Gönderen Konu: ABD 6. nesil uçağının prototipini uçurdu  (Okunma sayısı 4220 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Heartbang

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 509
  • 36
  • DefenceTurk.com
Ynt: ABD 6. nesil uçağının prototipini uçurdu
« Yanıtla #10 : 15 Eylül 2023, 00:42:32 »
TF-35K'nın jeneratörü kudretli olursa KAAN doğrudan 6.nesil savaş jeti olur.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2775
  • 263
  • DefenceTurk.com
Ynt: ABD 6. nesil uçağının prototipini uçurdu
« Yanıtla #11 : 15 Eylül 2023, 01:06:15 »
6. Nesilden ne anlıyorsunuz? 5. Nesilde olmayan hangi özelliklere sahip olmalı? Benim bazı fikirlerim var; ama önce sizinkileri okumak istiyorum.

Çevrimdışı Heartbang

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 509
  • 36
  • DefenceTurk.com
Ynt: ABD 6. nesil uçağının prototipini uçurdu
« Yanıtla #12 : 15 Eylül 2023, 01:52:24 »
6. Nesilden ne anlıyorsunuz? 5. Nesilde olmayan hangi özelliklere sahip olmalı? Benim bazı fikirlerim var; ama önce sizinkileri okumak istiyorum.
Savaş jeti nesillerinde şöyle bir durum söz konusudur: Bir nesilde ortaya çıkan özellikler bir sonraki nesilde mükemmelleştirilir.
Mesela F-4 gibi 3.nesil özelliği olarak ortaya çıkan burun radarı-görüş-ötesi hava-hava füzeleri paradigmasının F-16'nın ait olduğu 4.nesilde olgunlaşması gibi.

6.nesilde beklenen özellikler arasında bu tanıma uyan istekler şunlar:
  • Daha gelişmiş sensör füzyonu, veri aktarım yetenekleri
  • Sanal arayüz, sesli asistan vb. yöntemlerle daha çok geliştirilmiş pilotaj ve farkındalık kabiliyetleri
  • Daha iyi stealth ve aviyonikler
  • Daha uzun menzilli mühimmatlar

Yeni kabiliyetler ise:
  • Enerji silahları (lazer top, vs.)
  • Gerektiğinde az yakan, gerektiğinde çok kaçan değişken by-pass oranlı motorlar
  • AI kabiliyetleri ve MUM-T olarak tabir edilen insansız platformlarla beraber çalışabilme.
  • kısıtlı otonomi kabiliyetleri, gerektiğinde pilotsuz göreve gidebilme

Biliyorsunuz ki TF-35K motorlu bir KAAN bunların pek çoğuna zaten sahip olabilir/olacak.
« Son Düzenleme: 15 Eylül 2023, 01:53:40 Gönderen: Heartbang »

Çevrimdışı tumucin

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2304
  • 24
  • DefenceTurk.com
Ynt: ABD 6. nesil uçağının prototipini uçurdu
« Yanıtla #13 : 15 Eylül 2023, 09:51:20 »
1. Savaş Uçakları Daha Çok Yönlü Olacak.
Hiper bağlantı, gelecekte etkileşimlerde hayati bir rol oynayacaktır. Canlı güncellemeler alma, herkesin savaş alanında nerede olduğunu anlama ve tüm insansız hava araçlarını tek bir alanda kontrol etme yeteneği, savaş uçağını daha çok yönlü bir silah haline getirecek.

2. Görünmezlik (Stealth) Özelliği Daha da Önemli Olacak.
Tarama ve izleme teknolojisi daha rafine hale geldikçe, geniş ve dar alanlarda radarlara tespit edilmeden hareket etme yeteneği daha elzem hale gelecektir. Karıştırma teknolojisi zaten var, ancak onu geniş bir aralıkta sürdürme yeteneği, gelecekte hava savaşlarını kazanmak için zorunlu olacaktır. Günümüzün gelişmiş uçakları, elektro-optik/kızılötesi ve sentetik açıklıklı radar görüntüleme yeteneklerine sahiptirler. Gelişen yetenekler, düşmanları tespit etmenin yollarını otonom olarak bulan "bilişsel" elektromanyetik silahları ve savunmaları içerirler/içerecekler.

3. Hız/Sürat.
Altıncı nesil savaş uçaklarının Mach 2.2 ile Mach 2.5 arasında herhangi bir hızda uçması bekleniyor. İnsansız olanlarının hipersonik hızlarda (+5 Mach) uçması istenecek/beklenecektir. Daha düşük maliyetle daha yüksek hız, savaş uçaklarının daha yetenekli ve verimli olduğu anlamına gelecektir.

4. Yüksek Manevra Kabiliyeti.
Günümüzün avcı uçaklarının bazıları da çok yüksek manevra kabiliyetine sahiptirler, ancak içinde insan olanlar +9 G (G, yerçekimi kuvveti nedeniyle hissettiğimiz ivmedir) kuvvetinin üzerine çıkamamakta (insanın fizyolojik direnci kısıtı nedeniyle) ve bu durum da manevra kabiliyetlerini kısıtlamaya neden olmaktadır. Ayrıca, daha yüksek manevra kabiliyeti için uçağın yapısal durumunun da müsait/uygun olması gerekmektedir.

