Gönderen Konu: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri  (Okunma sayısı 216451 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6692
  • 189
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #320 : 02 Eylül 2020, 16:00:24 »

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2675
  • 315
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #321 : 20 Eylül 2020, 22:40:48 »
Bildiğiniz gibi uzun süredir supersonic füzelere sahip olma uğraşındayız. Bu amaçla ramjet ve screamjet motorlar ve test sahaları üzerinde çalışıyoruz ve henüz biraz daha yolumuz var denilebilir.

Ancak supersonic füzeye sahip olmanın farklı bir yolu daha var.

Error 404 (Not Found)!!1



Huzurlarınızda Rampage süpersonik füzesi. Esasında havadan atılan ins/gps güdümlü extra füzesi. 10 km irtifadan atıldığından 20 km ekstra menzil sunuyor. Sözde mach 2 hızda ama daha fazla olması büyük ihtimal. Her türlü hava taşıtından taşınabiliyor.

Diğer taraftan bildiğiniz gibi bizde ins/gps güdümlü ve çok daha yeni ins/gps + lazer güdümlü topçu roketleri uğraşmakta hatta aktif radar güdümlü anti gemi balistik füzeler üzerine çalışmaktayız.  Elimizde aynı sınıf trg-300 füzesi var 120 km menzile ve mach 4.2 hıza sahip. Havadan atılabilir ve 150 km civarına mach 3-4 arası hızlara havadan atılması kaydıyla çıkabilir. İns/gps güdümle 3 metre cep'e sahip ve lazer güdümle hedefe yakın işaretleme birimi gerekse bile eğer ins/gps + iir/tv güdümle kara , ins/gps + aktif radar güdümü ile de deniz hedeflerine nokta atışı yapabilir. Sm-2 b3 ve essm füzelerinin maks hızının mach 3.5 ve 4 olduğu düşünülünce gemileri çaresiz bırakabilir.

Ayrıca birde akıncılar bile 2x olarak ve iir versiyonunun röle istasyonunu taşıyabilir.

Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3717
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #322 : 21 Eylül 2020, 03:49:08 »
Sn Battlestar,
Elimizde hem trg 300 hem de trg 230 var. Bunları bir şekilde uçaklardan atabilirsek yer çekimini yenmek için çaba sarfetmeyecekleri için yakıttan tasarrufla çok daha uzağa , daha çok patlayıcı ile daha hızlı olarak gidebilirler. İsrail bunları 1.3 mach hızla giden uçaklardan atıyor diye okumuştum bir yerde. Bu hızla atılan füze çok rahat 4.5+ mach hızlarda uçar. Hatta füzenin menzilinden biraz feragat edilirse bu hızla terminal safhada hedefi vurur. Bu hızla gelen füzeyi durdurmak ta biraz zor olur herhalde.
Bunlar çok ucuz topçu roketleri esaslı füzeler. Başlıkları değişince fiyatları artar belki ama hiç bir zaman bir milyon dolarlık Som ya da Atmaca gibi pahalı olmazlar. İkişer üçer gemilere atılsalar kesin sonuç alırlar.
Sadece 10 km fazla menzile ulaşmaları mantıklı değil. Bir füzenin en çok yakıt harcadığı yer apogee noktasına kadar yoğun hava tabakasını geçerek çıkabilmek için uğraştığı ilk kademededir. 10000m den yüksek hızda uçan uçaktan atılan füze en az iki katı mesafeye gider. 120 km menzilli trg300 , 200km+ menzili rahat görür. Ancak hedefi 4.5 mach la vurayım derseniz o zaman 130-150 km gibi bir menzil olabilir.
« Son Düzenleme: 21 Eylül 2020, 04:08:10 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2675
  • 315
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #323 : 21 Eylül 2020, 10:25:03 »
Sn Battlestar,
Elimizde hem trg 300 hem de trg 230 var. Bunları bir şekilde uçaklardan atabilirsek yer çekimini yenmek için çaba sarfetmeyecekleri için yakıttan tasarrufla çok daha uzağa , daha çok patlayıcı ile daha hızlı olarak gidebilirler. İsrail bunları 1.3 mach hızla giden uçaklardan atıyor diye okumuştum bir yerde. Bu hızla atılan füze çok rahat 4.5+ mach hızlarda uçar. Hatta füzenin menzilinden biraz feragat edilirse bu hızla terminal safhada hedefi vurur. Bu hızla gelen füzeyi durdurmak ta biraz zor olur herhalde.
Bunlar çok ucuz topçu roketleri esaslı füzeler. Başlıkları değişince fiyatları artar belki ama hiç bir zaman bir milyon dolarlık Som ya da Atmaca gibi pahalı olmazlar. İkişer üçer gemilere atılsalar kesin sonuç alırlar.
Sadece 10 km fazla menzile ulaşmaları mantıklı değil. Bir füzenin en çok yakıt harcadığı yer apogee noktasına kadar yoğun hava tabakasını geçerek çıkabilmek için uğraştığı ilk kademededir. 10000m den yüksek hızda uçan uçaktan atılan füze en az iki katı mesafeye gider. 120 km menzilli trg300 , 200km+ menzili rahat görür. Ancak hedefi 4.5 mach la vurayım derseniz o zaman 130-150 km gibi bir menzil olabilir.

