Gönderen Konu: TÜBİTAK-SAGE soğuk atım testlerine başladı  (Okunma sayısı 3525 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı fırtına06

  • Site Yetkilisi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 5018
  • 231
  • DefenceTurk.com
TÜBİTAK-SAGE soğuk atım testlerine başladı
« : 08 Ekim 2019, 19:30:03 »
TÜBİTAK Savunma Sanayii Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü (TÜBİTAK-SAGE), milli soğuk atım sistemi kapsamında küçük çaplı testlere başladı.

Konuyla ilgili olarak TÜBİTAK-SAGE tarafından yapılan açıklamada, “Milli hava savunma füzeleri ve hassas güdümlü mühimmat sistemlerinin yerden fırlatılması için milli soğuk atım (cold launch) teknolojilerinde küçük ölçekli testlere başlandı” ifadelerine yer verildi.


Fotoğraf, cold-launch teknolojisine örnek teşkil etmektedir.

S-400 ve S-300 gibi Rus yapımı hava savunma sistemleri tarafından kullanılan soğuk atım teknolojisi kullanılan sistemlerde; ilgili füze, motor çalıştırmadan fırlatma tüpünden basınçlı gaz ile fırlatılıyor ve hemen ardından motor çalıştırarak seyrine devam ediyor. Bu yaklaşım, mürettebatın korunmasını ve fırlatma tüpünün tekrar kullanılabilmesini sağlıyor. Bu sayede hava savunma sistemlerinde yer alan fırlatma lançerlerinin kullanım ömründa artış sağlıyor.

https://savunmasanayist.com/haberler/tubitak-sage-soguk-atim-testlerine-basladi/

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6595
  • 185
  • DefenceTurk.com

Ankhises

  • Ziyaretçi
Ynt: TÜBİTAK-SAGE soğuk atım testlerine başladı
« Yanıtla #2 : 08 Ekim 2019, 21:49:14 »
youtu.be/sb2vXt5NEPM
Bunu Atmaca - gezgin - bora gibi füzelerin türevlerine uyarlayabilirsek çok güzel olur. hep gıptayla baktıgım bir sistemdi.
« Son Düzenleme: 08 Ekim 2019, 21:51:20 Gönderen: DonnieBrasco »

Ankhises

  • Ziyaretçi
Ynt: TÜBİTAK-SAGE soğuk atım testlerine başladı
« Yanıtla #3 : 08 Ekim 2019, 22:05:38 »
Mermiler çok yavaş 200 metreye 2 saniyede gidiyor. Oysa bu silah için olağan üstü hızlardan bahsediliyor.
bunu şahi209 bölümüne yazman lazımdı bence :S

Çevrimdışı serkan

  • YASAKLI
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1282
  • -115
  • DefenceTurk.com
Ynt: TÜBİTAK-SAGE soğuk atım testlerine başladı
« Yanıtla #4 : 08 Ekim 2019, 22:14:37 »
Mermiler çok yavaş 200 metreye 2 saniyede gidiyor. Oysa bu silah için olağan üstü hızlardan bahsediliyor.
bunu şahi209 bölümüne yazman lazımdı bence :S

sağol bende bunu arıyordum
beğen

Çevrimdışı BATTLESTAR

  • 2018 ve 2019 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2672
  • 315
  • DefenceTurk.com
Ynt: TÜBİTAK-SAGE soğuk atım testlerine başladı
« Yanıtla #5 : 09 Ekim 2019, 12:03:00 »
Bu tarz füzeler sıfır hareketsizlikten kalkma aşamasına kadar beklenenden çok fazla yakıt tüketiyorlar. Ama bu sistem mevcut füzeye hiçbir ek ağırlık vermeden (çünkü ek ağırlık menzili etkiler) füzeyi sıfırdan belirli bir hıza çıkartıyor ayrıca lançerden çıkartıyor. Bu ne olursa olsun ek menzil demektir. Ayrıca  vls'den karaya atılacak füzelerinde  yine daha rahat ve menzilli entegre edilmesi demek.

Çünkü o füze halihazırdaki haliyle normal şekilde vls den çıkacakta, kalkacakta yörüngesini düzeltecekte, bu durumun yakıta ve menzile olan muhtemel etkisini düşünebiliyormusunuz ? Tabi bu cold launch'ın ayrılmaz bir teknolojisi var. İsmi yanılmıyorsam PIF-PAF veya Burun reaksiyon İticileri diye de geçer. Bu füzelerin burun kısmına eklenen minik iticilerdir. Ve bunlar cold launch'tan sonra füzeyi yörüngesine oturtur. Örnek ;

https://www.youtube.com/watch?v=WFV3FUlTzas

Yani bu teknolojiler füzenin atıcı platformlarda karmaşık havalandırma (veya füze iticilerinin çıkış kısmı vls lerdeki gibi) sistemlerini tasarlamaya gerek duydurmaz, Ayrıca füze atıcıların tekrar kullanılabilir ve ömrünü uzatır. Ve tabiki füzeyi sıfırdan belirli bir yüksekliğe fırlatıp birde reaksiyon iticileriyle yörüngeye oturttuğunda hem kalkış booster'ına ihtiyaç kalmaz bu maliyetten ve ağırlıktan tasarruftur. Buda menzil demek . Ayrıca booster'ı sadece kalkış için değil 2 aşamalı itici olarak kullanan aster-30 vb. hava savunma füzeleri'de ilk ivmelenme için ek yakıt sarfiyatından kurtulduklarından ufakta olsa bir menzil artışı da sağlarlar. Biliyorsunuz roketler bile en fazla yakıtı atmosferi terketmek için harcarlar.



