykırı bir şekilde Avrupa Birliği (AB) üyesi olan ve Yunanistan ile yıllardır Doğu Akdeniz’i istikrarsızlığa sürükleyen Güney Kıbrıs Rum Yönetimi'dir. Güney Kıbrıs Rum Yönetimi'nin uluslararası hukuka aykırı bir şekilde sözde adanın tamamını temsil ederek Avrupa Birliği üyesi olması, kendilerine Kıbrıs Türklerinin meşru hak ve çıkarlarını gasbetme hakkını vermez."

"Bu anlayışla Yunanistan Dışişleri Bakanlığı ve AB yetkilileri tarafından yapılan ve ülkemizin bu faaliyetlerini yasa dışı olarak niteleyen açıklamaları da reddediyoruz. Bu açıklamalarda, Kıbrıs Cumhuriyeti'nin ortak kurucusu olan ancak hakları 1963 yılından itibaren gasbedilen Kıbrıs Türklerinden hiç bahsedilmemesi ve adada sanki Kıbrıs Türkleri yokmuş gibi davranılması ibret verici bir durumdur."

AB'nin de Rum-Yunan ikilisinin adanın eşit sahiplerinden Kıbrıs Türklerinin hakları üzerinden oynadığı oyuna ortak olarak bu hukuksuzluğun bir aktörü haline geldiği vurgulanan açıklamada, AB'nin, Kıbrıs meselesinin çözümüne yönelik müzakere süreçlerinde tarafsız bir ara bulucu rolünü üstlenemeyeceğinin açıkça ortaya çıktığı bildirildi.

Açıklamada, "Türkiye, Doğu Akdeniz’de kendisinin kıta sahanlığı haklarını koruduğu gibi, Kıbrıs Rum tarafı Kıbrıs Türklerini hidrokarbon kaynakları konusunda gelir paylaşımı dahil karar alma mekanizmalarına dahil etmediği ve haklarını garanti altına almadığı sürece adanın etrafında Kıbrıs Türk halkının hak ve çıkarlarını da savunmaya devam edecektir. Bu çerçevede Yavuz sondaj gemimizin faaliyetlerinin yasal ve meşru dayanağını teşkil eden ruhsatları veren Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti makamları tarafından yapılan açıklamaları da tamamıyla destekliyoruz." ifadesine yer verildi.

http://www.hurriyet.com.tr/dunya/son-dakika-disislerinden-dogu-akdeniz-aciklamasi-41269243
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimiçi metin62

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 880
  • 63
  • DefenceTurk.com
Ynt: Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #482 : 10 Temmuz 2019, 12:50:41 »
Dogu Akdenizdeki karsilikli restlesme bir miktar daha surecegi goruluyor olsada ,bu ilerisi gunlerde AB ulkelerinin verecegi karara bagli olcagi kanisindayim.

 AB Turkiyeye karsi etkin laftan oteye gidebilecek bir karar almakta zorlanirsa GKRY ve Yunanistan da hayal kirikligi olacagi kesin.O zaman GKRY ve Yunanistan devreye ABD,Israil ayagini koymak uzere enerjisini harcayacaktir.

Sayet AB Dogu Akdeniz deki Turk politikasina karsin etkin bir karar alabilirse "ornegin ekonomik yatirim, ve sahada Turk sirketlerine destek hizmeti vermekte olan yabanci sirketlere karsin yatirimlar" O zaman Turkiyenin de alinacak kararlara mutakabiyet esasina gore karsilik verecegi  beklenmelidir. Su anda Turkiyenin yapmasi gereken mumkun oldugun ca AB icerisinde ozellikle kendimize yakin gorugumuz ulkeler nezdinde tezlerimizi tekrar tekrar anlatip , gerekirse bu ulkelere uygun ekonomik potansiyel mevcut ise ticaret amacli goz kirpmak ve karsiliginda destek talep etmek akilci olabilir.

Turkiye ayni zamanda  direk veya dolayli olarak Suriye ,Misir,Libya ,Israil ile Dogu Akdeniz MEB sinirlari hakkinda karsilikli bir mutabakata varmak hedefi dogrultusunda ,bikmadan usanmadan  istisarelerde bulunmalidir. Belirtmis oldugum ulkeler ile sair anlasamadigimiz konulari bir tarafa birakarak stratejik hedeflerimize ulasabilmek amaci ile karsilikli kazan kazan politikasi guderek uzlasma yollarini acilen baslatmalidir.