Savaş uçağından atılmada oluşacak menzil avantajında iki farklı değişken var. Atıcı platform irtifası ve hızı. İrtifa için maks 40.000 feet yani 12.000 km civarı irtifa demektir. Zaten 120 km için füze maks 30 km'ye yükseliyor. Her 40 km için 10 km irtifa demektir. Yani füzenin menzili maks. 160 km olacaktır.

Gelelim hız konusuna evet füzenin  mach 0.9'da bırakılması kağıt üstünde etki eder gibi geliyor. Ancak şöyle bir durum var. Mühimmat direk lançerden çıkmıyor ilk olarak bırakılıyor ve biraz alçalıyor. O süreçte hızında biraz yavaşlama oluyordur. Daha sonra motorunu açıp yatay olan uçuş profilini dikeye çeviriyor yine bir ivme kaybı olacaktır. Totalde etkisi nedir bilemiyeceğim.

Ancak şöyle bir durum var. Biz ne dedik 10 km civarı daha fazla yükselecek. Ancak şöyle baktığınızda yerdende 40 km'ye yükselen füzeler 30 km'ye yükselen füzelerden daha fazla hıza sahip. oda en az mach 1 fazladan hız olması lazım. Yani fark eden bir şey olmuyor olabilir.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3717
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #324 : 21 Eylül 2020, 14:26:32 »
Sn Battlestar,
Elimizde hem trg 300 hem de trg 230 var. Bunları bir şekilde uçaklardan atabilirsek yer çekimini yenmek için çaba sarfetmeyecekleri için yakıttan tasarrufla çok daha uzağa , daha çok patlayıcı ile daha hızlı olarak gidebilirler. İsrail bunları 1.3 mach hızla giden uçaklardan atıyor diye okumuştum bir yerde. Bu hızla atılan füze çok rahat 4.5+ mach hızlarda uçar. Hatta füzenin menzilinden biraz feragat edilirse bu hızla terminal safhada hedefi vurur. Bu hızla gelen füzeyi durdurmak ta biraz zor olur herhalde.
Bunlar çok ucuz topçu roketleri esaslı füzeler. Başlıkları değişince fiyatları artar belki ama hiç bir zaman bir milyon dolarlık Som ya da Atmaca gibi pahalı olmazlar. İkişer üçer gemilere atılsalar kesin sonuç alırlar.
Sadece 10 km fazla menzile ulaşmaları mantıklı değil. Bir füzenin en çok yakıt harcadığı yer apogee noktasına kadar yoğun hava tabakasını geçerek çıkabilmek için uğraştığı ilk kademededir. 10000m den yüksek hızda uçan uçaktan atılan füze en az iki katı mesafeye gider. 120 km menzilli trg300 , 200km+ menzili rahat görür. Ancak hedefi 4.5 mach la vurayım derseniz o zaman 130-150 km gibi bir menzil olabilir.

Savaş uçağından atılmada oluşacak menzil avantajında iki farklı değişken var. Atıcı platform irtifası ve hızı. İrtifa için maks 40.000 feet yani 12.000 km civarı irtifa demektir. Zaten 120 km için füze maks 30 km'ye yükseliyor. Her 40 km için 10 km irtifa demektir. Yani füzenin menzili maks. 160 km olacaktır.

