Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 1007038 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Kaptan-I Derya

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 514
  • 37
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4840 : 26 Kasım 2023, 17:44:52 »
Bir sorum olacak Toygun gibi gömülü sistemlerden sonra aselpod2 gibi hedefleme sistemlerine gerek var mı?
Sadece Türkiye ve Türk hava kuvvetleri olarak bakılmamalı , Pakistan ,Azerbaycan, Türk cumhuriyetleri, Nato’daki F16 kullanıcıları derken ciddi bir satış olmasada Ar-Ge maliyetini çıkarabileceğimiz bir ürün olabilir. Doğu bloku ülkelerin uçaklarında ciddi anlamda böyle bir sisteme ihtiyaç var. Oralardan bir pazar kapabiliriz.

 ASELSAN , CATS’de olduğu gibi bundada iyi iş çıkartacaktır. Belki de en iyi podlardan biri olacaktır. Azerbaycan’ın olası JF17 veya J10 uçağı alımı söz konusu olursa önemli bir kabiliyet olacaktır.

Azerbaycan askeri harcamalarda aşırı durgun olması da ekstra olarak beni şaşırtıyor. Hava kuvvetleri neredeyse yok gibi. Kara kuvvetlerinin de ciddi modernizasyona ihtiyacı var. Hava savunma sistemleri vs de aynı şekilde.

Deniz alanında biraz daha rahatlar. Hazar denizi dolayısı ile ama yine de yüzer bir ciddi platform ihtiyaçları var. Türkmenistan’ın aldığı Dearsan C92 gibi. Hava kuvvetlerinde silahlı hürjet bile Azerbaycan’ı çok ciddi derecede uçuracaktır. Tüm bunların yanında JF17 girişiminde bulunmaları gerek bence.
« Son Düzenleme: 26 Kasım 2023, 17:46:38 Gönderen: Kaptan-I Derya »
Toprakların ucu deniz olan bir ulusun sınırını, halkının kudret ve yeteneğinin hududu çizer bu yüzden mükemmel ve kaadir bir Türk Donanmasına malik olmak gayedir.

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 812
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4841 : 26 Kasım 2023, 20:38:44 »
TF6000'de muadillerine göre çap olarak iri kalıyor.

Bakalım öyle mi:
-------------------------------------------------------------------
"TEI-TF6000, 2.250mm uzunluğunda, 860mm genişliğinde ve 1.100mm yüksekliğinde bir Turbofan Motoru olup"

Kaynak: https://www.defenceturkey.com/tr/icerik/dusuk-bypass-oranli-bir-turbofan-motor-olan-tei-tf6000-motorunun-ic-yerlesimi-5301
-------------------------------------------------------------------
Honeywell F124-GA-200. Boy: 259 cm, çap 91.4 cm.

Kaynak: https://aerospace.honeywell.com/us/en/products-and-services/product/hardware-and-systems/engines/f125

-------------------------------------------------------------------

Bana TF-6000 motoru pek de iri kıyım gelmedi doğrusu!

  ;D iskembeden atmis.

TF6000'de muadillerine göre çap olarak iri kalıyor.

Bakalım öyle mi:
-------------------------------------------------------------------
"TEI-TF6000, 2.250mm uzunluğunda, 860mm genişliğinde ve 1.100mm yüksekliğinde bir Turbofan Motoru olup"

Kaynak: https://www.defenceturkey.com/tr/icerik/dusuk-bypass-oranli-bir-turbofan-motor-olan-tei-tf6000-motorunun-ic-yerlesimi-5301
-------------------------------------------------------------------
Honeywell F124-GA-200. Boy: 259 cm, çap 91.4 cm.

Kaynak: https://aerospace.honeywell.com/us/en/products-and-services/product/hardware-and-systems/engines/f125

-------------------------------------------------------------------

Bana TF-6000 motoru pek de iri kıyım gelmedi doğrusu!

Muadiller deyince tek bir motordan bahsetmiyoruz. Rolls-Royce Turbomeca Adour, Ivchenko-Progress AI-222,  HAL HTFE-25, IHI Corporation XF5

Bu ürettiği güce göre biraz daha küçük olması gerekiyor gibi duruyor.