Dogu Akdeniz konusunda malesef cok yalniz bulunmaktayiz bu konunun salt Askeri yontemler ile cozulmesi mumkun gorunmemektedir.

Çevrimdışı カメせ

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1168
  • 17
  • DefenceTurk.com
Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #483 : 10 Temmuz 2019, 13:37:59 »
Alıntı

Çevrimiçi metin62

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 880
  • 63
  • DefenceTurk.com
Ynt: Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #484 : 10 Temmuz 2019, 16:21:05 »
AB Turkiyeye mali yardimlari kesmeyi planliyor;

Avrupa Birliği'nin Türkiye’nin Kıbrıs’ın güneyinde ilan edilen MEB’de gerçekleştirdiği sondaj çalışmalarına tepki olarak bazı adımlar atacağı iddia edildi. Cyprus Mail’in Brüksel’deki bir kaynağa dayandırdığı haberine göre, AB ilk etapta, önümüzdeki yıl Türkiye’ye AB uyum çalışmaları kapsamında vereceği yardımlardan 145.8 Milyon Euro kesinti yapacağı iddia edildi.
Yaptırımlar arasında, Avrupa Yatırım Bankası’nın Türkiye’deki faaliyetleri tekrar gözden geçirilecek ve AB üst düzey yetkilileri ve Türkiye arasında gerçekleşen görüşmeler askıya alınacak.
Kaynağa göre, Avrupa Birliği Komisyonu’nun da, Türkiye ile işbirliği yapan kişi ve şirketlere karşı bazı tedbirler alması bekleniyor.
Avrupa Birliği Komisyonu ile Avrupa Dış Eylem Servisi’nin üzerinde uzlaştığı yaptırımların listesinin bugün Avrupa Birliği üye ülkelere takdim edilmesi bekleniyor. Son kararı ise önümüzdeki hafta Avrupa Birliği Dışişleri Bakanları verecek.

http://www.yeniduzen.com/ab-turkiye-yardimlarini-kesiyor-116737h.htm

Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 205
  • 45
  • DefenceTurk.com
Ynt: Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #485 : 10 Temmuz 2019, 21:26:49 »
AB Turkiyeye mali yardimlari kesmeyi planliyor;

Avrupa Birliği'nin Türkiye’nin Kıbrıs’ın güneyinde ilan edilen MEB’de gerçekleştirdiği sondaj çalışmalarına tepki olarak bazı adımlar atacağı iddia edildi. Cyprus Mail’in Brüksel’deki bir kaynağa dayandırdığı haberine göre, AB ilk etapta, önümüzdeki yıl Türkiye’ye AB uyum çalışmaları kapsamında vereceği yardımlardan 145.8 Milyon Euro kesinti yapacağı iddia edildi.
Yaptırımlar arasında, Avrupa Yatırım Bankası’nın Türkiye’deki faaliyetleri tekrar gözden geçirilecek ve AB üst düzey yetkilileri ve Türkiye arasında gerçekleşen görüşmeler askıya alınacak.
Kaynağa göre, Avrupa Birliği Komisyonu’nun da, Türkiye ile işbirliği yapan kişi ve şirketlere karşı bazı tedbirler alması bekleniyor.
Avrupa Birliği Komisyonu ile Avrupa Dış Eylem Servisi’nin üzerinde uzlaştığı yaptırımların listesinin bugün Avrupa Birliği üye ülkelere takdim edilmesi bekleniyor. Son kararı ise önümüzdeki hafta Avrupa Birliği Dışişleri Bakanları verecek.

http://www.yeniduzen.com/ab-turkiye-yardimlarini-kesiyor-116737h.htm


Bizi hep parayla dövüyorlar. Aman parayı kısmayın mültecilere biz bakarız bile dedik. Geçen yine bahsetmiştim Almanyanın rahatlığına değinirken. Acaba ekonomik güç mü onları bu kadar rahatlatıyor?!

Fortune dergisinin çalışmasına göre Türkiyenin en çok gelir elde eden şirketlerine bakalım.
https://www.fortuneturkey.com/fortune500

İlk 10 şirketin 6 tanesi enerji ithalatı yapan veya aracılık eden şirketler. Listenin geri kalanında da çok var. Dolayısıyla doğu Akdenizdeki bir enerji kaynağı için gerekirse böbreğimizi vermemiz şart çünkü büyük bir enerji kaybımız var. Listenin kalanındaki şirketlerin de durumu çok iç açıcı değil. Sadece iki ufak  ilde meşrubat sigara vs dağıtan bir toptancının ilk 500 şirket içinde bulunması pek iyiye işaret değil. Kaliteli mal üretip satmamız şart.