Gelelim hız konusuna evet füzenin  mach 0.9'da bırakılması kağıt üstünde etki eder gibi geliyor. Ancak şöyle bir durum var. Mühimmat direk lançerden çıkmıyor ilk olarak bırakılıyor ve biraz alçalıyor. O süreçte hızında biraz yavaşlama oluyordur. Daha sonra motorunu açıp yatay olan uçuş profilini dikeye çeviriyor yine bir ivme kaybı olacaktır. Totalde etkisi nedir bilemiyeceğim.

Ancak şöyle bir durum var. Biz ne dedik 10 km civarı daha fazla yükselecek. Ancak şöyle baktığınızda yerdende 40 km'ye yükselen füzeler 30 km'ye yükselen füzelerden daha fazla hıza sahip. oda en az mach 1 fazladan hız olması lazım. Yani fark eden bir şey olmuyor olabilir.
Üstat, yanlış düşünüyorsunuz!
Deniz seviyesindeki hava  yoğunluğu 20000ft deki hava yoğunluğunun iki katı, 40000ft deki hava yoğunluğunun da 4 katıdır. 40000 ft de atılan füzenin 90-1000000 ft’e çıkmak için harcayacağı güç yerden atıldığına göre çoook daha azdır. Sonra en az 1 mach’a yakın hızla bırakılmaktadır. Füzeler en çok yakıtı ilk ateşleme süresince yerçekimini ve yoğun hava sürtünmesini yenmek için harcarlar.  Normal karşılaştırmalı aritmetik hesabı tutmaz bu durumlarda.
Rusların havadan attıkları füzelerle yerden attıkları füzelerin menzilleri arasında 2 hatta 3 kattan daha fazla fark var.
Çok yüksek hızlarda vuruş yapacağı için , bu tip füzelerde fazla patlayıcı taşınmasına gerek olmadığından füze yakıt miktarı çok daha fazladır. Bu da Menzile yansır.
Uçaktan bırakılıp motorunu ateşledikten sonra hiç bir zaman “ivme“ kaybetmez bu füze. Max hızına ve apogee yüksekliğe ulaştıktan sonra “İvme“ sıfır olur. Ama max hızında seyahat eder. Sonra hedefe düşüşe geçtiğinde Eksi ivmeyle hız kaybı yaşayabilir. (Unutmayın ivme , kitlenin her saniyede ek olarak kazandığı Hız miktarıdır.)
Alıntı:
The Israeli air force operates a wide range of conventional guided air-to-surface munitions. But none are supersonic. And it’s likely none can match Rampage’s range. “The whole point of this missile is that it can hit targets within standoff ranges,” Haimovich said.

While IAI didn’t specify the new weapon’s reach, a similar but larger Russian weapon reportedly can strike targets as far as 1,200 miles away. It’s reasonable to assume Rampage can travel hundreds of miles.

Yüzlerce mil Menzil dendiğine göre en muhafazakar rakamla 250 -300 mil desek, 400-500 km konuşuluyor.
Zaten füzenin satış müdürü Amit Haimovich bu füzenin s300’lerin menziline girmeden stand off bir silah olarak kullanılacağını yazmış.
Bizim elimizde bu silahın aynısını yapabilecek beceri hazır. Neden bu güne kadar uygulamaya geçilmez anlamak zor.
Saygılar!
« Son Düzenleme: 21 Eylül 2020, 14:35:03 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2675
  • 315
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #325 : 21 Eylül 2020, 16:28:38 »
Sn Battlestar,
Elimizde hem trg 300 hem de trg 230 var. Bunları bir şekilde uçaklardan atabilirsek yer çekimini yenmek için çaba sarfetmeyecekleri için yakıttan tasarrufla çok daha uzağa , daha çok patlayıcı ile daha hızlı olarak gidebilirler. İsrail bunları 1.3 mach hızla giden uçaklardan atıyor diye okumuştum bir yerde. Bu hızla atılan füze çok rahat 4.5+ mach hızlarda uçar. Hatta füzenin menzilinden biraz feragat edilirse bu hızla terminal safhada hedefi vurur. Bu hızla gelen füzeyi durdurmak ta biraz zor olur herhalde.
Bunlar çok ucuz topçu roketleri esaslı füzeler. Başlıkları değişince fiyatları artar belki ama hiç bir zaman bir milyon dolarlık Som ya da Atmaca gibi pahalı olmazlar. İkişer üçer gemilere atılsalar kesin sonuç alırlar.
Sadece 10 km fazla menzile ulaşmaları mantıklı değil. Bir füzenin en çok yakıt harcadığı yer apogee noktasına kadar yoğun hava tabakasını geçerek çıkabilmek için uğraştığı ilk kademededir. 10000m den yüksek hızda uçan uçaktan atılan füze en az iki katı mesafeye gider. 120 km menzilli trg300 , 200km+ menzili rahat görür. Ancak hedefi 4.5 mach la vurayım derseniz o zaman 130-150 km gibi bir menzil olabilir.

