"Mesela ortak görev icrası için 4 adet anka3 havalandırdık. Her biri için farklı operasyonel irtifa tanımlarsak 10bin ft 10.5bin ft gibi ve ağ merkezi gidişte ve dönüşte bu uçakları aynı irtifalarda hiç eşitlemese çarpışma olabilirmi. "
geçici çözüm olur.
01 numaralı uçaktan 04 numaraya kadar şöyle komut yazılır.
*01 6000ft minimum irtifa 9000ft maksimum irtifa
*02 1000ft minimum irtifa 13000ft maksimum irtifa
*03 14000ft minimum irtifa 17000ft maksimum irtifa
*04 18000ft minimum 2000ft maksimum irtifa
bu komutları yüklemek çok zor değil ve ilk aşamada uçakların direk çarpışma olasılığını düşürür; ama kesin çözüm olamaz bu; çünkü
1. hangi uçağı hangi irtifada yollarsan yolla, eğer bu uçak etrafında uçak olup olmadığını bilemiyorsa bu uçağın bu irtifalarda uçan yolcu uçağı ve helikopter gibi şeylerle karşılaşması ve çarpışma olasılığı göz ardı edilemez.
bölgede uçan dost taarruz helikopterlerine ve radarı kapalı uçan dost savaş uçaklarına da çarpabilir.
radarı kapalı uçan bir savaş uçağı veya o hatta uçan yolcu uçağı kendine neyin çarptığını bile anlamaz.
biliyorsunuz, savaş uçakları da radara yakalanmamak için alçaktan uçuş yapabiliyor gerektiğinde.
2. diyelim ki dört uçak da kendine tahsis edilen irtifa koridorunda düşman üssüne yaklaşıyor, tam bu esnada tesadüfen oradaki düşman filosunun optik veya radar sistemlerine yakalandı.
saldırıdan 5000ft irtifaya alçalarak veya 35000ft irtifaya yükselerek kaçınma olasılığı atıyorum %40 iken uçaklara belirli irtifa içinde uçuş komutu kurtulma olasılığını belki %25'e düşürmüş olacak; çünkü aleti sınırlıyorsun.
kamera veya lidar benzeri karıştırmaya kapalı pasif bir donanım ile bu uçakların çevresinde ne olduğunu bilmeleri gerek; yoksa ben insansız bir jetin bir insanlı savaş uçağının yerini gerçekten alabileceğine inanmıyorum.
füzesi var, e radarı da var, oldu bitti maşallah.
radarı ve füzesi var diye savaş uçağının yerini alamaz, öyle filo şeklinde bir üssün imhasına, seal ve dead görevlerine paldırküldür yollanmaz.
ha, radarı açık yollarız her yere diyorsanız da, o radarlar ciddi bir hasım tarafından karıştırılabilir yani.
Su57 her yeri optiklerle olacağı iddia ediliyor.
o uçağa anlamlı bir avantaj katar mı bilemem; ama insansız bir savaş uçağında birçok optik olmalı bence.
ben ABD'nin insansız bir savaş uçağına şimdiye kadar başlamamasının nedenini de bu uçağın etrafını bir plot kadar algılayabilecek uygun bir donanımın bir türlü keşfedilememiş olmasına bağlıyorum.
ama yapay zeka işleme çipleri ve görüntü işleme yazılımları çok gelişti, muhtemelen 2030'a kadar artık gerçekten insansız savaş uçağı çalışmaları başlayacaktır.
not:
ben insansız savaş uçağı derken uçuşların %95'ini tamamen otonom yapabilen uçakları kastediyorum.
diğer uçaklar şimdiye kadar savaş uçaklarının yerini değil helikopterlerin yerini aldı bence.
gezegen çapındaki insansız uçaklara bakıyorum da,
ne zaman havada birbirine çarpmadan otonom bir şekilde kol uçuşu yapan ve havada çarpışmadan otonom şekilde yer değiştiren insansız uçaklar görürüm, o zaman belki insansız bir savaş uçağı olabileceğine inanırım.