Olsun da bizim olsun diyorum zaten. Sadece tespit olarak yazdık. İşkembe-i Kübra'dan sallamıyoruz M.b.t.. Elin varsa bir zahmet gir bak İnternete.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2748
  • 260
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4842 : 26 Kasım 2023, 21:21:37 »
TF-6000 motoru, 6000 lbs itki elde etmek için by-pass oranı düşürülerek, daha küçük çapta üretilebilirdi.  Ancak o zaman da ısıl izi fazlalaşacaktı. Anlaşılan bizimkiler TEI'den termal izi düşük ve yakıt cimrisi bir motor talep etmişler. Teknolojik yetersizlikten değil, bence isterlerden dolayı bu çap seçilmiş.

Yaw, o değil de bu motor ne zaman ateşlenecek? Yoksa ateşlendi mi? Ateşleme yapıldıysa neden duyurulmadı?

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 812
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4843 : 26 Kasım 2023, 21:42:18 »
TF-6000 motoru, 6000 lbs itki elde etmek için by-pass oranı düşürülerek, daha küçük çapta üretilebilirdi.  Ancak o zaman da ısıl izi fazlalaşacaktı. Anlaşılan bizimkiler TEI'den termal izi düşük ve yakıt cimrisi bir motor talep etmişler. Teknolojik yetersizlikten değil, bence isterlerden dolayı bu çap seçilmiş.

Yaw, o değil de bu motor ne zaman ateşlenecek? Yoksa ateşlendi mi? Ateşleme yapıldıysa neden duyurulmadı?
Tei bu tür şeylerden bahsetmiyor. Sonra da insanın aklına takılıyor. Dediğin isterler örnek verdiğim diğer motorlar için de istenmiş olabilir. Zaten, bizim motor By-pass oranı ile ayrışıyor diğer motorlardan, sırf bu yüzden de çap büyümüş olabilir.

Bunu açıklayacak bir mühendis olsa iyi olurdu. Bilmediğim için aklıma takılıyor

Dediğim gibi olsun da çamurdan olsun. Şimdilik Rus ve Çin motorları kadar olsa da olur. 10000 hizmet ömrü olmasın da 5000 olsun. Zamanla halledilecek şeyler.

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 554
  • 38
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4844 : 26 Kasım 2023, 22:46:17 »
TF-6000 motoru, 6000 lbs itki elde etmek için by-pass oranı düşürülerek, daha küçük çapta üretilebilirdi.  Ancak o zaman da ısıl izi fazlalaşacaktı. Anlaşılan bizimkiler TEI'den termal izi düşük ve yakıt cimrisi bir motor talep etmişler. Teknolojik yetersizlikten değil, bence isterlerden dolayı bu çap seçilmiş.

Yaw, o değil de bu motor ne zaman ateşlenecek? Yoksa ateşlendi mi? Ateşleme yapıldıysa neden duyurulmadı?

Normalde senenin ortasında idi. İkinci yarısına sonra da son çeyrek dendi. Şimdi de ilk çeyrek deniyor. Bu süreler tecrübeli arkadaşlara göre normal fakat benim gibi işin teknik kısmını bilmeyenler için sürekli ertelemeler güven kaybı oluşturuyor. Bir tarih verip bir kere ertelense tamam diyeceğim.

İlk çeyrek görür müyüz? Kimse emin değil.

Çevrimdışı Ocak

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 146
  • 21
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4845 : 26 Kasım 2023, 23:06:00 »
 
 TF-6000 motoru muadillerinden gelişmiş 5.nesile yakın bir motor olacak dolayısıyla muadillerinden farklı olarak ısıl izi düşürmek için soğuk hava kanalları açılıyor, o nedenle çapı geniş diyebilirim ayrıca tabiiki bir motor ailesi olacak ama öncelik askeri ve insansız sistemler olduğu için çok kısa zaman içerisinde bir platformda uçtuğunu göreceğiz, geri bildirimlerle olgunlaşacak ve zamanla sivil sertifikasyonu yapılacak böylelikle çok farklı projelerde adeta bize bir kaldıraç etkisi yaratacak.

 Kaan için hedef Tr Motor bünyesinde, Tei taşeronluguyla 38000lb'lik bir motor. Taec bünyesinde yedek olarak ikinci bir motor, Abd seçimleri sonrası duruma göre GE ile farklı bir 129 varyantı hatta arttiriyorum fadecli bir Ukrayna varyantı da olabilir.