Savaş uçağından atılmada oluşacak menzil avantajında iki farklı değişken var. Atıcı platform irtifası ve hızı. İrtifa için maks 40.000 feet yani 12.000 km civarı irtifa demektir. Zaten 120 km için füze maks 30 km'ye yükseliyor. Her 40 km için 10 km irtifa demektir. Yani füzenin menzili maks. 160 km olacaktır.

Gelelim hız konusuna evet füzenin  mach 0.9'da bırakılması kağıt üstünde etki eder gibi geliyor. Ancak şöyle bir durum var. Mühimmat direk lançerden çıkmıyor ilk olarak bırakılıyor ve biraz alçalıyor. O süreçte hızında biraz yavaşlama oluyordur. Daha sonra motorunu açıp yatay olan uçuş profilini dikeye çeviriyor yine bir ivme kaybı olacaktır. Totalde etkisi nedir bilemiyeceğim.

Ancak şöyle bir durum var. Biz ne dedik 10 km civarı daha fazla yükselecek. Ancak şöyle baktığınızda yerdende 40 km'ye yükselen füzeler 30 km'ye yükselen füzelerden daha fazla hıza sahip. oda en az mach 1 fazladan hız olması lazım. Yani fark eden bir şey olmuyor olabilir.
Üstat, yanlış düşünüyorsunuz!
Deniz seviyesindeki hava  yoğunluğu 20000ft deki hava yoğunluğunun iki katı, 40000ft deki hava yoğunluğunun da 4 katıdır. 40000 ft de atılan füzenin 90-1000000 ft’e çıkmak için harcayacağı güç yerden atıldığına göre çoook daha azdır. Sonra en az 1 mach’a yakın hızla bırakılmaktadır. Füzeler en çok yakıtı ilk ateşleme süresince yerçekimini ve yoğun hava sürtünmesini yenmek için harcarlar.  Normal karşılaştırmalı aritmetik hesabı tutmaz bu durumlarda.
Rusların havadan attıkları füzelerle yerden attıkları füzelerin menzilleri arasında 2 hatta 3 kattan daha fazla fark var.
Çok yüksek hızlarda vuruş yapacağı için , bu tip füzelerde fazla patlayıcı taşınmasına gerek olmadığından füze yakıt miktarı çok daha fazladır. Bu da Menzile yansır.
Uçaktan bırakılıp motorunu ateşledikten sonra hiç bir zaman “ivme“ kaybetmez bu füze. Max hızına ve apogee yüksekliğe ulaştıktan sonra “İvme“ sıfır olur. Ama max hızında seyahat eder. Sonra hedefe düşüşe geçtiğinde Eksi ivmeyle hız kaybı yaşayabilir. (Unutmayın ivme , kitlenin her saniyede ek olarak kazandığı Hız miktarıdır.)
Alıntı:
The Israeli air force operates a wide range of conventional guided air-to-surface munitions. But none are supersonic. And it’s likely none can match Rampage’s range. “The whole point of this missile is that it can hit targets within standoff ranges,” Haimovich said.

While IAI didn’t specify the new weapon’s reach, a similar but larger Russian weapon reportedly can strike targets as far as 1,200 miles away. It’s reasonable to assume Rampage can travel hundreds of miles.

Yüzlerce mil Menzil dendiğine göre en muhafazakar rakamla 250 -300 mil desek, 400-500 km konuşuluyor.
Zaten füzenin satış müdürü Amit Haimovich bu füzenin s300’lerin menziline girmeden stand off bir silah olarak kullanılacağını yazmış.
Bizim elimizde bu silahın aynısını yapabilecek beceri hazır. Neden bu güne kadar uygulamaya geçilmez anlamak zor.
Saygılar!

