Gönderen Konu: TEİ MOTOR PROJELERİ  (Okunma sayısı 169286 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı İbrahim

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 335
  • 41
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1120 : 10 Mart 2024, 16:07:47 »
Daha düşük basınç oranında yanma odasına gönderilen debi elde edilen itkiyi azaltmaz mıydı örneğin?

Jet yakıtı zor tutuşan bir sıvıdır. Kazaları engellemek için bu zor tutuşan yakıt seçilmiştir. Sıkıştırılan hava ısınır. İşte bu ısı zor olan yanmayı başlatır. Kısacası yanmayı sağlayabilmek için belli bir sıkıştırma eşiği vardır. Bu eşiğin altındaki basıncı olan havayı yanma odasına veremezsiniz.

Belli bir basınç eşiğini de aşamazsınız, aksi durumda yanma odasını patlatırsınız. İşte bu dar aralıktaki basıncı 5 kademe ile elde edebiliyorsanız, 6. kademe gereksizdir.

F110'larda bu basınç aralığı 9 kademe ile elde edilebiliyordu. F119'da 6 kademeye indirdiler. En son gelinen durumda 5 kademe yetiyor.

Şimdi anladım hocam, cevap için sağ olun.

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 570
  • 39
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1121 : 10 Mart 2024, 16:35:14 »
Kademe sayısı artması demek, her kademede sıkışan havayı daha da çok sıkıştırıp bir sonraki kademeye aktarması anlamına geliyor. Hedefimiz belli olduğu için (6000 lbf itki), bunu ne kadar az kademede başarırsak o kadar modern bir iş yapmış olacağız.

İtki ile kademe sayısının ilgisi yok. Rusların, Amerikalıların veya İngilizlerin en güçlü ve en son nesil motorları 5 kademeli kompresöre sahip. Teknoloji geliştikçe, daha az sayıda kademe kullanarak, aynı hacimdeki havayı istenilen basınçta yanma odasına yollayabildiler.

Özetle, -eğer @HDS'nin twitindeki resimde eksik bir kademe yoksa- bizim için kademe sayısını 6'dan 5'e indirmek ciddi bir başarıdır.

Aynı başarıyı sıcak sektör türbin kanatlarında da gösterebilirsek, o zaman TF-35000 için umut var demektir.

Ben de aslında aynısını söylüyorum. O itkinin sağlanması için gerekli bir basınca ulaşmamız gerekiyordu. 6000 hedefine demek ki 5 kademe ile ulaştık. 4 tane ile ulaşabilsek 4 ile yapardık. 

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 570
  • 39
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1122 : 10 Mart 2024, 16:36:07 »
Merzifonlu Hocam, TEI'nin 5 kademeli bakımını yaptığı bir motor var mı?

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2781
  • 264
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1123 : 10 Mart 2024, 16:47:36 »
Merzifonlu Hocam, TEI'nin 5 kademeli bakımını yaptığı bir motor var mı?

Yok, bildiğim kadarıyla.

GE'nin YF120 motoru, onu baz alan RR & GE müşterek yapımı F136 motoru, ve yine GE'nin XA100 değişken by-pass'lı motoru 5 kademeli kompresöre sahip. Ruslar, kendi son nesil İzdeliye 30 motorlarının da 5 kademeli kompresörü olduğunu iddia ediyorlar.

5 Kademeli kompresör ciddi bir olay yani!  8)

NOT: İtki ile kompresör kademesinin alakası bulunmuyor, bir daha söylüyorum. GE XA100 motoru 43000 libre itki üretiyor. Ama 43 kademeli kompresörü yok!
« Son Düzenleme: 10 Mart 2024, 17:35:41 Gönderen: Merzifonlu »

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 570
  • 39
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1124 : 10 Mart 2024, 17:01:48 »
Ben basınçlı hava itiyor demiyorum. Sen sanıyorum ki öyle anlıyorsun.

