Yaşar hocam ben size konudan bağımsız bir soru sormak istiyorum şimdi tei ts1400 ile 6000lb turbofan bir motor yapılacak deniyor yani bu uçakta kullanmaya uygun peki tei atak2 için ts3000 geliştirip bunuda turbofana çevirip hürjet için bir motor yapabilir mi teknik olarak mümkün mü bu
Öncelikle, radyal hava akımlı bir jet motorundan, bırakın türbofan motor yapmayı, türbojet bile yapmak için motorun içini komple değiştirmek gerekir.
TS-1400’ü alayım. Orasını burasını değiştirip fan ekleyip türbofan motor yapayım değil olay. Sıfırdan yeni ve bambaşka bir motor yapmanız lazım.
Onun için ha TS-1400 olmuş ha TS-3000 olmuş. Farketmez. Sonunda nasılsa bambaşka yeni bir motor yapılacak.
TF6000 denilen motorun çekirdeği ebat olarak TS-1400’e yakın hatta aynı olabilir. Ama motorun içi, hava alıkları, fanı derken bambaşka bir motor olacak bu TF6000.
Bir defa TS-1400’ün içindeki hava, kompresör bölümünün yapısından ötürü motor içerisinde dairesel olarak döner ve akar. Bundan dolayı motorun nozüllerinden atılan sıcak havanın itki gücü yok denecek kadar azdır. Oysa Low-By-Pass bir Türbofan jet motorunda hava akışı, eksenel, yani motorun boyuncadır; ve çok yüksek bir itki ile sıcak hava dışarı atılır. Bu da ana itkiyi oluşturur.
TS-1400 ebadında bir türbofan motor yapmak, TS-1400 yapıldıktan sonra tabiiki sıfırdan işe soyunmaktan daha kolay. Bazı parçalarda üretim sinerjisi olabilir.
TS-3000 motoru T-929’u uçuracak. Bu tip helikopterlerin motorlarında eksenel hava akışı kullanılıyor. Nozüllerden atılan hava, helikoptere %10 civarında itki verebiliyor. 3000HP üreten GE-CT7-A8 motoru çap olarak CTS-800 motorundan daha büyük değil. İkiside yaklaşık 26 inç çapında. 3000HP lik motor %50 daha uzun. (31inçe 48inç)
Hürjeti uçuracak f404 motoru 35 inç çapında ve 154inç boyunda. Çok farklı ebatta motorlar.
Kaldıki türbofan, yapısal olarakta traktör dizel motoruyla benzinli spor araba motoru kadar birbirinden farklı motorlar.
Kısacası ; OLMAZ!