Şimdi hocam bende hava yoğunluğu ve hız ile ekstra menzil alacağını düşünüyorum. Ancak bunun seviyesinin bu kadar fazla olacağını düşünmüyorum.

Bende size bazı örnekler vereyim. Havadan havaya atılan aim-120 c7 füzesi havadan atıldığında 105 km menzil karadan atıldığında 33 km menzil 20 km irtifaya düşüyor. Yine h-h mica füzesi havadan 60 km menzilli karadan atıldığında 20 km menzil 10 km irtifaya düşüyor.

Genel kabul şöyle ki bir füzeyi yatay değilde dik atarsanız yataya oranla ortalama 2 kat daha fazla yakıt yakıyor. Yani şöyle baktığımızda Aim-120 amraam 33 km menzil + 20x2 km= 40 km irtifa toplamda 73 km bir nefesi var. yani 32 km total menzil kabiliyetinden kayıp yaşamış. Micaya baktığımızda 20 km menzil + 10x2 km irtifa toplamda 40 km 60-40 =20 km menzil kaybı yaşamış. Yani genelde total menzillerinin yüzde 30'unu kaybetmişler.

Şimdi bizim kasırgaya bakarsak 120 km menzil ve 30 km irtifa kabiliyeti var. 120+ 30x2 = 180 km . Yüzde 30'u 54 km eder. Normal de bu sayıyı 180'in üstüne eklemek isterdim. Ama ekleyemiyorum. Neden ? Çünkü bu bir hava hava füzesi değil. Uçaktan atıldıktan sonrada tekrardan irtifa yükselten bir mühimmat. Tırmanıyor ve dalıyor. O zaman bunu direk 120 km üstüne eklemek lazım. 170-180 km arası bir menzil diyebiliriz. Zaten füzenin yerden atıldığındaki eksi etki oranı ile füzenin irtifa menzil oranına uyuyor.

Diğer mevzulara gelirsek, bunlara madde, madde cevap vermek istiyorum hocam ;

1- Apogee'den sonra dalarken hızı yükselir mühimmatın.
2- Kasırganın bu iş için harp başlığı, yakıtı vs. ile oynarsak bu yeni bir mühimmat tasarlamak demek olur ve sonra bir sürü test yapmamızı gerektirecek uzun bir yola sokar.
3- İsrailli yetkili biraz abartmış rampage'i kıyasladığı khinzal temel olarak rampage'in temel füzesi olan extranın 2-5 katına yakın çapta dev gibi bir füzeyi kullanmakla kalmayıp uzun menzil vb. için özel modifikasyonlar falan yapılmış bir füze.

--------

Sonuç olarak burada menzili etkileyen bir sürü değer var. Örneğin atış açısı. Diğer yandan füzenin vuruş oranını etkileyen başka değişkenlerde var. Yani biz burada füzenin menzilini asla doğru hesaplayamayız.

Ancak esas olan şu ki böyle bir mühimmat avantajlıdır. Kesinlikle yapılması gerekir.
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3717
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #326 : 21 Eylül 2020, 18:20:45 »
Sn Battlestar,
Hemen hemen aynı şeyleri söylüyoruz. Ama siz karşılaştırmalı aritmetikle hesap yapıyorsunuz. Ben ilk yazımda kafadan tahmin yapmıştım. Şimdi sizin karşılaştırmalı hesapla verdiğiniz menzil değerleri benim tahminlerden de daha yüksek çıkıyor.
En son “Projectile Motion” hesaplarını 1972 Üniversite hazırlık sınıfında “Applied Mathematics” ‘te ve 1973’de birinci sınıfta yapmıştım. O defterleri açmak istemiyorum bu yaştan sonra ama bu hesaplarda o kadar “değişken” varki (ilk hız, sürtünme katsayısı, motor çalışma süresi, füze atış yüksekliği, Füzenin yukarı eğim açısı,  motor ivme değeri vs vs) dediğiniz gibi hepsini doğru bilmezseniz hesabı yapması çok zor olur. Sürtünme katsayısı yukarıda başka aşağıda başkadır. Sizin yaptığınız karşılaştırmalı hesap fikir verir ama doğru değerleri vermez. Mantığınız doğru. Zaten dediğiniz gibi asıl değerleri de tam bilemeyiz.
Biraz açayım 1inci maddeyi izninizle;
Alıntı:
1- Apogee'den sonra dalarken hızı yükselir mühimmatın.
Eğer mühimmatın motoru itki veriyorsa, ya da füze atmosfere giriş yapıyorsa hız yükselir. Ama motor itkisi yoksa belli bir irtifadan sonra (~15km) sürtünmeden ötürü hız düşer.  (Terminal Velocity). Balistik tip füzelerde apogee den sonra motor itkisi olan füzeler çok nadirdir. (Khinzal ve İskander son vuruşa kadar itkili füzeler ama bunlar zaten quasi balistik füzeler)
Ekteki dosyanın 5inci sahifesinde balistik füzenin hız grafiği var. Apogee den sonra motor itkisi bitince hız düşüyor sonra dalışta tekrar yükseliyor. Ama orta irtifada sürtünme ile tekrar hız kaybına uğruyor.
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/610/1/012033/pdf