5. Yüksek Taşıma Kapasitesi.
Kullanıcı hava güçleri, savaş uçaklarının silah ve mühimmat taşıma kapasitelerin de olabildiğince yüksek olmasını arzu ederler, bu talep havacılığın başından beri böyleydi.

6. Uzun Menzil.
Özellikle tek motorlu savaş uçaklarının en büyük kısıtları kısa menzilleriydi. Kullanıcı hava güçleri haklı olarak uzun menzilli savaş uçaklarını talep etmektedirler.

7. Düşük Satın alma ve Bakım-İdame Maliyetine Haiz Olmaları.
Sadece kullanıcı hava güçleri değil bu hava güçlerine bütçe finansmanlarını sağlayan kullanıcı ülke hükümetleri de satın aldıkları ve yaklaşık 50-60 yıl bakım ve idamelerini sağlayacakları savaş uçaklarının maliyetlerinin makul seviyelerde olmasını arzu ve talep etmektedirler.

Örneğin; günümüzde F-35’in bakım-idame maliyeti F-16’nın yaklaşık on mislidir, ancak 1 adet F-35 10 adet F-16’nın görevini yapmaktan uzaktır.

Uçağın Performans Parametrelerinin Optimizasyonu Nasıl Olacak?
Bir savaş uçağından yüksek yüksek hız, yüksek manevra kabiliyeti, yüksek taşıma kapasitesi, yüksek görünmezlik özelliği, uzun menzil istemek pratik bir çözüme götüremeyecektir. Henüz bunların hepsini tek platformda toplayabilen bir teknoloji yok, gelecekte belki olacaktır.

Örneğin, görünmezlik (stealth) özelliği olsun istediğimiz bir uçağın yüksek mühimmat taşıma kapasitesi, uzun menzili, yüksek sürati ve yüksek manevra kabiliyeti de olsun istediğimizde; görünmez uçaklarda harici kısımlarda mühimmat taşımak istersek uçağın görünmezlik özelliği ortadan kalkacaktır, görünmezliği sağlamak için tüm mühimmatı gövde içinde taşıdığımızda da taşıma kapasitemiz azalacaktır. Hadi uçağın gövdesini büyüttük ve gövde içinde daha fazla mühimmat taşıyabildik, bu durumda büyük gövde nedeniyle manevra kabiliyetimiz azalacak, sürat düşecek, menzil kısalacaktır.

Talep edilen tüm bu performans özelliklerinin hepsini tek bir hava platformunda bulundurabilmek için çok hassas bir optimizasyon (olabilecek en iyisi) denklemine ihtiyacımız olacaktır. Bir özellikten biraz fazla performans beklediğimizde bir başka özellikten makul bir oranda tasarruf etmek durumunda kalınacaktır.

Sonuç olarak; savaş uçakları insanlı ve akabinde tamamen insansız olarak önümüzdeki onlarca yıl boyunca geliştirilerek kullanılacaklar ve hava savaşlarını domine etmeye devam edeceklerdir.

 Altıncı nesil bir avcı uçağının hangi yeteneklere sahip olacağı hala net değildir, tam olarak belirlenmemiştir/belirlenememiştir. Bazı havacılık otoriteleri, altıncı nesil savaş uçağının; hipersonik hızlarda seyrüsefer yapabileceğini, insanlı ve insansız bir hava aracı arasında geçiş sağlayacağını, insanlı ve insansız uçurulabileceğini, lazer atışı yapan silah sistemlerine sahip olacağını ve hatta yapay zekaya da sahip olacağını öngörmektedirler.

https://strasam.org/savunma/havacilik-ve-uzay-sanayii/gelecekte-savas-ucaklari-nasil-olacak-1523

Çevrimdışı DelKu

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 457
  • 48
Ynt: ABD 6. nesil uçağının prototipini uçurdu
« Yanıtla #14 : 16 Eylül 2023, 09:30:03 »
6. Nesilden ne anlıyorsunuz? 5. Nesilde olmayan hangi özelliklere sahip olmalı? Benim bazı fikirlerim var; ama önce sizinkileri okumak istiyorum.

Full otomatisite sağlayan AI
Gökyüzününün  K.I.T.T‘i olmalı
« Son Düzenleme: 16 Eylül 2023, 09:31:57 Gönderen: DelKu »

Çevrimdışı putty

  • 2023 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2776
  • 292
Ynt: ABD 6. nesil uçağının prototipini uçurdu
« Yanıtla #15 : 16 Eylül 2023, 11:17:13 »
Kaan ın uçmasına 102 gün kaldı. Benim için dünyanın en birinci uçağı Kaan dır. Kaan uçsun bize artık karada ölüm yok.