5inci nesil motor nedir? Önce onu bir tartışmak lazım. ABD hakikaten 5inci nesil diyebileceğimiz bir motor kullanıyormu?
F119 motoru etrafındaki metal parçalar yüksek irtifadaki soğuk hava ile soğutulmaya çalışılıyor. Nozül için motor fiyatında para harcanıyor nozül’ün infrared izi düşsün diye. Vs vs . Ama gene de motordan atılan sıcak havayı engelleyemezsiniz. ABD olabildiğince 5inci nesile uygun bir motorla uçuruyor F22’leri. Onlar dahi motorun ısıl izini tam saklayamıyorlar.
Motorun giriş alıkları ile önden gelen radar dalgalarını yansıtmaması ve gerektiğinde soğurabilmesi önemli olan. Dolayısıyla motorun genel tasarımı bu özelliğe uygun olmak zorunda. Bu motorun kuru itkisinin yüksek olması lazım. Hem supercruise yapabilsin, hem de elektronik ve aviyonik sistemlere ve radara yeterli güç sağlayabilsin isteniyor. Bunun için art yakıcısız normal uçuş şurasında yüksek itki ve güç üretebilen motor gerekiyor. Bilhassa yönlendirilmiş enerji (directed Energy weapons) silahları kullanacak bu uçak. Ona yetecek enerji sağlayabilmeli. Yani motorun bu özellikleri olmak zorunda.
Sn Serkan1976’nın düşüncesi ancak ABD , F110 vermemezlik yaparsa devreye girecek bir seçenek bence.
F110 sadece bir ara çözüm. Bu tipik Türk yöntemi ile üretilen bir uçak. Kervanı yolda düzüyoruz. Oysa bu işe soyunduğumuzda bu uçağın motorunu da planlamış olmamız gerekirdi. Bazı olası arka kapı planlarıyla yanlış yönlendirilen üst yönetim, RR ile olan ilişkiyi öldürüp, iş başımıza kalacak hale getirdi olayı. Halbuki, RR ile motor işine girilseydi, (IP haklarında taviz o safhada önemli değildi ki adamlar 3üncü partilere satışta hiç bir sakınca koymamışlardı) şu anda KAAN üzerinde 5inci nesile uygun bir motor olacak, ve bu arada TEİ’de kendi motor geliştirme çalıştırmalarında daha rahat hareket edebiliyor olacaktı.
Şimdi gene mantık dışı işler peşindeyiz. ABD’den F110 beklentisi içerisindeyiz; ama ABD ‘nin TOT konusunda devamlı problem çıkarttığı Pakistan’ı bu projeye ortak yapmaya soyunuyoruz. “Kör kör parmağım gözüne “ den başka bir şey değil bu.
F110 motorlu uçakları 2030’un ortalarına kadar üretmeyi düşünüyor olmamız lazım. TF35000’de oluşabilecek gecikmeler ile bu bir gerçek olabilir. Bu motorlarla mücehhez uçakları ABD , Pakistan’a sattırmayacaktır. Bu açık. O zaman neyin peşindeyiz? Anlamak zor.