Son cümlenize canı gönülden katılıyorum. Mutlaka yapılması şart bir adaptasyon.

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2675
  • 315
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #327 : 21 Eylül 2020, 18:30:31 »
Sn Battlestar,
Hemen hemen aynı şeyleri söylüyoruz. Ama siz karşılaştırmalı aritmetikle hesap yapıyorsunuz. Ben ilk yazımda kafadan tahmin yapmıştım. Şimdi sizin karşılaştırmalı hesapla verdiğiniz menzil değerleri benim tahminlerden de daha yüksek çıkıyor.
En son “Projectile Motion” hesaplarını 1972 Üniversite hazırlık sınıfında “Applied Mathematics” ‘te ve 1973’de birinci sınıfta yapmıştım. O defterleri açmak istemiyorum bu yaştan sonra ama bu hesaplarda o kadar “değişken” varki (ilk hız, sürtünme katsayısı, motor çalışma süresi, füze atış yüksekliği, Füzenin yukarı eğim açısı,  motor ivme değeri vs vs) dediğiniz gibi hepsini doğru bilmezseniz hesabı yapması çok zor olur. Sürtünme katsayısı yukarıda başka aşağıda başkadır. Sizin yaptığınız karşılaştırmalı hesap fikir verir ama doğru değerleri vermez. Mantığınız doğru. Zaten dediğiniz gibi asıl değerleri de tam bilemeyiz.
Biraz açayım 1inci maddeyi izninizle;
Alıntı:
1- Apogee'den sonra dalarken hızı yükselir mühimmatın.
Eğer mühimmatın motoru itki veriyorsa, ya da füze atmosfere giriş yapıyorsa hız yükselir. Ama motor itkisi yoksa belli bir irtifadan sonra (~15km) sürtünmeden ötürü hız düşer.  (Terminal Velocity). Balistik tip füzelerde apogee den sonra motor itkisi olan füzeler çok nadirdir. (Khinzal ve İskander son vuruşa kadar itkili füzeler ama bunlar zaten quasi balistik füzeler)
Ekteki dosyanın 5inci sahifesinde balistik füzenin hız grafiği var. Apogee den sonra motor itkisi bitince hız düşüyor sonra dalışta tekrar yükseliyor. Ama orta irtifada sürtünme ile tekrar hız kaybına uğruyor.
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/610/1/012033/pdf

Son cümlenize canı gönülden katılıyorum. Mutlaka yapılması şart bir adaptasyon.