Eğer kaybediyorsak bilin ki en çok yatırımı inşaatlara yaptığımız günlerden dolayı kaybediyoruz.

Çevrimiçi metin62

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 880
  • 63
  • DefenceTurk.com
Ynt: Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #486 : 10 Temmuz 2019, 22:44:32 »

Bizi hep parayla dövüyorlar. Aman parayı kısmayın mültecilere biz bakarız bile dedik. Geçen yine bahsetmiştim Almanyanın rahatlığına değinirken. Acaba ekonomik güç mü onları bu kadar rahatlatıyor?!

Eğer kaybediyorsak bilin ki en çok yatırımı inşaatlara yaptığımız günlerden dolayı kaybediyoruz.

AB ye kisa veya orta surecte uye olmamiz hayal ,uzun vade de ise AB olurmu,olursa da durumu ne olur su an icin biraz karamsarim.Bu nedenle artik takkeyi onumuze koymaliyiz .Buradan AB ile iliskileri keselim vs demiyorum AB ile iyi iliskiler icerisinde olmak yararimizadir.Ama bunun icinde de ille tam uye olmamiza gerek yok. Uyeligi bir yana birakarak AB den halen ogrenmemiz gereken cok sey oldugu kanisindayim. "Or demokrasi, insan haklari, devlet birey iliskisi,kulturel,sanatsal,egitim, mamullerin kalite kontrolu, butun bunlari kendi halkimiz icin yapmaliyiz cunku Turk halki butun bu saydiklarimin fazlasini hak etmektedir ve malesef AB bu konularin cogunda bizlerden ileri.

AB nin bizi surekli cezalandirmasi hor gormesinin dogru bir yaklasim oldugu pek soylenemez ancak bazi konularda malesef bizler de eski aliskanliklarimizdan kurtulamiyoruz. AB nin Dogu Akdeniz den dolayi askiya almayi planladigi yardim meblagi 1.5 F35 ederi :)  ,bunu da sadece Yunan Kibris ikilisini memnun etmek icin yapmiyor ,AB ulkelerinin bir kismininda ekonomileri saglikli degil bu nedenle bu durumlar onlar icin de cazip.

Multeci,gocmen,Siginmacilar da cogu AB ulkesi icin bir sikinti bu nedenle Turkiye bu konuda daha akilci politikalar uretebilecegi kanisindayim.Tabi konu hassas oldugundan salt Turkiye bu insanlar uzerinden blof veya santaj yapiyor izlenimi de verilmemesine dikkat edilmeli. "Yani gerekli olan ne ise onu yapmaliyiz ne fazlasi ne azi"

Son olarak ise Dogu Akdenizdeki haklarimizi savunmak icin  sadece siyasi aciklamalar ile yetinmemeliyiz. " ornegin AB ulkelerinin beli basli Universitelerinde sempozyumlar duzenlemeliyiz, hatta bu sempozyumlarin bir kismini mesela yazda ulkemizin guzel bolgelerinde duzenleyebiliriz .AB ulkelerindeki konu ile uzman kisileri Turkiyemizde muhataplari ile bilgi alisverisi yapabilecekleri organizasyonlar duzenleyebiliriz. Buyuk saygin Ticari sirketlerimiz de yurt icerisinde duzenledikleri panellere ek bir saatlik konu ile ilgili paylasimi yapabilirler.

Çevrimdışı カメせ

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1168
  • 17
  • DefenceTurk.com
Ynt: Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #487 : 12 Temmuz 2019, 21:23:19 »
Alıntı
KKTC Başbakanı Ersin Tatar: "Rum tarafı sondaj çalışmalarına devam ediyorsa Türkiye de söz hakkı olan bölgelerde sondaj çalışmalarına devam edecek. Çıkılan bu yol doğru yoldur. Bu yoldan dönüş yoktur."
KKTC hükümeti, 1974'ten beri kapalı olan ve 'hayalet şehir' olarak bilinen Maraş'ın açılması yönünde süreci başlattı. Kapalı Maraş'a girerek, envanter çalışması yapacak ekip, Başbakan Yardımcısı ve Dışişleri Bakanı Kudret Özersay'ın başkanlığında ilk toplantısını yaptı.