Ayrıca bu gelişmeyle ben G-40 füzesinin menzilinin 40 km'den fazla olacağına olan inancım arttı. Çünkü daha önceki konularda bir çok ufak etken olsa da hava hava füzelerin yerden booster desteksiz atıldıklarında menzillerinin 3'te 2 bir düşüş yaşadığını ve g-40 füzesinin bozdoğan füzesinin yakıt haznesi arttırılarak 40 km ye ulaşabileceğini söylemiştim. E şimdi kalkıştada ek sarfiyat olmayacağına göre bu füzenin menzili daha da artabilir. E zaten donanmanın essm eş değeri onun yerine bir yerli sistemde olsa daha düşük menzilli bir şeyi kabul edeceğini de sanmam . G-40'tan bir 50 km menzil bekleyebiliriz o halde .

Siper hava savunma füzesine gelince. Son gelişmelere istinaden G-40 füzesinin öyle rastgele geliştirilen bir füze değil, Siper sisteminin 2. aşaması ve ana kısmı olduğunu düşünüyordum. Yani kimse durduk yere hadi bozdoğanın yakıt haznesini iki kat büyütelim yerden atalım demez. Heleki bunu essm ve hisar-o varken hiç demez. Belliki bu füze siper füzesinin ilk kısmı . Tek başına kullanıldığında da orta menzilli bir hava savunma füzesi olma kabiliyetine haiz.

Bu iddia'yı şöylede güçlendirebiliriz. G-40 eğer ayrı bir füze olsa farklı bir isimle anılması gerekirdi. Neden Siper-G 40 diye anılıyor ? E diyebilirsiniz ki Sage'nin geliştirdiğindendir. Füze ailesidir vs. diyebilirsiniz ama o zaman neden Siper-G ? Siper- O olması lazım . Orta menzili tarif etmek için. Siper-G 'deki G'nin bu füzenin Siper füzesinin ana gövdesini oluşturduğundan Gövdenin ''G'' si olma ihtimali var mı ? Bence kuvvetle var.

Ben normalde yukarıda bahsettiğim 3 te 2 oranına bağlı 40 km menzilli g-40'ın havadan atılsaydı 120 km menzilli olabileceğinden bahsediyoruz. E şimdi bu füze 50 km'ye çıkarsa ve geliştirilen booster onu savaş uçağından atıldığı hız ve irtifaya çıkarabilecek bir booster olursa farazi ama teknik olarak 50x3=150 km menzili olur. Açıkcası ben tam hatırlamıyorum ama Cabatlı'dan olabilir 120-150 km arası bir menzil duymuştum waffta ve en fazla 120 km olur demiştim.  Ama şimdi böyle bir ihtimal var. Ayrıca Çafrad'ın aydınlatma ve çok fonksiyonlu radarının da 150 km menzilli olduğunu unutmayalım. Ayrıca son uzun menzilli hava savunma sistemimiz herculeslerde 140 km menzilli idi. Belki 140-150 km değerine bağlı bir doktrin varsa ona uygun bir füze'de istenmiş olabilir.

Tabi bunların hepsi beklentiler ve ihtimaller. Ancak gerçek olan şu ki Siper gittikçe daha gerçek temellere oturuyor. Aster projesine'de çok benziyor. Radar güdümlü hava hava füzesi(Mica/Bozdoğan) , ondan geliştirilen orta menzilli füze(Aster-15/G-40) ve booster'lı uzun menzilli füze hali(Siper/Aster-30).
Savaş Var Denildiğinde Biz;


Çevrimdışı serkan

  • YASAKLI
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1282
  • -115
  • DefenceTurk.com
Ynt: TÜBİTAK-SAGE soğuk atım testlerine başladı
« Yanıtla #6 : 09 Ekim 2019, 12:49:17 »
Soğuk atımın en kötü yani ateşlenemeyen füzenin tepene gerisin geriye düşmesi. Dahada kötüsü yakıtın yanması ama iyi yanamaması ile yanmanın yerde devam etmesi ortalığı kavurması. Soğuk fırlatmayı yapıyorsun sonra inşallah füze ateşlenir yoluna devam eder diye dua ediyorsun. Füze bu bazen çalışmaz yani ne olacak o atılan füze tepene düşecek başka ne olacak. Diğerlerinde lançerde kalır en fazla ateşlenemezse çıkartır çaresine bakarsın. Ben soğuk atımı beğenmiyorum ne gerek var yak gitsin cayır cayır fırlasın ne olacak yani
Bunun gemide olması dahada feci tahmin edilebileceği gibi.

Error 404 (Not Found)!!1
« Son Düzenleme: 09 Ekim 2019, 12:55:39 Gönderen: serkan »
beğen