Ben senin sözlerinle söyleyeyim. İtkinin oluşması için yanma odasında gerekli seviyede basınçlı hava vermek gerekmiyor mu? Nasıl oluyor da ilgisi olmuyor? Basınçlı havaya ihtiyacı var diyorum. Bu da itki ile kompresör kademesini doğrudan birbirine ilgili hale getirir.

Bu 5 kademe olması bu arada bana süpriz olmadı. Bunu daha önce konuştuk forumda. Başka birisi yazdı bunu.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2781
  • 264
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1125 : 10 Mart 2024, 17:21:07 »
Bu da itki ile kompresör kademesini doğrudan birbirine ilgili hale getirir.

Getirmez. Adım adım izah edeyim.

Yanmayı başlatmak ve sürdürmek için gereken basınç, diyelim ki 100 bar olsun. Yanma odasını patlatmamak için, diyelim ki en fazla 110 barlık hava basabiliyorsun.
------------------------------------------------------------------------------------
1 Saniyelik sürede, 6000 libre itki üretmek için 100 kg havayı 10 gr yakıtla yakmak gereksin. Yani 100 kg havayı 100 barla içeri basacaksın. Bunun için de 2 adet hava lülesi yetsin. Elbette bu karışım 2 adet yanma odacığında yakılacak.
-------------------------------------------------------------------------------------
1 Saniyelik sürede, 36000 libre itki üretmek için, bu durumda 600 kg hava ve 60 gr yakıt gerekir. Ama havayı yine 100 barlık basınçla içeri basacaksın. Fakat bu defa 2x6=12 adet lüleden hava basacaksın ve 12 adet yanma odacığı kullanacaksın.
--------------------------------------------------------------------------------------
100 barlık basıncı, ilk durumda diyelim ki 10 cm çaplı ve 5 kademeli kompresörden alabilirken, ikinci durumda 10*karekök(6)=24,5 cm çapında ama yine 5 kademeli kompresörden alabilirsin.
« Son Düzenleme: 10 Mart 2024, 17:29:39 Gönderen: Merzifonlu »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2781
  • 264
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1126 : 10 Mart 2024, 22:16:58 »
Ha bu arada, bu 5 kademe olayı tamamen benim kişisel tahminimdir. Resmi beyanat değildir! Sayın HDS'nin yayınladığı resme dayanarak bu tahmini yapıyorum. Zaten "resimdeki kompresörde eksik kademe yoksa" diye belirttim.

GE YF120 motoru ve onun genetiğini miras alan motorların, (öndeki fanlar hariç) 5 kademeli kompresörü olduğunu da internetten öğrendim. Motorları açıp içlerine bakmadım yani.

Çevrimdışı Denizci16

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2567
  • 74
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1127 : 10 Mart 2024, 22:28:31 »
Ha bu arada, bu 5 kademe olayı tamamen benim kişisel tahminimdir. Resmi beyanat değildir! Sayın HDS'nin yayınladığı resme dayanarak bu tahmini yapıyorum. Zaten "resimdeki kompresörde eksik kademe yoksa" diye belirttim.

GE YF120 motoru ve onun genetiğini miras alan motorların, (öndeki fanlar hariç) 5 kademeli kompresörü olduğunu da internetten öğrendim. Motorları açıp içlerine bakmadım yani.

Aman hocam beyanatlarda dikkatli olalım sonra herkez tf6000 5 kadameli kompresör sanacak.

Resmi açıklamayı beklemekte fayda var
« Son Düzenleme: 10 Mart 2024, 22:29:18 Gönderen: Denizci16 »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2781
  • 264
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1128 : 10 Mart 2024, 22:38:50 »
Resmi açıklamayı beklemekte fayda var

+1. Resmi açıklama geçerlidir, elbette aksi belirtilene kadar.

Çevrimdışı Black95

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 13
  • 0
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1129 : 21 Mart 2024, 17:54:59 »