Valla ben yer çekiminden dolayı hızı yükselir diye biliyordum. Aksi halde 3 metreden yere atlayan bir kişinin 100 metreden atlayandan daha az hasar alması gerekmez mi ?
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3717
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #328 : 21 Eylül 2020, 20:15:15 »
Sn Battlestar,
Hemen hemen aynı şeyleri söylüyoruz. Ama siz karşılaştırmalı aritmetikle hesap yapıyorsunuz. Ben ilk yazımda kafadan tahmin yapmıştım. Şimdi sizin karşılaştırmalı hesapla verdiğiniz menzil değerleri benim tahminlerden de daha yüksek çıkıyor.
En son “Projectile Motion” hesaplarını 1972 Üniversite hazırlık sınıfında “Applied Mathematics” ‘te ve 1973’de birinci sınıfta yapmıştım. O defterleri açmak istemiyorum bu yaştan sonra ama bu hesaplarda o kadar “değişken” varki (ilk hız, sürtünme katsayısı, motor çalışma süresi, füze atış yüksekliği, Füzenin yukarı eğim açısı,  motor ivme değeri vs vs) dediğiniz gibi hepsini doğru bilmezseniz hesabı yapması çok zor olur. Sürtünme katsayısı yukarıda başka aşağıda başkadır. Sizin yaptığınız karşılaştırmalı hesap fikir verir ama doğru değerleri vermez. Mantığınız doğru. Zaten dediğiniz gibi asıl değerleri de tam bilemeyiz.
Biraz açayım 1inci maddeyi izninizle;
Alıntı:
1- Apogee'den sonra dalarken hızı yükselir mühimmatın.
Eğer mühimmatın motoru itki veriyorsa, ya da füze atmosfere giriş yapıyorsa hız yükselir. Ama motor itkisi yoksa belli bir irtifadan sonra (~15km) sürtünmeden ötürü hız düşer.  (Terminal Velocity). Balistik tip füzelerde apogee den sonra motor itkisi olan füzeler çok nadirdir. (Khinzal ve İskander son vuruşa kadar itkili füzeler ama bunlar zaten quasi balistik füzeler)
Ekteki dosyanın 5inci sahifesinde balistik füzenin hız grafiği var. Apogee den sonra motor itkisi bitince hız düşüyor sonra dalışta tekrar yükseliyor. Ama orta irtifada sürtünme ile tekrar hız kaybına uğruyor.
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/610/1/012033/pdf

Son cümlenize canı gönülden katılıyorum. Mutlaka yapılması şart bir adaptasyon.

Valla ben yer çekiminden dolayı hızı yükselir diye biliyordum. Aksi halde 3 metreden yere atlayan bir kişinin 100 metreden atlayandan daha az hasar alması gerekmez mi ?
Sn Battlestar,
Filmini bile yaptılar “Terminal Velocity” diye.
Uzaydan birisi atlasa, hızı,  15-20km ye kadar belki saatte 1000km ye çıkabilir. Ama kalın hava tabakalarına gelince hız düşüyor. İnsan için ne kadar yüksekten atlarsa atlasın terminal hızı neredeyse Sabittir. Bu da ~200km/saat civarında diye biliyorum. Tabii bu kişinin ağırlığına , hava tabakasının Özgül ağırlığına ve atlayan kişinin sergilediği sürtünme alanına bağlıdır.
Olay tamamen cisimlerin sürtünme katsayısı ile alakalı;
Dikey inen insan için bu katsayı   0.70
Yatay inen insan için ise              1.00
Yuvarlak bilya için ise                  0.45     
Aerodinamik kanat için ise           0.05  dir.   

3 metreden atlayan kişi yeterli hız kazanamaz. Ancak belki bacağı kırılır. Ama 100m den atlayan terminal hıza daha yakın olduğundan ölür.
5-6000 metreden başaşağı atlayan 85kg ağırlıktaki bir skydiver için terminal hız ~350km/saat dır. Ne yaparsa yapsın daha hızlı gidemez.
5-6000m den yatay atlayan aynı skydiver için terminal hız ise ~180km/saat dir.
Aerodinamik 85kg lık bir füze başlığını 10000 metreden serbest bırakırsanız Terminal hızı 306m/saniye yani 0.9 mach olur.
Kasırga füzesinin terminal hızı ise ~740m/sn yani 2.2 mach olur.
Formülünü isterseniz verebilirim.




« Son Düzenleme: 22 Eylül 2020, 01:43:29 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2675
  • 315
  • DefenceTurk.com
Ynt: Jaguar/Kasırga/Bora Füzeleri
« Yanıtla #329 : 22 Eylül 2020, 19:54:15 »
Kasırga füzesinin terminal hızı ise ~740m/sn yani 2.2 mach olur.
Formülünü isterseniz verebilirim.

Daad yanlış. Kasırganın hızı Mach 4.2
Kaynak : https://flagman.top/military-news/roketsan-t-300-mbrl
Savaş Var Denildiğinde Biz;