 Roket motorları, füzeler, radarlar vb. bir çok üründe olduğu gibi iki hatta üç farklı yetkin şirket ortaya çıkarılması düşünülüyor.

 Sayın Re'nin de dediği gibi "Türkün gücü" "gümbür gümbür geliyoruz "

Bu kadar projeye adam ve para bulabilirsek yanlışlıkla süper güç olacağız gibi gözüküyor.

 Not: YTD, hatta başıma birşey gelmeyecekse "bence" diyeyim.

Çevrimiçi mehmet05

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1476
  • 130
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4846 : 26 Kasım 2023, 23:48:32 »
TF-6000 motoru, 6000 lbs itki elde etmek için by-pass oranı düşürülerek, daha küçük çapta üretilebilirdi.  Ancak o zaman da ısıl izi fazlalaşacaktı. Anlaşılan bizimkiler TEI'den termal izi düşük ve yakıt cimrisi bir motor talep etmişler. Teknolojik yetersizlikten değil, bence isterlerden dolayı bu çap seçilmiş.

Yaw, o değil de bu motor ne zaman ateşlenecek? Yoksa ateşlendi mi? Ateşleme yapıldıysa neden duyurulmadı?
Tei bu tür şeylerden bahsetmiyor. Sonra da insanın aklına takılıyor. Dediğin isterler örnek verdiğim diğer motorlar için de istenmiş olabilir. Zaten, bizim motor By-pass oranı ile ayrışıyor diğer motorlardan, sırf bu yüzden de çap büyümüş olabilir.

Bunu açıklayacak bir mühendis olsa iyi olurdu. Bilmediğim için aklıma takılıyor

Dediğim gibi olsun da çamurdan olsun. Şimdilik Rus ve Çin motorları kadar olsa da olur. 10000 hizmet ömrü olmasın da 5000 olsun. Zamanla halledilecek şeyler.

Biz ABD standartlarını hedefliyoruz. Rusyayı sık bakım ihtiyacı ve kısa motor ömrü için eleştiriyoruz ama Fransızların Mirage-2000 motorlarının da ömürleri, bakım aralıkları öyle pek iç açıcı değillerdi. hem de uçağın fiyatının nereedeyse F-16'nın iki katıl olmasına karşın. Çeşitli sebeplerle Avrupa hava kuvvetlerinin hazırlık oranları çok düşük. Motorları da ABD standartlarını  halen yakalayamamış  gözüküyor.

Çevrimdışı putty

  • 2023 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2739
  • 289
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4847 : 27 Kasım 2023, 02:35:16 »
Geri sayım başladı Kaan ın uçmasına son 30 gün kaldı inşallah.

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 812
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4848 : 27 Kasım 2023, 13:27:21 »
KAAN ilk uçuş için son montajda

Türkiye'nin en önemli teknoloji geliştirme projesi KAAN için bir süredir devam eden yük testleri tamamlandı. En ufak parçasına kadar sökülen KAAN'ın ilk uçuşunda üzerinde yer alacak görev sistemleri ve alt sistemleri de yapılan bağımsız testlerinin ardından uçak üzerindeki yerlerini almaya başladı. Bu montaj faaliyeti motorların prototipteki yerini almasıyla sonlanacak. Montaj faaliyetinin ardından piste çıkacak KAAN, önce yavaş sonra hızlı taksi ile ilk uçuşuna hazırlanacak. Aralık ayının ortasında bu faaliyetlerin yoğunlaşması ve 27 Aralık'ta KAAN'ın ilk uçuşunu gerçekleştirmesi hedefleniyor.

ANKA-3 ve KAAN prototipleri daha önce HÜRJET gibi ilk uçuşlarını boyasız gerçekleştirecek. Bu sayede uçuş sırasında ortaya çıkacak ve hava araçlarında iyileştirme yapılacak hususların tespiti daha kolay mümkün olacak.

https://www.aa.com.tr/tr/savunma-sanayisi/anka-3-gokyuzuyle-bulusmaya-hazir-kaan-ilk-ucus-icin-son-montajda/3065767#


Çevrimdışı DelKu

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 452
  • 48
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #4849 : 28 Kasım 2023, 16:56:00 »
Kokpitin formunda değişiklik oldu mu ?

Olmuş. Avionot.com sayfasında görüntüsü var.