Çevrimdışı ムゲン (Mugen)

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 63
  • -108
  • DefenceTurk.com
Ynt: Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #488 : 12 Temmuz 2019, 23:52:55 »
Genelde bizim gibi karşısına 7-8 devlet toplanıp gelen devletlerin biraz savunmaya hız vermeleri gerekir diye düşünüyorum. Lakin varda ben mi görmüyorum hiç mi birşey yok anlamadım ama Akdeniz olayları hiç ortada yokken nasılsak aynı kafada gidiyoruz. Sözde milgemin (İ sınıfı fırkateynlerin)  6-7 ve 8. gemilerinin ihaleleri yapılacaktı ve her yıl bir tanesi inşaa edildikçe teslim alacaktık. henüz hiç kıpırdama yok. Bazı arkadaşlar bu tür mevzular ekonomik sıkıntılardan dolayı diyor katılıyorum ama savaşta en az silahlar kadar ekonomik bir hadisedir. Biz bugünki şartlarda gemi inşaasını hızlandırmayacaksak ne zaman hızlandırcaz ? Aynı şekilde devam eden denizaltı projelerinin hızlanması lazım. Yarın birgün savaş çıktıgında karşımızda sadece Yunanistan olmayacak sadece Yunanistan gemileride olmayacak. Rus tarafını seçti isek şu saatten sonra Amerikanın hem denizde hemde havada tacizlerine hazırlıklı olmamız lazım. Altay tankının - Hisar projelerinin - Korkut çok alçak irtifa sisteminin - varsa Gezginin - Atmacanın seri üretiminin hep hızlandırılması talimatlarının verilmiş olması gerekiyordu. Biz savaşa gidiyoruz söylemlerde hep bu varda icraatlarda yok. Yarın birgün avaş çıktıgında sana yapacagın geminin motorunu kim verecek ? alt sistemlerini kim verecek bugünden ypacaksın ne yapacaksan lakin göremiyorum
Süt kokan beyinler , barut kokan ellere dönüştü...

Çevrimdışı Raptor44

  • İnsanlar yaptıklarıyla yargılanır
  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 810
  • -73
  • DefenceTurk.com
Ynt: Akdeniz'de Enerji Krizi
« Yanıtla #489 : 13 Temmuz 2019, 01:15:29 »
Genelde bizim gibi karşısına 7-8 devlet toplanıp gelen devletlerin biraz savunmaya hız vermeleri gerekir diye düşünüyorum. Lakin varda ben mi görmüyorum hiç mi birşey yok anlamadım ama Akdeniz olayları hiç ortada yokken nasılsak aynı kafada gidiyoruz. Sözde milgemin (İ sınıfı fırkateynlerin)  6-7 ve 8. gemilerinin ihaleleri yapılacaktı ve her yıl bir tanesi inşaa edildikçe teslim alacaktık. henüz hiç kıpırdama yok. Bazı arkadaşlar bu tür mevzular ekonomik sıkıntılardan dolayı diyor katılıyorum ama savaşta en az silahlar kadar ekonomik bir hadisedir. Biz bugünki şartlarda gemi inşaasını hızlandırmayacaksak ne zaman hızlandırcaz ? Aynı şekilde devam eden denizaltı projelerinin hızlanması lazım. Yarın birgün savaş çıktıgında karşımızda sadece Yunanistan olmayacak sadece Yunanistan gemileride olmayacak. Rus tarafını seçti isek şu saatten sonra Amerikanın hem denizde hemde havada tacizlerine hazırlıklı olmamız lazım. Altay tankının - Hisar projelerinin - Korkut çok alçak irtifa sisteminin - varsa Gezginin - Atmacanın seri üretiminin hep hızlandırılması talimatlarının verilmiş olması gerekiyordu. Biz savaşa gidiyoruz söylemlerde hep bu varda icraatlarda yok. Yarın birgün avaş çıktıgında sana yapacagın geminin motorunu kim verecek ? alt sistemlerini kim verecek bugünden ypacaksın ne yapacaksan lakin göremiyorum
Doğru söylüyorsun dediklerini yapmak gerek ama savunma bakanlığından nede diğer yetkili kurumlardan ses seda yok.
IRK, DİN, DİL, MEZHEP ÖNEMLİ DEĞİLDİR ÖNEMLİ OLAN BU ÜLKE İÇİN YAPTIKLARINDIR